חדשות    

שיפור במצב רוכשי הדירות? מדד משכן עלה – מה זה בעצם אומר?

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, אשר עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל, עלה בשיעור של 0.4% בחודש אפריל. הסיבה: ירידה בשיעור הריבית על המשכנתאות בחודש אפריל וירידה בשיעור האבטלה

מדד משכן הוא מדד המתפרסם מדי חודש על ידי כלכלני בנק הפועלים.

המדד מציג תמונה של כושר הקנייה (affordability) של רוכשי הדירות. עלייה במדד מציינת שיפור במצבם של רוכשי הדירות וירידה מציינת הרעה במצבם.
מדד משכן מבטא את מצב רוכשי הדירות, משמ את היכולת הכלכלית של הלקוח לעמוד בהחזרים החודשיים של הלוואות המשכנתא. המדד משקלל ארבעה פרמטרים עיקריים –  מחירי הדירות, שכר ממוצע, ריבית על הלוואות המשכנתא ושיעור האבטלה.

כל שמחייר הדירות עולים, כך כמובן מצב רוכשי הדירות מורע

ככל שהשכר עולה כך מצב הרוכשים משתפר

ככל שהריבית עולה – המצב מורע

וככל ששיעור האבטלה עולה – המצב מורע.

הנה הפרסומים החודשיים של בנק הפועלים על השינוי במדד משכן 


מידע בנושא:

ריבית משכנתא מעודכנת – שיקלית

מחשבון משכנתא


 עדכון חודש אפריל:

מדד משכן למצב רוכשי הדירות, אשר עוקב אחר מצבם של רוכשי הדירות בישראל, עלה בשיעור של 0.4% בחודש אפריל 2015 לרמה של 127.2 (100=ינואר 1996). עליית המדד מצביעה על שיפור במצב רוכשי הדירות. מדד מחירי הדירות האחרון שפורסם על ידי הלמ"ס (סקר מחירי דירות בבעלות דיירים) רשם עלייה חודשית של 0.6%. ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות בישראל, על פי הסקר, בשיעור ריאלי של 4.8%.

כלכלני בנק הפועלים: ירידה בשיעור הריבית על המשכנתאות בחודש אפריל וירידה בשיעור האבטלה תרמו לשיפור במצב רוכשי הדירות במדד האחרון. מנגד, העלייה במחירי הדירות במשק קיזזה חלקית את השפעת שני גורמים אלו. יש לציין שבחודש האחרון חלה עלייה חדה בתנודתיות הריבית במשק וזה טרם בא לידי ביטוי במדד חודש אפריל.

הציבור חזר לשוק הדירות – היקפי עסקאות בדירות חדשות גבוהים מאוד בחודשיים האחרונים, כ- 2.9 אלפים לחודש. מחירי הדירות אף הם שבו לעלות בחצי השנה האחרונה אחרי אתנחתא קצרה. ביצועי המשכנתאות לחודש אפריל ירדו מעט אך עדיין נמצאים ברמה גבוהה של כ- 4.7 מיליארד שקל לחודש. עוד עולה מהנתונים כי מלאי הדירות החדשות הבלתי מכורות נכון לסוף אפריל עומד על כ- 26,500 יחידות דיור.