מדריכי צרכנות    

שיר הסירים: איזה אביזרים יעזרו לילדכם להיגמל מהחיתול וכמה הם עולים?

מעודכן ל-07/2019

החלטתם שהגיע הזמן להגיד לחיתולים שלום ולא להתראות: איך תעשו את זה נכון? מה חשוב שיהיה בבית ואיך ניתן להקל את התקופה שמלחיצה כל כך את הורים?

חופשת הקיץ היא העונה החמה בתחום הפרידה מהחיתול: מזג האוויר הנוח, ההזדמנות לבלות ימים שלמים עם הפעוט שלכם והצורך להגיע "מוכנים" לתחילת שנת הלימודים – כל אלה הן סיבות טובות להתחיל את התהליך כאן ועכשיו.  אלא שגמילה מחיתולים היא אחד הדברים המלחיצים הורים, כיוון שמדובר בתהליך – בתקופה שבה הפעוט לפעמים מפספס ואתם ההורים בכוננות תמידית עם סמרטוט. בכתבה שלפניכם ריכזנו טיפים שיסייעו לכם לעבור את התהליך בשלום ורשימת עזרים שכדאי שיהיו בבית או בתיק עבור הקטנים שלכם, ימנעו תקלות ואפילו יעלו חיוך.

אז… מתי מתחילים?

עד כמה שהגמילה מהחיתול נראית טריוויאלית ונורמטיבית, היא מגלמת למעשה תביעה רצינית עבור הפעוט הקטן מכל הבחינות:

מבחינה גופנית – הטיפול העצמאי בהפרשות הגוף הנובע מהצורך הביולוגי של הילד לשלוט על הסוגרים.

מבחינה רגשית – זהו ביטוי לתהליך ההיפרדות מההורים וקבלת שליטה של הילד על עולמו וביטחון בעצמו.

מבחינה חברתית – הדרישות של החברה, הנורמות וההשפעה לעתיד במסגרת החברתית.

הזמן המתאים להתחיל בגמילה

קצב ההתפתחות של הילדים אינו אחיד, ולכן גם מועד תחילת תהליך הגמילה הוא אינדיבידואלי. מרבית הילדים נגמלים בגיל שבין שנתיים לשלוש. בגיל הזה מפתח הילד את היכולת לשלוט בצרכיו. אולם הגמילה היא שילוב של בשלות לפי קריטריונים, מסרים המתקבלים מהילד, גילו ואף המצב בבית (לא מומלץ להתחיל גמילה לפני שינויים משמעותיים כגון מעבר דירה, לידת אח וכדומה).

קריטריונים למוכנות הילד

  • בשלות קונגטיבית – היכולת לתקשר ולהביע רצון. האם הילד יכול להודיע שהוא צריך להתפנות? האם לילד יש את היכולת להבין בין סיבה ותוצאה? (יש לי פיפי, ולכן אני צריך לעשות את צרכיי). האם לילד יכולת הבנה ויכולת לבצע הוראות פשוטות?
  • בשלות רגשית – האם לילד יש יכולת לחכות ולדחות סיפוקים? לדוגמה, האם הוא מסוגל לחכות שתי דקות לממתק?

האם יש לו יכולת לבטא רצונות? האם הוא מוכן לנסות ולהתנסות בכל מיני דברים, ולא פוחד להיכשל? האם הוא מסוגל לעמוד בתביעות חינוכיות? האם הוא מאמין בעצמו וביכולותיו. דבר שמתבטא בחזרה על המילים "אני יכול", ובדחיית התנהגות נמנעת.

נסו לשים לב: האם הילד מתעצבן מאוד כשהוא אינו מקבל מה שהוא רוצה? האם הוא עומד במטלות היומיומיות? האם הוא מסרב להיפרד ממשחק כשצריך ללכת לאכול? האם הילד יודע לחלוק? לעיתים קרובות ילד שאינו משתף אחרים, עלול לשמור גם את צרכיו אצלו.

  • בשלות סנסו-מוטורית ופיזית – האם הילד מגיב לתחושות של רטוב ויבש? האם הוא מבין את המילים "פתוח" ו"סגור". האם הוא יכול לקום ולשבת באופן עצמאי על סיר?

סימנים לבשלות לגמילה

  • התראה מראש – הילד מודיע שהוא רטוב או מלוכלך קרוב מאוד לראשית תהליך ההתפנות, או מבקש להחליף חיתול מלוכלך.
  • ניסיון לחיקוי – הילד צופה באדם בוגר שהולך לשירותים ומראה התעניינות במעשיו
  • גילוי עניין – דיבור על ניקיון, משיכה לספרים בנושא, בקשה להתפנות בעצמו.

ההבדל בין בנות לבין בנים

קיימים הבדלים התפתחותיים בין בנים ובנות, גם בתהליך הגמילה. אצל הבנים ההתפתחות הרגשית איטית יותר. בנות בגיל זה פחות תינוקיות, יותר מבינות את הדרישה ואת הציפייה וגם עומדות בהן טוב יותר. על פי נתונים סטטיסטיים, בנות נגמלות מהר יותר ומוקדם יותר. אצל הבנים יש יותר פספוסים וגיל הגמילה מאוחר יותר. קושי נוסף אצל הבנים מתבטא במעבר מישיבה על סיר לעמידה בשירותים.

