מדריכי דירה ומשכנתא    

שכר הדירה – לאן?

מעודכן ל-04/2020

שכר הדירה לאן? במדריך זה נעקוב אחרי מומחים, פרשנים, אנליסטים וכלכלנים שמספקים תחזית על מחירי השכירות 

אפריל 2020 – התמשכותו של משבר הקורונה בישראל מתחילה להשפיע על שוק השכרת הדירות, ובעיקר בתל אביב. שכר הדירה בעיר ירד ב-5%-10% (לכתבה המלאה בביזפורטל). השיתוק בכל תעשיית ה-Airbnb וחזרתם של שוכרים צעירים לבתי הוריהם על מנת לחסוך את שכר הדירה – הם בין הסיבות העיקריות. העובדה שדירות רבות בעיר מתפנות מגדילה למעשה את ההיצע, ומכאן – מורידה את המחירים.

מרץ 2020- עקב איסור כניסה לישראל של תיירים מכל המדינות, משכירי airbnb חוזרים להשכרות לטווח ארוך. עד עתה השכרות לטווח קצר הגבילו את היצעי הדירות להשכרה והעלו את מחירי השכירות. אך נראה כי חזרתם של ההשכרה לטווח ארוך ואולי גם של משקיעי הנדל"ן צפויה להוריד את מחירי השכירות, אך מוקדם להעריך.

לכתבה המלאה: בעקבות משבר הקורונה: דירות Airbnb יחזרו לשוק השכירות

אוקטובר 2019- מהמדד שבוחן את שכר הדירה ביחס למחיר עולה כי ההשקעה בעיר הפריפריה ובדירות קטנות בהן מניבה תשואה גבוהה יותר, אם כי  מספר דירות שני חדרים להשקעה מצומצם (לכתבה המלאה ב-ynet).

ספטמבר 2019 – המדינה צריכה להסביר למה הסיוע לשכ"ד לא עולה למרות העלייה בשכר הדירה (לכתבה המלאה

)

יולי 2019 – חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ומנכ"ל צמח המרמן:

"שוק השכירות לדעתי ילך ויתפתח אבל גם הוא יתייקר. לאנשים אולי אין מיליון וחצי שקל לרכוש דירה או 300-400 אלף שקל הון עצמי כדי לקחת משכנתא אבל יש להם אולי 3,000-5,000 שקל לחודש כדי לשכור דירה ולכן אני חושב שזה שוק שצריך למצוא לו הסדרה.
"הדיכוי המלאכותי של מחירי המכירה של הדירות בתקופתו של כחלון בעצם באה על חשבון עלייה משמעותית שהולכת ונוצרת במחירי השכירות של הדירות משום שיותר אנשים פונים לשוק השכירות אבל ההיצע של הדירות להשכרה הולך משום שהמשקיעים גורשו מהשוק באמצעות מיסוי מיוחד שהוטל עליהם – הם מוכרים את הדירות וכתוצאה מזה היצע הדירות להשכרה יורד".
(לכתבה המלאה בביזפורטל)

בלמ"ס מודים כי בגלל שיטת המעקב אחרי השוכרים, מדד שכר הדירה מוטה במידה מסוימת כלפי מטה. בין השאר משום שהמעקב הוא אחרי קבוצה קטנה יחסית של שוכרים המוכנים להשתתף במדגם. שוכרים אלה עוזבים בשלב מסוים את הדירה – בהרבה מהמקרים בגלל רצון להעלות להם את שכר הדירה – ובכך נפסק הדיווח על דירה זו ואחר השינויים בגובה השכירות שמשלם מי שמתגורר בה.

לפי נתוני הלמ"ס, כפי שעובדו על ידי התאחדות בוני הארץ, בין 2016 ל־2018 עלה מרכיב שכר הדירה ב־3%.

(לכתבה המלאה בגלובס)

.יוני 2019- לרגל יום ירושלים בדקה הלמ"ס את מצב הדיור בעיר.

לפי הנתונים, ממוצע ערך הדירה בבעלות – 2,018,000 שקלים וממוצע שכר הדירה החודשי – 3,308 שקלים, גבוהים מהממוצע הארצי (1,801,000 שקלים ו-3,183 שקלים, בהתאמה).

על פי הנתונים, 51 אחוז גרים בדירה שבבעלותם, 31.4 אחוז גרים בדירות שכורות והיתר – בדירות חינם, במעונות סטודנטים ובדירות בדמי מפתח

מאי 2019 – לפי נתוני משרד האוצר, כתוצאה מירידה ברכישות דירות על ידי משקיעים ועלייה במכירות של דירות שבידיהם התחדשה הירידה במלאי הדירות שבידי המשקיעים והסתכמה במארס ב-700 דירות. בסך הכל נגרעו בשנים האחרונות 17,000 דירות ממלאי הדירות שבידי המשקיעים וירידה זו משפיעה ככל הנראה על היצע הדירות להשכרה ומהווה אחד הגורמים לעלייה בשכר הדירה.

