הרהורי בורסה    

שכר המינימום עלה – לעובדים זה (דווקא) לא בהכרח טוב; המקרה של שופרסל וויקטורי

שכר מינימום - הפגנה

מעודכן ל-03/2018

שכר המינימום עלה – העובדים אכלו אותה –  הפוליטיקאים חגגו את העלאת שכר המינימום, אבל זה השיג את התוצאה ההפוכה – בשופרסל הקופות האוטומטיות מחליפות קופאיות; בויקטורי, יש פיקוח צמוד על העובדים (כנראה גם פחות הפסקות לסיגריה)  

במבט ראשון העלאת שכר המינימום היא צעד מבורך לעובדים – משכר של 4,300 שקל לפני שנתיים,  עלה שכר המינימום במספר פעימות (האחרונה החודש) ל-5,300 שקל, וזה משמעותי מאוד – תוספת  של 1,000 שקל ברוטו שכמעט מתגלגלים במלואם לשורת הנטו, זה בשביל רבים (וחבל) ההבדל בין להכין ארוחה חמה לילדים או להשאיר אותם רעבים. במקומות האלו, אין מקום לציניות, אבל את הפוליטיקאים זה לא באמת מעניין.

(שכר המינימום – מדריך)

במהלך פוליטי טהור, הפוליטקאים (של כולנו) וההסתדרות (של רבים מאיתנו) דחפו להעלאת שכר המינימום, ומינפו זאת כהישג גדול. ככה זה אכן נתפס בתודעה של רובנו, אבל, השאלה אם זה נכון.

זה עשוי להישמע לכם מפתיע, אבל, העלאת שכר מינימום עלולה דווקא לפגוע בעובדים. זה לא חד וחלק; יש כלכלנים שיגידו – "ברור", יש כאלו שיגידו "תלוי", ויש אחרים שיגידו "ההיפך – זה עוזר לעובדים", אבל מה שבטוח שזה לא שחור ולבן, זה לא מדע מדויק, זה  לא גורף – יהיו עובדים שייהנו יהיו אחרים שלא.

אתחיל בתיאוריה הכלכלית – העלאת שכר מינימום גורמת לכך שעסקים מתקשים להרוויח (או מרוויחים פחות)  ואז הם מתייעלים ומפטרים עובדים. אופס, זה הרי בדיוק ההיפך ממה שהיה אמור להיות – במקום להגיע הביתה עם שכר טוב יותר, העובדים האלו מפוטרים – אין ארוחות חמות לילדים, וזאת ממש לא היתה הכוונה. אבל הכלכלה עולה על כל דמיון. המפוטרים האלו בחלקם יהיו מובטלים לפרק זמן מסוים (אולי ארוך) וחלק אחר (נקווה שהרוב) יימצא את מקומו במקום עבודה חדש.

התיאוריה הזו ידועה ומקובלת, אבל הפוליטיקאים שכחו אותה, הם לא מספרים אותה, הם יודעים להציג את חצי הכוס המלאה. אבל אתם יכולים לקרוא עליה בדו"חות הכספיים של החברות הנסחרות, ובעיקר אלו שמוטות כח עבודה זול.

כבר עם הכוונה להעלות את שכר המינימום התריעו חברות הקמעונאות על ההשפעה הגדולה שתהיה למהלך הזה על הדוחות שלהם – שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, סיפרו לנו שרוב העובדים שלהן הם עובדים בשכר מינימום, ושהמהלך הזה ייפגע ברווחים שלהן, ושהן בוחנות מה לעשות. חלקן גם סיפר לנו בדיוק מה תהיה ההשפעה – שופרסל, לדוגמה ציפתה לעליית שכר כולל (כתוצאה מהעלאת שכר המינימום) של 55 מיליון שקל ב-2017, ועוד 55 מיליון שקל ב-2018. כך בשנתיים יעלו הוצאות השכר ב-110 מיליון שקל וגם בשבילה זה כסף גדול.

אז מה עושים? נערכים. שופרסל נמצאת באינטרנט כבר הרבה זמן, אבל בשנים האחרונות המכירות האינטרנטיות עלו, והן מוערכות במעל 10% מהיקף המכירות של הרשת. שופרסל מדגישה (במילים אחרות) כי הרכישות אונליין זה העתיד, והם מצפים להכפלת המכירות באינטרנט בתוך 5 שנים. ואיך זה קשור לשכר המינימום? פשוט – רכישות דרך האינטרנט מצריכות פחות עובדים; ונכון כמובן שבלי קשר להעלאת שכר המינימום העתיד נמצא במכירות האינטרנטיות, אבל המוטיבציה של הנהלת החברה לזרז את הכניסה לאינטרנט, עלתה, מן הסתם, כאשר היא הבינה שהמכירות ברשת עצמה (הרשת הפיזית) פחות רווחיות (בגלל העלאת השכר).