מוכנות ההורים

כהורים אנו נדרשים לוותר על שליטה וניהול של חיי ילדינו ולגלות ערנות והיענות מוגברת לצורכי הילד. לעיתים אנחנו מתמודדים עם "פספוסים" מביכים העלולים לחשוף אותנו לביקורת עצמית וחברתית, ועדיין חייבים לשמור על קור רוח ולספק לילד את העידוד והתמיכה הנדרשים. ייתכן שגם כעת הפעילויות מחוץ לבית יהיו מגבילות. עצה טובה: החליטו יחד מתי הזמן הטוב ביותר עבור כולם והתחילו בתהליך.

עצות מעשיות לגמילה מוצלחת

  • הכנה מראש – הכינו את הבית, הרימו את השטיחים וכסו את הספות ושאר משטחים שאינכם רוצים ש"ייפגעו". תהליך הגמילה צופן בחובו לא מעט "פספוסים", קחו זאת בחשבון וצפו לכך.
  • גמילה מקדימה – השתדלו לגמול את הילד ממשהו אחר לפני הגמילה מהחיתול. בדרך כלל מקובל לגמול מבקבוק. כך הוא יכיר את התחושה של הרגל שנעלם ובכל זאת החיים ממשיכים כסדרם.
  • נחרצות – היו ברורים וחד משמעיים במסר שאתם מעבירים לילד. מהיום אין חיתול, רק תחתונים.
  • פרגון ועידוד – תמכו בילד, עודדו אותו כשהוא מצליח במשימה הלא פשוטה, אבל אל תכעסו כשהוא מפספס. כשהפעוט מצליח לעשות את צרכיו בסיר, עודדו אותו והחמיאו לו, אבל אל תעשו מזה עניין יותר מדי גדול, כדי לא להציב בפניו רף גבוה מדי להצלחות נוספות. הזכירו לו שהוא מתנהג כמו בוגר, זה מספיק על מנת שירצה להמשיך בכך.
  • שיתוף פעולה – גמילה מוצלחת תלויה במידה רבה בשיתוף הפעולה בין הגורמים המטפלים בילד ובאחידות באופן הגמילה. מומלץ מאוד לקיים ערוץ תקשורת ידוע וסדיר בין ההורים לצוות הגן כדי לתאם את התהליך ולשדר מסר תואם לילד.
  • שיחה גלויה – דברו איתו על הנושא. נסו להבחין אם הוא משתף פעולה או נמנע מלדבר על כך. אפשר למשל לדבר על ילד שנגמל לאחרונה בגן, לשאול אותו אם גם הוא רוצה לעשות פיפי בסיר ועוד.
  • חלופה יצרית – בתקופת הגמילה תנו לילד לשחק בחֵמר, בבצק או בעיסת נייר, כי בקקי הוא לא יכול לשחק.
  • המחשה באמצעות ספרים – מומלץ לשלב קריאת ספרים בנושא גמילה מחיתולים מגיל מוקדם, כדי שהילד יתוודע לנושא.
  • דוגמה אישית – הילד יכול לראות אתכם או את אחיו/אחותו משתמשים בשירותים. אין בכך שום רע, אך דעו גם לשים לו גבולות, אם זה לא מתאים בסיטואציה מסוימת. חשוב שהילד יכיר ויבין גם את המונחים "פרטיות" ו"אינטימיות".
  • פיתוח דימוי גופני חיובי – הכירו לילד את איברי גופו ואת תפקידיהם השונים.

כאשר המהלך נעשה במועד המתאים מבחינה התפתחותית הילדים נענים לאתגר ברצון ורוכשים את המיומנות בקלות יחסית. גמילה שנדחית יתר על המידה עלולה לגרום עיכוב בהתפתחות הרגשית וקושי בתפקוד במסגרות חינוכיות. נסו לדמיין איך מרגיש ילד שלובש טיטול בחברה של ילדים שכולם גמולים, או איך מרגיש ילד שעדיין "בורח לו", כי הוא נגמל מאוחר, בסביבה שכולה ילדים שכבר לא זוכרים חיתול מה הוא.

החלטתם לקפוץ למים – מה כדאי שיהיה בבית?

סיר

לא כל ההורים אוהבים את הסיר, הם רואים בו שלב מיותר. אבל רוב הילדים, בעיקר הקטנטנים, יתחברו אליו בקלות וירגישו שזה המקום הבטוח. הרגלים לא מתנדנדות כמו על אסלה והוא זמין בכל מקום.

אם הילד מסתדר עם השירותים הרווחתם, אם לא או אם הפעוט מפחד לגשת לשירותים, מומלץ לרכוש סיר. סיר מגיע בצורות שונות. חלקם נראים כמו כיסא של ממש וחלקם קטנים יותר. יש גרסה לבנות ויש לבנים יש אפילו סיר מנגן.

