שוק ההון    

שרי אריסון נפרדת מבנק הפועלים; בנק ישראל אישר מיתווה למכירת השליטה

לפני מספר חודשים הגישה בעלת השליטה בבנק הפועלים, שרי אריסון,בקשה לבנק ישראל לבחון את מכירת גרעין השליטה בבנק באופן של ביזור המניות בבורסה. היום קיבלה אריסון היתר מבנק ישראל, בהתאם ל"מסמך עקרונות לביזור גרעין שליטה בבנק". היתר השליטה של שרי אריסון יתבטל ויוחלף בהיתר החזקה עד סוף השנה או כשירד שיעור ההחזקות שלה ל-20% מהון הבנק, המוקדם מבינהם.

על מנת להימנע מכל חשש לניגוד עניינים, כהונתם של הדירקטורים בבנק, אשר הינם בעלי זיקה לקבוצת אריסון, תסתיים לאלתר. . בין הדירקטורים המתפטרים גם אפרת פלד, מנכ"לית אריסון החזקות. דירקטורים נוספים שיתפטרו הם עידו שטרן ומאיר ויצ'נר.

לנוכח גודלה של ההחזקה ביחס לשוק המניות המקומי, הוגדיר בנק ישראל משך זמן של עד חמש שנים (עם אופציה להארכה עד שנתיים נוספות), במסגרתן תצטרך אריסון למכור את מניותיה עד להחזקה שלא תעלה על 5% מסך הון המניות של הבנק. יו"ר הדירקטוריון ימשיך בתפקידו גם לאחר השינוי האמור בבעלות, לפי החלטת המפקחת על הבנקים שכן מעבר לכך שמונה בידי משפחת אריסון, הוא אינו נושא משרה בקבוצה שבבעלותה או בעל זיקה אליה בדרך אחרת. בנוסף, הוגדר במתווה שממועד כניסת היתר ההחזקה לתוקף, זכויות ההצבעה של גב' אריסון באסיפה הכללית לא יעלו על 5%.

לאחר כניסת היתר ההחזקה לתוקף, בנק הפועלים יהפוך לבנק ללא גרעין שליטה, שמניותיו מוחזקות במלואן על ידי הציבור הרחב, באופן ישיר או באמצעות הגופים המוסדיים, בדומה לבנקים לאומי, דיסקונט ולאחרונה גם בנק דקסיה. כתוצאה מכך, בחירת הדירקטורים תבוצע על ידי האסיפה הכללית בהתאם למנגנון הנהוג בבנקים ללא גרעין שליטה, שבהם הוועדה למינוי דירקטורים (בראשות השופט בדימוס משה גל) ממליצה לאסיפה הכללית של בעלי המניות על מועמדים לכהונת דירקטור.

שרי אריסון מסרה היום: "בשנים האחרונות פעלתי לשלב שותף אסטרטגי ולהקטין את אחזקותי בבנק הפועלים. משלא נמצא שותף אסטרטגי להשקעה בסדר גודל כזה, ולאחר סיום המגעים עם המשקיעים מצפון אמריקה – פניתי לפני מספר חודשים לבנק ישראל בבקשה לבחון את האפשרות לקבלת אישור לביזור השליטה. הייתה לי הזכות להיות בעלת השליטה בבנק במהלך 21 השנים האחרונות. אני מאמינה בבנק הפועלים ורוצה להודות לחברי הדירקטוריון, להנהלה, לעובדים לדורותיהם ולציבור הלקוחות הנאמן. אני משוכנעת כי בנק הפועלים, מעמודי התווך של המשק הישראלי, ימשיך לפעול בהתאם לחזון של חירות פיננסית, לצמוח, לגדול ולשרת נאמנה את כלל לקוחותיו".

במכתב ששלח היום אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, לעובדי הבנק נכתב: "המשמעות היא שהבנק יהפוך בשנים הקרובות להיות בבעלות ציבורית, ללא בעל גרעין שליטה. מבחינת הניהול השוטף של הבנק, אין כל שינוי בהתנהלות הבנק – אנחנו נמשיך בתפקידנו כרגיל, ביחד עם צוות ההנהלה הנוכחי. ההודעה מסיימת תקופה ארוכה של שותפות הדוקה ופוריה בין אריסון החזקות לבין הבנק, שבמהלכה הבנק שיגשג ושמר על מעמדו כמוסד הפיננסי המוביל בישראל".