חדשות    

תג מחיר לניצול קשישים – הרשות להגנת הצרכן הטילה קנס בגובה 5.2 מיליון שקל על חברת פמילי דיל שעוסקת בטלמרקטינג

אחת התופעות הקשות והדוחות הן חברות המנצלות את חוסר האונים והבלבול של צרכנים קשישים. מומלץ מאד למי שיש לו הורים בגיל הזהב, לבצע מעקב צמוד אחרי הוצאות ההורים, ובעיקר על ההוצאות שלהם בכרטיסי האשראי.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה קנס בגובה 5.2 מיליון שקל על חברת פמילי דיל שעוסקת בשיווק טלפוני לצרכנים שרובם קשישים.

לטענת הרשות, פמילי דיל נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכנים וביניהם קשישים

מהרשות להגנת הצרכן נמסר, כי הטלת העיצום הינה חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות כנגד חברות הטלמרקטינג, המטעות בעיקר את אוכלוסיות מוחלשות ובניהן הקשישים. ברשות מדגישים שמדובר בכוונת חיוב גבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

מאחר ולחברה אין הפרות קודמות הופחת העיצום הכספי ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. במקור היה אמור לעמוד הקנס על 6.6 מיליון שקל.

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

מהרשות נמסר כי החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים. מהחקירה עולה כי חברת פמילי דיל, העוסקת בשיווק ומכירה של מגוון מוצרים בשיטת המכר מרחוק (טלמרקטינג), פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק.

לטענת הרשות, נציגי החברה יצרו מצג שווא אשר גרם לצרכנים להאמין כי התקשרו בעבר עם החברה וזאת בשתי דרכים: 1. נציגי החברה מסרו לצרכנים כי הצטרפו בעבר כחברי מועדון וצברו נקודות רבות בחשבונם, אותן עליהם לממש. אופן המימוש יעשה באמצעות רכישת מוצר בהנחה משמעותית לכאורה, או לחלופין לקבל מוצר במתנה ולשלם רק על דמי המשלוח.  2. נציגי החברה ביצעו אימות פרטי זיהוי אישיים של הצרכן כגון: ת"ז, כתובת, סוג כרטיס אשראי ומספר חלקי של כרטיס האשראי.

על מנת ליצור אמינות בפני הצרכנים, וחזות לפיה החברה קשורה לחברות מבוססות, הוצג במקרים רבים קשר לכאורה בין החברה לחברות כרטיסי האשראי השונות והוצג שיתוף פעולה עם חברות האשראי. במקרים מסויימים נמסר לצרכן כי בשל החזקת כרטיס אשראי מסויים הוא זכי למגוון הטבות וכי הוא לקוח זהב. בפועל החברה לא קיימה כל קשר עם חברות האשראי אלא לשם סליקה בלבד.

לטענת הרשות הצרכנים שילמו עבור המוצר אך לא קיבלו אותו, קיבלו מוצר לביתם וחויבו תמורתו מבלי שביקשו לרכוש מוצר זה, קיבלו לביתם מוצרים אשר האמינו כי קיבלו במתנה אך גילו כי הם מחוייבים בתשלום תמורתו,וכן גילו כי הם מחוייבים בתשלום על מוצרים שלא הזמינו מעולם ולא קיבלו מעולם.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות  ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקות שונות כנגד אוכלוסיות מוחלשות – פגיעות  ובניהם קשישים מוגבלים ועולים חדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו. הרשות פועלת במגוון דרכים ובכלל זה ענישה ביד קשה וחקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות הללו."

 

הרשות להגנת הצרכן קונסת את הוט מובייל בכמיליון שקל; חייבה עבור מוצרים שכביכול ניתנו כמתנה