שיא בהיצע הדירות – 83.5 אלף דירות; ולמרות זאת, המחירים עולים!
חדשות    

שיא בהיצע הדירות – 83.5 אלף דירות; ולמרות זאת, המחירים עולים!

היצע הדירות הולך וגדל, אבל במקביל התחלות הבנייה קטנות בחודשים האחרונים. מה זה אומר? מצד אחד יש היצע, אז אולי המחירים לא יעלו, אך מצד שני, התחלות בנייה נמוכות משמע היצע שילך ויקטן בעתיד, משמע אולי לא מכאן תבוא הישועה, אולי לא היצע גדול יגרום לירידת מחירים, או לכל הפחות להתמתנות עליית מחירי הדירות.

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מספר הדירות בבנייה פעילה הסתכם בסוף יוני 2012 ב-83.5 אלף יחידות דירות, נתון הגבוה ב-9%  ממספר הדירות בבנייה פעילה בסוף יוני 2011, ובכלל – זהו המספר הגבוה ביותר של דירות בבנייה פעילה מאז שנת 1999.  לכאורה, נתונים מלהיבים, במיוחד על רקע ההודעה של משרד הבינוי והשיכון מוסרים כי היצע הדירות החדשות ממשיך לגדול, למרות ירידה בקצב התחלות הבנייה שהגיע ב-2011 ללמעלה מ-45 אלף יחידות דיור חדשות בשל בעיות האשראי של הקבלנים.שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס קפץ על החדשות הטובות והחמיא לעצמו – "הגדלת היצע הקרקעות ממשיכה להניב נתוני שיא של התחלות בנייה – וזהו הנתון החשוב ביותר להקלת מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים והמשפחות המעוניינות לרכוש דירות. הקשיים בליווי בנקאי של יזמי הנדל"ן  נותנים את אותותיהם על האטה היחסית בקצב הבנייה בחודשים האחרונים, אולם אני מאמין כי גם בנושא זה תבוא הקלה בזכות אישורו של הצעד שיזמתי לאחרונה, לפיו הקבלנים לא ידרשו לספק ערבויות חוק המכר (דירות) עבור מרכיב המע"מ במחיר הדירה – מה שיביא להגדלת האשראי ליזמים במיליארדי שקלים. השיא של גמר הבנייה מלמד כי למרות הקשיים ענף הנדל"ן ממשיך להגביר את הקצב".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, נשמע פחות מאושר מאטיאס. לדעתו – "בנק ישראל גורם למצוקת אשראי. בהוראת בנק ישראל, הבנקים מצמצמים את מתן האשראי לענף הנדל"ן. ניתנו בעבר הבטחות למתן פתרון לבעיית מחנק האשראי אך הן עדיין לא באות לידי ביטוי בשטח. כמו כן , קיים מחסור חמור בעובדים מקצועיים. לענף נדרשים למעלה מ- 20,000 עובדים מקצועיים ובפועל נתנו פתרונות ל-5000 עובדים בלבד. הירידה בהתחלות הבניה עלולה להעצים את מגמת עליית המחירים במידה והממשלה לא תפעל להקלת המצוקות בענף".

בובליל מתייחס לחצי כוס הריקה שבנתוני הלמ"ס. מצד אחד אמנם יש היצע דירות גדול (דירות בבנייה פעילה). אבל, מצד שני, בחודשים האחרונים יש ירידה בהתחלות הבנייה. במחצית הראשונה של 2012 החלה בנייתן של 19,270 דירות חדשות – ירידה של 16% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ונמוך ב-14% ביחס למחצית האחרונה של 2011.  עם זאת, במחצית הראשונה של 2012 הסתיימה בנייתן של 17,940 דירות – 4% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.