רכב ותחבורה    

תחבורה ציבורית בישראל ובעולם – מה המחירים

צילום: Pau Casals

מעודכן ל-12/2019

כשמדברים על תחבורה ציבורית בישראל, יש לא מעט תלונות, בעיקר על צפיפות ואיחורים, ועל היעדר  תחבורה בשבת ובשעות המאוחרות. אבל האם במחירים אנחנו טובים יותר? תלוי את מי שואלים ואיך מודדים.

לפי נסיעה יחידה המחיר הממוצע בישראל הוא 1.7 דולר, די באמצע של מדינות המערב. נורבגיה ואיסלנד הכי יקרות עם 3.9 דולרים בממוצע ובמקסיקו הכי זול ען 46 סנט בלבד.

אבל השאלה היא לא רק כמה עולה בדולרים אלא מה כוח הקנייה, כלומר היחס בין משכורת לעלות המוצר. בבדיקה שעשו בגלובס מצאו כי גם בכוח הקנייה המדדים דומים, ישראלי יוציא 1.6% משכרו היומי על נסיעה לעומת 2.7% בנורבגיה וכ-1.8% בממוצע במערב. רק במקסיקו ישלמו 1.03% מהשכר היומי על נסיעה.

בארצות הברית  המחיר יותר מ-2 דולרים לנסיעה אבל השכר גבוה, כך שהשיעור נמוך יותר. למעשה, השיעור הכי נמוך מהשכר נמצא בקוריאה.

ישראל היא אכן מהמדינות הזולות בתחבורה ציבורית,  ויש לכך השלכות כמו פחות אוטובוסים ופחות שעות פעילות. במקומות מסוימים בארץ יש גם תחבורה ציבורית בחינם, לצד פרויקט נעים בסופ"ש של העיריות יש כמה קווים בחינם בגולן ובטבריה.  אבל אתם מחפשים לנבוע בחינם בכל המדינה, אסטוניה הפכה את כל קווי האוטובוס שלה לחינמיים וגם לוקסמבורג מתעתדת להפוך את כל התחבורה הציבורית שלה לחינמית.

תעריפי נסיעות בתחבורה ציבורית בעולם

לונדון

רכבת תחתית

המחיר לנסיעה בין האזורים zone 1-2 בשעות העומס בכיוון העומס המחיר הוא 2.90 ליש"ט ולא בשעות העומס ל 2.40 ליש"ט (בתוך אזור 1 תשלמו 2.40 ליש"ט בכל השעות) מחיר נסיעה במזומן (כרטיס נייר ללא אויסטר) עולה 4.90 ליש"ט בכל השעות.

המחיר המקסימלי היומי באזורים zone 1-2 הוא  7 ליש"ט (זאת אומרת שלא משנה מתי וכמה תסעו באזורים הללו לא תשלמו יותר מ 7 ליש"ט ליום)

כרטיסי שבועי (טרוולכארד) לאזורים 1-2 עולה 35.10 ליש"ט, חודשי עולה 134.80 ליש"ט, לאזורים 1-3 שבועי עולה 41.10 ליש"ט וחודשי 158.30 ליש"ט – שימו לב, כי המחיר המקסימלי היומי גורם לכך שלא כדאי לקנות כרטיס שבועי אם תשתמשו בתחבורה 5 ימים או פחות

מחיר הנסיעה באוטובוס 1.5 ליש"ט. המקסימום היומי בנסיעה רק באוטובוסים הוא 4.50 ליש"ט.

ניו יורק

המחיר לנסיעה  בסאבווי הוא 2.75 דולרים ומחיר הכרטיס עצמו הוא עלות חד פעמית של דולר. לאחר שרכשתם את הכרטיס ניתן להטעין אותו שוב.

ניתן להטעין את הכרטיס בכסף (Add Value), בסכומים שונים, ככל שטעינו בסכום גבוהה יותר עלות הנסיעה תפחת (לא בצורה משמעותית).

האופציה השנייה היא להטעין את הכרטיס בנסיעות חופשיות לתקופות זמן לבחירתכם. (Add Time) של יום, שבוע או חודש.

מחיר נסיעה באוטובוס 2.75 דולר.

ברלין

ברלין מחולקת ל-3 אזורי תעריף: A ו-B הכוללים כמעט את כל העיר עצמה, ו-C כולל את השטח שמסביב לעיר (כ-15 ק"מ מגבולות העיר), ואת העיר הסמוכה פוטסדם.

.כרטיס נסיעה חד פעמי לכיוון אחד שתקף לשעתיים באזורים אלו עולה 2.80 יורו וכרטיס יומי (מרגע התיקוף ועד 03.00) עולה 7.00 יורו. כרטיס שבועי עולה כ-30 יורו

קפריסין

בקפריסין למבוגר המחיר הוא  1.5 אירו לנסיעה, ומ-21:00 2.5 יורו.

יש אפשרות לכרטיס חופשי יומי בעלות של 5 אירו וכרטיס שבועי בעלות של 20 אירו.
ילד עד גיל 5 (כולל) – חינם. ילדים עד גיל 12 – משלמים חצי מחיר.

יוון

כרטיס נסיעה בתחבורה הציבורית של אתונה לשעה וחצי יעלה 1.40 יורו, ל-24 שעות 4.5 יורו ולחמישה ימים – 9 יורו.

אם אתם מתכוונים להישאר בעיר עד שלושה ימים ואתם מתכוונים להתנייד ממקום למקום באוטובוסים ובמטרו, כדאי ורצוי לרכוש כרטיסי תייר לטווח קצר שכוללים תעבורה משדה התעופה או אליו (צד אחד) במטרו או באוטובוס אקספרס, ונסיעה חופשית באמצעי התחבורה השונים של העיר במשך שלושה ימים כולל קו X80. מחיר הכרטיס הוא 22 יורו.
כרטיס נסיעה באוטובוס ממרכז אתונה לשדה התעופה או הפוך, עולה – 6 יורו. אותו המסלול רק במטרו יעלה 10 יורו.
ילדים, בני נוער (החל מגיל 7 ועד 18) ומבוגרים מעל גיל 65 זכאים לכרטיסי נסיעה מוזלים. ילדים עד גיל 6 ללא עלות.