מחירון הדירות לוי יצחק מגלה ששכר הדירה הממוצע התייקר ב-5.3% בין מאי 2018 למאי 2019. בין הסיבות להתייקרות ביקוש של אלפי זוגות שזכו בדירה במחיר למשתכן, אך מועד איכלוסה רחוק או שהם לא מעוניינים להתגורר במקום, ולכן שוכרים דירה אחרת. ברמת גן ובגבעתיים שכר הדירה התייקר ב-10% לעומת שנה שעברה. בבאר שבע מחירי השכירות עולים בעקבות בריחות משקיעים הנובעים מממחירי הדירות הנוסקים המצמצמים את הפער מול מחירי השכירות.

על פי מדד yad2–TheMarker בשוק השכירות בעלי הנכסים היו פעילים לעומת הקיפאון בדירות שאינן מחיר למשתכן — ושוכרי הדירות נאלצו לספוג

התייקרות נוספת

פברואר 2019 – מנתוני הלמ"ס עולה כי שכר הדירה הממוצע הוא 3,183 שקל בחודש

   ויותר ויותר ישראלים מצטרפים להיות שוכרי דירות עקב ירידת שיעור בעלי הבתים, 66.5% בלבד ממשקי הבית בישראל גרים כיום  בבעלות – צניחה

.של 3.7 נקודות אחוז בשיעור הגרים בבעלות לעומת שנת 1997 אז גרו 70.2% ממשקי הבית בדירות בבעלות

ינואר 2019 – בשנה האחרונה המחירים הממוצעים של שכר דירה עלו. המחירים עלו בשיעור המשמעותי ביותר באזור חיפה ובאזור הדרום. כמו כן, מסתבר (וזה לא מפתיע) ששכר הדירה של הדירות הקטנות התייקר יותר מאשר הדירות הגדולות. ניתוח נתוני הלמ"ס הבוחן את המחירים הממוצעים של שכר דירה מדי רבעון מעלה כי מחיר השכירות הממוצע לדירה בישראל עמד בסוף הרבעון השלישי של 2018 על  3,879 שקל – עלייה של כ- 3% במחירי השכירות ביחס למחיר הממוצע בשנת 2017 ועלייה של 4.5% ביחס למחיר הממוצע בשנת 2016.

לדברי שמאי המקרקעין ישראל יעקב, "מחירי השכירות עלו בשנה האחרונה בכל הארץ בשל מדיניות הממשלה שדחקה את המשקיעים החוצה הורידה את היצע הדירות להשכרה בזמן שהביקושים רק עלו. הממשלה העלאתה את מס הרכישה ל-8%, הגבילה את המשכנתאות לדירה שנייה ורצתה ליזום מס על דירה שלישית שאומנם לא יצא אל הפועל אבל השפיע על השוק".

מחירי השכירות באזור חיפה עומדים בממוצע על 2677 שקל בחודש עלייה של 3.9%  בהשוואה לממוצע המחירים ב- 2017 ועלייה של 4.7% למחיר הממוצע ב- 2016.

שמעון ג'יני, מנכ"ל חברת גולדן ארט, אמר על רקע העלייה בשכר הדירה – "חיפה היא דוגמא לעיר עם מרכז הייטק ומוסדות אקדמיים גדולים, והביקושים בקרב הסטודנטים והסגל האקדמי הצעיר לדירות להשכרה גבוהים. מעבר לכך דירות להשכרה מבוקשות גם באוכלוסייה הכללית בקרב רווקים, זוגות צעירים ומבוגרים שרואים בפתרון זה פתרון מתאים לצרכיהם. בחיפה והערים הסמוכות לה קיים מחסור בדירות איכותיות להשכרה, מה שיכול להסביר את העלייה במחירי השכירות ולחדד את הצורך בהקמת קומפלקסים מנוהלים של דירות לשכירות ארוכת טווח".

 באזור הדרום עלו מחירי השכירות השנה ב- 3.89% ו ב- 6.6% בהשוואה לשנת 2016.  יורם אביסרור סמנכ"ל חברת אביסרור אמר – "בשנים האחרונות הממשלה דחקה את המשקיעים מהשוק גם באמצעות הפחתת הכדאיות לרכוש דירה להשקעה וגם באמצעות עידוד משקיעים למכור את הדירות שלהם לזוגות צעירים. בבאר שבע הרבה דירות יצאו משוק השכירות בגלל מדיניות זו , וזו כנראה אחת הסיבות שהמחירים עלו".