כן, העלאת שכר המינימום, האיצה את הכניסה לתחום האינטרנט, ובעקיפין גרמה (ותגרום) לפיטורי עובדים. אך העלאת שכר המינימום האיצה, ככל הנראה מהלך נוסף של שופרסל. בחודשים האחרונים שאני יורד לעשות קניות בשופר, אני מדלג על הקופאית – פשוט יש מכונה אוטומטית (קופה אוטומטית) שכל מה שצריך זה להעביר דרכה את המצרכים ובסוף לשלם בכרטיס אשראי. פתרון נהדר ומהיר, עוקף קופות עמוסות, רק שבפעמים האחרונות שביקרתי שם, גם בקופות האוטומטיות נהיה תור. בכל מקרה, המסקנה ברורה: את הקופאית מחליף הרובוט, ונכון שגם התהליך הזה הוא בקנה שנים רבות, רק שברגע שהרווחים יורדים (או צפויים לרדת), בוחרים ומאיצים בחירה בפתרונות להגדלת הרווח, וזה פתרון מצוין. אגב, בטווח הקצר, הפתרונות האלו עולים הרבה כסף – השקעה בטכנולוגיה, השקעה בהכנסה והטמעת הקופות האלו לרשת; הוצאות שונות על חבלי לידה לא פשוטים, אבל בטווח הבינוני והארוך, המכונות האלו יחסכו לשופרסל כח אדם. אז כשמדובר בכח אדם זול, האינסנטיב להחלפה לא כזה גדול, אבל כשהזול (שכר מינימום קודם) הופך לפחות זול (שכר מינימום נוכחי), אל תצפו ששופרסל לא תחליף מכונות באנשים. אחרי הכל האיש בקצה הפירמידה, אדוארדו אלשטיין, צריך רווחים.

זאת שופרסל, והאמת ואולי אני משוחד (אני בכל זאת לקוח) זאת שופרסל המכובדת והיחסית נאורה. המצב במקומות האחרים עלול להיות בעייתי עוד יותר; מה אתם חושבים למשל על הציטוטים הבאים של מנהלי רשת ויקטורי (מתוך סקירת המנהלים שצורפה לדוחות הכספיים של הרבעון השלישי): "ביום 1 בינואר 2017 עלה שכר המינימום במשק בשיעור של כ-3.6% וזאת בנוסף לעליות בשנים 2015 ו-2016. עליית שכר המינימום הגדילה באופן ניכר את עלויות השכר בחברה, מאחר שחלק גדול מעובדי החברה משתכרים שכר מינימום.

"החל מחודש ינואר 2017 החלה החברה להטמיע מערכת נוכחות ושכר חדשות הנותנות להנהלת החברה שליטה על ניהול שעות העבודה והתקנים בסניפים. מערכת הנוכחות והשכר החדשות מאפשרות פיקוח הדוק יותר על שעות העבודה ועמידה בתקנים בסניפים והחל מהרבעון השני של שנת 2017 הביאו לירידה בעלויות השכר בחברה".

כן שוב פעם המכונות האלה; הפעם שעוני נוכחות שמצליחים לשלוט בעובדים, לפקח על העובדים, אולי לסדר את סידורי השעות וההפסקות – אין כבר כמה הפסקות סיגריה, נקווה שעדיין יש הפסקת פיפי. השעונים האלו כל כך חכמים שהם הצליחו לגרום לכך…ששכר העבודה יירד. כן, אמנם העלו את שכר המינימום, אבל בסה"כ שכר העבודה בויקטורי (החל מהרבעון השני) ירד. זה אבסורד, ואסור להתבלבל, זה כמובן ממש לא טוב לעובדים.

ואיך זה בכלל קורה שהשכר הכולל יורד בשעה ששכר המינימום עולה? המסקנה המתבקשת היא, ניצול משמעותי יותר של העובד, והמילה ניצול אולי לא במקום. עובדים שכירים, מתבטלים ומבזבזים חלק מיום העבודה שלהם. זה כמובן תלוי במקום העבודה, בסוג העבודה ובגורמים אחרים, אבל אין דבר כזה לעבוד ב-100% תפוקה, אין גם 90%, ולרוב גם לא 80%. תסתכלו סביבכם ועל עצמכם, ותשאלו אם את מה שעשיתם בעבודה אתמול הייתם יכולים לסיים ב-5 שעות (ואפילו פחות) ורובכם הכנה יענה שכן.

אז בויקטורי ובצדק מבחינתם אמרו, משהו בסגנון –  "ככה, מעלים את שכר המינימום, והרווח שלנו יישחק משמעותית. לא מסכימים. אנחנו נצטרך לייעל את המערכת. העובדים יצטרכו לעבוד יותר טוב, יותר יעיל". המצב הזה גורם לעובדים לעבוד טוב יותר, ובעקיפין הוא עלול לגרום לפיטורי עובדים – הרי כמות קטנה יותר של עובדים יעילים יכולה לעשות עבודה של כמות גדולה יותר של עובדים לא יעילים. בויקטורי לא מדברים על פיטורים, אבל נראה שזה מוחבא בין השורות (לא בכל הרשת שבה כמות העובדים גדלה בהתאם לרכישות של סניפים, אלא כנראה בסניפים ספציפיים).

וכך בשורה תחתונה סביר שיש עובדים שפוטרו והעובדים שנשארו עובדים יותר יעיל. מעניין מה חושב על זה אותו עובד שבקושי היה לו זמן לצאת לכמה הפסקות סיגריה, ושהבוס שלו כל הזמן מציץ לבדוק מה הוא עושה, ושהשעון נוכחות מביט עליו מהצד (ואולי יש גם מצלמה מלמעלה) – אולי הוא פשוט מתגעגע לימים הטובים של פעם, למרות השכר הנמוך יותר.

אז בפעם הבאה שמעלים את שכר המינימום, חשוב לזכור – זה מעלה את הרייטינג של הפוליטיקאים, אבל זה לא מבטיח לילדים שלכם ארוחות חמות.

שכר מינימום – מדריך

שכר מינימום לנוער – כל מה שצריך לדעת

העלאת שכר המינימום ל-5,300 שקל