חדשות    

שפל של 20 שנה בעסקאות נדל"ן בחודש יוני, בעיקר בדירות יד שנייה

FREEPIK
מעודכן ל-08/2023

היובש הקל שהחל להופיע לפני כמה חודשים בשוק הנדל"ן בעקבות העלאת הריבית והתייקרות המשכנתאות הפך מחודש לחודש ליותר ויותר חמור. כעת, על פי נתוני חודש יוני שפרסם הכלכלכן הראשי באוצר, נראה כי שוק הנדל"ן ניצב בפני שפל חדש, בכל הסגמנטים.

בנוסף, על פי אינדיקציות ראשוניות, נראה כי יולי לא ישקף מציאות אחרת, והשפל רק יימשך.

על פי הנתונים, ביוני נרכשו 7,097 דירות, ירידה של 32% לעומת יוני אשתקד. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-6,313, ירידה חדה של 34% לעומת יוני אשתקד והרמה הנמוכה ביותר שנרשמה במספר העסקאות בשוק החופשי בחודשי יוני בעשרים השנים האחרונות. לדברי הכלכלן הראשי, שפל זה מתרכז בפלח השוק של דירות יד שנייה.

רכישות המשקיעים ביוני הסתכמו ב-1,128 דירות, גם כן ירידה חדה לעומת יוני אשתקד.

מכירות הקבלנים ביוני הסתכמו ב-2,847 דירות, ירידה שך 20% לעומת יוני 2022. מדובר על שיעור ירידה מתון יחסית לעומת הירידות שנרשמו ב-12 החודשים האחרונים.

כאמור, השפל ניכר באופן בולט בעסקאות היד שנייה. אשר עמדו על 4,250 דירות, ירידה חדה של 39% לעומת יוני אשתקד. זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד, אז החל בנק ישראל להעלות את הריבית.

על פי הנתונים, שיעור הירידה במכירות של דירות יד שנייה דומה בין המרכז לפריפריה, לעומת פערים משמעותיים ביניהם במחצית הראשונה של 2022.

רכישות של דירות ראשונות, מה שמכונה "רכישות של זוגות צעירים", הסתכמו ביוני ב-3,857 דירות, ירידה של 24% לעומת יוני 2022. ירידות חדות במיוחד נרשמו במרבית אזורי הביקוש במרכז הארץ, למעט בירושלים.