בגוש דן המחירים עלו השנה ב-3.5%, בצפון ב-3.3%,  במרכז וסובב ירושלים ב-3.5% , בקריות חיפה ב-2.7% , בירושלים ב-2.7% ובתל אביב ב-2.6%. באזור השרון נרשמה עליה של 0.5%.

דירות בנות 1.5-2 חדרים התייקרו השנה ב- 4.17%, דירות בנות 2.5-3 חדרים התייקרו ב- 3.42%, דירות בנות 3.5-4 חדרים התייקרו ב2.8% ואילו דירות בנות 4.5- 5 חדרים התייקרו ב- 0.46% בממוצע הארצי.  יצחק לקס, מנכ"ל קבוצת אלדד פרי, אמר על רקע הנתונים האלו – "הדירות הקטנות יותר הן מהמוצרים המבוקשים ביותר היום בשוק הנדל"ן הישראלי, כאשר מצד שני ההיצע שלו כמעט ולא קיים. התחלות הבניה של דירות קטנות הן אחוזים בודדים מסך התחלות הבניה בישראל וחבל. באמצעות פתרונות יצירתיים של תכנון נכון ועירוב שימושים ניתן לייצר הרבה יותר דירות קטנות שגם ישרתו את הביקוש וגם יהיו כלכליות יותר לרשויות המקומיות".

נובמבר 2018 – לידר שוקי הון בסקירת מאקרו – "מצד אחר ההיצע של דירות להשכרה מצטמצם ככל שהמשקיעים נעלמים מהשוק, מצד שני בקנה יש 113.5 אלף דירות בכל שלבי הבנייה. גידול בהיקפי גמר בנייה בשנה הקרובה ימנע עלייה חדה יותר במחירי השכירות".

אוקטובר 2018 –  אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס – כהנוביץ מעריך כי העלייה במחירי השכירות בישראל הדיור תאט בעיקר בשל גידול בהיצע. הגידול לשיטתו נובע ממספר סיבות: זרם ממושך של דירות שבנייתן הושלמה, הגבוה מהגידול במספר משקי הבית; 113 אלף דירות שנמצאות בבנייה וטרם הגיעו אל השוק; ושחרור מלאים שהוחזקו עד כה בידי הקבלנים.

אוקטובר 2018 – סקירת מאקרו של לאומי – "מספר גורמים שעשויים למתן הביקוש לשכירות: ירידה מסוימת בכוח הקנייה של משקי הבית לאור עליית המדד האחרון (ללא דיור), ירידה במחירי הנכסים הפיננסיים והריאליים של הציבור, יציאתם הצפויה של רוכשי דירה ראשונה משוק השכירות עקב עליית הנתח שלהם בסך העסקאות והעלייה בגמר הבנייה בישראל".

אוקטובר 2018 – כלכלני לאומי בסקירת מאקרו שבועית – "קצב העלייה השנתי של מחירי חוזי השכירות (מתחדשים וחדשים) עלה ל-2.3% מ-1.9% בחודש הקודם. עם זאת, להערכתנו, בחודשים הקרובים צפויה התמתנות בקצב העלייה השנתי של מחירי השכירות, בין היתר, על רקע מספר גורמים שעשויים למתן הביקוש לשכירות, ובהם: ירידה מסוימת בכוח הקנייה של משקי הבית לאור עליית מדד המחירים לצרכן ללא דיור, ירידה במחירי הנכסים הפיננסיים והריאליים של הציבור באחרונה, יציאתם הצפויה של רוכשי דירה ראשונה משוק השכירות עקב עליית הנתח שלהם בסך העסקאות ועוד. בנוסף, העלייה בגמר הבנייה צפויה להגדיל באופן מסוים גם את היצע הדירות להשכרה, ולתמוך בהתמתנות קצב עליית המחירים."

ספטמבר 2018 – שכר הדירה עולה – שכר הדירה הממוצע לדירה עמד ברבעון השני על 3,827 שקל לחודש – ביחס לתקופה המקבילה אשתקד מדובר  בעלייה של 1.5% (השכירות הממוצעת לחודש בתקופה זו עמדה על 3,799.1 שקל), ובהשוואה לממוצע השנתי של מחירי השכירות בשנת 2017 כולה, מדובר בעלייה גבוהה אף יותר של 2.44% (הרחבה בגלובס)

כלכלני בנק לאומי בסקירת המקרו השבועית – "קצב העלייה השנתי של מחירי חוזי השכירות המתחדשים המשיך להתמתן, כשהסתכם בכ-1.9% לעומת 3.3% בחודש יוני. המשך מגמה זו, גם אם בעוצמה מתונה יותר, צפוי להוות גורם ממתן לאינפלציה בחודשים הקרובים ובמהלך 2019, זאת לאור המשקל הגבוה יחסית של תת-סעיף זה במדד (כ-19%). מנגד, שיעור השינוי השנתי של מחירי הדירות (עפ"י סקר הדירות החודשי של הלמ"ס שאינו נכלל במדד המחירים לצרכן) עומד על מינוס 0.5%, והוא מצוי סביב ה-0% זה מספר חודשים. התפתחות זו, משקפת את חוסר הוודאות הרב השורר בשוק הדיור בעת הנוכחית אשר צפוי להישמר גם בחודשים הקרובים."