מחיר: משתנה לפי רמת התחכום. החל מ 10 שקלים לסיר פשוט

סיר חד פעמי

יציאה מהבית עם הילדים לטיול בשבת או אפילו לגינה אחר הצהריים היא משימה מורכבת מלכתחילה. אורזים בקבוקים, כריכים, בגדים להחלפה ועוד אינסוף שקיות וצעצועים שימלאו את תא המטען. אין מקום לקחת סיר לילה, וגם למי יהיה כוח לנקות אותו אחר כך? הרבה יותר נוח לקחת סיר חדפעמי, שניתן להניח בתיק או ברכב ולהשתמש בו בעת הצורך.

מחיר: חבילה של שלושה סירים חד פעמיים  – 39 שקלים באתר toyland.

מקטין אסלה

קשה להתחיל מישיבה על האסלה כיוון שהיא גדולה יותר מישבנם הקטנטן של ילדינו. בנוסף כדאי לזכור תמיד שילדים רבים מפחדים מהאסלה, מנפילה אליה או מהתחושה שהם לא יציבים ונאלצים לאחוז חזק באסלה. דמיינו את עצמכם על שירותים ענקיים- זו התחושה שלהם.

מקטין  אסלה הוא למעשה אסלה קטנה שניתן להרכיב או לשים מעל לאסלה הרגילה. ניתן למצוא בצבעים או גדלים, ציורים או מרקמים ואפילו עם ריפוד. תוכלו לקחת גם לכאן את הפעוט לבחור בציור האהוב עליו.

אם אתם מרבים לטייל קנו מקטין אסלה פשוט, שיכול לצאת אתכם מהבית לבתי מלון או טיולים. אם הילד חושש מישיבה על האסלה קנו מקטין אסלה שיש לו מדרגות, עליהן ניתן להניח את הרגלים ולחוש יותר בטוח.

מחיר: החל מ-20 שקלים בחנויות לכלי בית, חנויות צעצועים וחנויות למוצרי תינוקות.

ישבנון

מדובר בעצם בסוג של מקטין אסלה מתקפל עם מדרגות וידיות אחיזה, המאפשר לפעוט עצמאות בתהליך הגמילה. המוצר מגיע בדגמים ובצבעים שונים, לעיתים מרופד – וכולל בדרך כלל התקן למניעת החלקה. החיסרון: תופס מקום כשאינו בשימוש ולכן מסורבל במקצת, גם במצבו המקופל.

מחיר: 79 שקלים באתר שילב

אסלה משולבת/משפחתית

למקרה שהילד רוצה לשבת על מושב האסלה כמו אמא ואבא, ניתן להרכיב מושב אסלה משפחתי. מדובר בעצם במושב אסלה בעל מראה רגיל (בצבע לבן חלק), שהוא משולב ודו שימושי – הכולל שני מושבים – אחד בגודל רגיל המתאים לכולם ואחד קטן המתאים לילדים קטנים ופעוטות. למושב הזה יש שלושה מצבים: סגור, מבוגר, ופעוט (מקטין אסלה מובנה). כמו כן הוא מצויד במנגנון טריקה שקטה. הוסיפו לעסקה שרפרף פלסטיק קטן לטיפוס ואתם מסודרים.

מחיר:  129 שקלים באתר מחסני הצעצועים. ניתן להשיג גם ברשתות "עשה זאת בעצמך" ועוד.

תחתוני חיתול חד פעמי

מוצר מוכר שמגיע באריזות כמו חיתולים חד פעמיים. נמכר ברשתות הפארמים והסופרים. מדובר בעצם בחיתול חד פעמי שנראה ונלבש כמו תחתונים, אך מונע את מעבר הנוזל לבגדים ולסביבת הילד. נוח לשימוש וזמין. תחתוני חיתול מיועדים לחוויית גמילה קלה יותר לכם ולילדכם בשלב המעבר מחיתולים לתחתונים רגילים. תחתוני החיתול ניתנים ללבישה והסרה כמו תחתונים רגילים ובכך מעניקים לילד תחושת בגרות ועצמאות.

מחיר – כ 35 שקלים לחבילה של 14 חיתולים ברשתות הפארם ובמרכולים.

תחתוני גמילה

אחרי מאמצים רבים הגעתם לשלב שבו הילד שמח וגאה שהוא גמול ואינו מוכן ללבוש חיתול יותר בשום מצב. אכן השמחה גדולה. אבל מה יקרה כשהוא יפספס בדיוק כשהוא ישב על ספת הבד מאיטליה? אל דאגה, גם לזה יש פתרון – תחתוני גמילה. אלו תחתוני בד רגילים לכל דבר, בעלי מרכז ספיגה ושכבה חיצונית מונעת נזילות. להבדיל מחיתול (וחיתול גמילה), הילד מרגיש לחות כשבורח לו, כך שהתחתון אינו פוגע בתהליך הגמילה. התחתונים מגיעים במגוון מידות ובצבעים והדפסים מרהיבים ואופנתיים.

מחיר: 69 שקלים לזוג באתר צ'רלי בננה.

מתנה סוף: מה תקנו לגננת לסיום הלימודים וכמה זה יעלה לכם?

כמה עולה כניסה לבריכה