אוגוסט 2018אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "הירידה בהיצע היחסי של דירות לא מסתדרת עם הרמה הגבוהה של התחלות בנייה בשנים האחרונות, ולכן אנו צופים כי קצב עליית שכר הדירה יתמתן בקרוב". כהנוביץ מציין בהקשר "זה כי "פרוטוקול החלטת הריבית של בנק ישראל, שפורסם בשבוע שעבר, העלה נקודה מוזרה: חברי הוועדה מביעים ’קושי’ להבין את התמונה הכוללת בשוק הנדל"ן, בשל חוסר נתוןנים על מלאי הדירות שלא נמכרו. הנתון שחסר להם הוא זה שעשוי להיות נתון מפתח לתופעות של הירידה האחרונה בהשקעות בנדל"ן ולהאצה בקצב עליית שכר הדירה. למשל, במידה שטריגר מסוים ישחרר לשוק מלאי גדול של דירות לא מכורות שנמצאות אצל קבלנים – אלה יכולות לשנות ברגע את התמונה הנוכחית של ’ירידה בהיצע היחסי של דירות’".

אוגוסט 2018כלכלני בנק הפועלים בסקירה השבועית

""בהסתכלות קדימה, האינפלציה תמשיך להיות מושפעת מעליות השכר במשק, שיביאו להערכתנו להתייקרות של סעיפים כמו מזון, חינוך (גני ילדים) בריאות וכדומה. מחירי שכר הדירה התייקרו בשנה האחרונה בשיעור של 2.2%, בעוד שלפני חודש הנתון עמד על 3.3%. אנו מניחים זחילה מעלה של מחירי שכר-הדירה בקצב של כ– 2% לשנה. הגירעון התקציבי השנה צפוי לחרוג מעט מהיעד וזה מצמצם את יכולת הממשלה לפעול להפחתת יוקר המחייה. ההשפעה הישירה של המדיניות הפיסקאלית המרחיבה על האינפלציה בטווח הקרוב היא עדיין נמוכה. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 1.4% ב– 12 החודשים הקרובים."

יולי 2018בנק ישראל פרסם בדיווח על הדיונים המוניטריים שנערכו בבנק כדי להחליט על גובה הריבית

"הוועדה ציינה שהנתונים מצביעים על ירידת מחירים, שהתמתנה בחודשיים האחרונים, על רקע הגידול שחל בהיצע בשנים האחרונות. חברי הוועדה אמרו שההשקעה בבנייה למגורים ירדה ככל הנראה בתגובה להתמתנות הביקוש. הם העירו כי קיים קושי להבין את התמונה הנוגעת להיצע הדירות החדשות, שכן אין נתונים עדכניים על מלאי הדירות החדשות הלא מכורות והדבר מקשה על הניתוח של הסיבות לבלימה בהתחלות הבנייה. במקביל מסתמנת האצה בקצב העלייה של שכר הדירה, שכן הירידה בהיצע היחסי של שירותי דיור יוצרת לחץ על מחירים אלו."

"שיעור העלייה השנתי של שכר הדירה, נתון שנמדד באמצעות מלאי חוזי השכירות הקיימים, אומנם התמתן מעט בתקופה האחרונה, אולם הוא עדיין גבוה ועומד על כ-1.4%.לעומת זאת, במדד שירותי הדיור בבעלות, נתון שנמדד באמצעות חוזים חדשים ומתחדשים, נרשמה האצה בקצב השנתי, והוא האמיר בתום המחצית הנסקרת ל-3.3%

יולי 2018 – מדד יד2 ודהמארקר – "מחירי השכירות עלו ברוב הערים בעשרות עד מאות בודדות של שקלים בחודש במהלך חצי השנה האחרונה — כך עולה מנתוני מדד yad2–TheMarker. עיקר העליות נרשמו בערים באזור המרכז.

מדד yad2–TheMarker לשכירות מתבסס על דירות שמוצעות באתר yad2 להשכרה, ודמי השכירות הנדרשים עבורן".

מחשבון מס על שכר דירה

מחשבון מעבר לשכירות

מחשבון שכר הדירה

שכר הדירה בתל אביב