מדריכי צרכנות    

תיקון מחשב: כל מה שצריך לדעת לפני שמזמינים טכנאי

מעודכן ל-12/2019

המחשב שלכם מקרטע או החליט לצאת מכלל פעולה, דווקא כשאתם בשיא הלחץ? איך מוצאים טכנאי אמין, האם ניתן לפתור תקלות בטלפון, כמה תשלמו על תיקון ואיך תדעו אם האבחנה נכונה? התשובות במדריך שלפניכם

תיקון מחשב הוא אתגר לא פשוט למי שאיננו מומחה. טכנאי המחשבים הרי יכול לספר לנו מה שירצה – מה אנחנו כבר מבינים. קצת צרכנות נבונה וכמה טיפים פשוטים יעזרו לכם לצאת מזה בשלום ובלי שיעבדו עליכם וינצלו את תמימותכם.

בניגוד לבעלי מקצוע מתחומים אחרים, על טכנאי מחשבים ומעבדות מחשבים אפשר ללמוד מעט מאוד מתעודות. טכנאות מחשב לא דורשת רישיון או הסמכות מיוחדות והרבה טכנאים טובים והגונים הם חסרי השכלה פורמלית.

לכך מצטרפת הבעיה הפעוטה, שאם אינכם מומחים לתחום אז אין לכם דרך לדעת אם מי שעומד מולכם הוא מקצוען או חאפר.

כיצד לבחור טכנאי מחשבים?

כאשר אחד המכשירים בבית או בעסק התקלקל, זה אף פעם לא נעים ובדרך כלל קורה בזמן הכי פחות מתאים. במצב כזה צריך לחפש בעל מקצוע מתאים שיהיה מקצועי, הוגן, לא יקר ושידע לתת שירות טוב, אז איך מוצאים אחד כזה?

אמנם רובנו יודעים להפעיל את המחשב, לגלוש ולשלוח מיילים, אך אלה מכם שלא מצויים בתחום לא מבינים לרוב איך המחשב עובד וממילא לא יוכלו לזהות טכנאי מחשבים מקצועי או "חאפר".

מאחר שתחום טכנאות המחשבים פרוץ למדי, ומוסדות שונים מעניקים תעודות במגוון רמות, אין זה נדיר להיתקל בטכנאים שאינם מנוסים מספיק – ­­ואלה אולי מוכרים את עצמם בזול אך עלולים לעלות לכם ביוקר, בין באיבוד מידע חשוב (מסמכים, תמונות וכו') ובין בתקלות חוזרות ונשנות הנגרמות כתוצאה מחוסר מקצועיות וידע מספיק של הטכנאי.

לפני הפגישה: שיחת טלפון מקדימה

כשאנו צריכים להזמין טכנאי מחשבים כדאי שנבדוק כמה דברים. ראשית כל טכנאי מחשבים או כל טכנאי אחר הוא לפני הכל בן אדם ולכן חשוב שיהיה אנושי ונחמד. כבר בטלפון הראשון כדאי לשים לב לטון הדיבור, לסבלנות שלו ולרצון שלו לעזור ולתת שירות. אם חשים בחוסר תקשורת רציני עדיף לא להמשיך הלאה ולחסוך את האי נעימות העתידית שעלולה להתרחש אם התקלה תחזור על עצמה או שתצטרכו תמיכה נוספת או המשך טיפול לאותה התקלה.

אם השלב הראשון עבר בהצלחה, יש לשאול את הטכנאי כמה שאלות, להסביר לו את פרטי התקלה ולנסות לאבחן טלפונית עד כמה שניתן את אופי התקלה ואת הערכת עלות התיקון, חשוב לדעת שעל פי רוב, טכנאי מחשבים מקצועי לא ייתן אבחון מלא בטלפון, מפני שבדרך כלל לא ניתן לדעת בדיוק מה התקלה בלי לראות את המחשב. עם זאת, שאלות מנחות בטלפון יוכלו לעיתים להצביע על הכיוון.  למשל: אם המחשב לא נדלק כלל ולא משמיע רעש של מאווררים וגם הנורות כבויות, יש סבירות גבוהה שהתקלה היא בספק הכוח (החלק שאליו מחברים את כבל החשמל שבקיר ותפקידו לספק מתח לרכיבי המחשב). במקרים אחרים מקור התקלה יכול להיות בכרטיס המסך, בזיכרון ולעיתים רחוקות גם בלוח האם. כמובן, אלה דוגמאות בלבד ויש דרכים נוספות לאבחן וכן עלולות להיות סיבות נוספות הגורמות לתקלה. בכל מצב, על הטכנאי לסייג את האבחון. טכנאי מחשבים מקצועי ידגיש זאת על מנת לתאם ציפיות עם הלקוח, כדי למנוע אי הבנות לגבי המחיר והזמן הנדרש לתיקון התקלה.

כמה זה עולה?

השלב הבא הוא הערכת המחיר. טכנאי מחשבים אמין ומקצועי יגבה מחיר סביר – לא זול מדי ולא יקר מדי. טכנאי מחשבים שאינו מנוסה יכול לדרוש מחיר נמוך לשעת עבודה, אך הוא עלול לבזבז יותר זמן על תיקון התקלה בפועל ובסופו של דבר לנקוב במחיר סופי גבוה יותר וזה במקרה הטוב, ייתכן גם שתתבקשו להחליף או לרכוש רכיבי חומרה או תוכנה שאתם לא באמת צריכים והם חלק מניסיונות התיקון שלו. במקרים הקיצוניים יותר אתם עלולים להיתקל בתקלות עתידיות חדשות או באובדן מידע שבגינו תצטרכו להשקיע כספים נוספים וזמן יקר כדי לתקן את הנזק שנגרם. עם זאת, טכנאי שדורש סכום גבוה לא תמיד מעיד על איכותו וזה לא בהכרח מוצדק.

אז מה עושים? – כדאי לקבל מושג על טווח המחירים, כדאי לבקש הצעת מחיר מכמה טכנאים. לאחר שאבחנתם פחות או יותר מה אתם צריכים, כדאי להתקשר לכמה טכנאים ולשמוע מהם עלות משוערת לתיקון. כך תהיה לכם אפשרות להעריך מחיר ממוצע וכן לקבל רושם על השירות.

מחירון תיקון מחשבים – דוגמאות למחירים

ביקור טכנאי מחשבים – 250 – 100  שקל

בדיקת מחשב נייח במעבדה –200 – 80  שקל

בדיקת מחשב נייד במעבדה –200 – 100  שקל

טיפול במחשב איטי (הסרת תוכנות, איחוי דיסק, וניקוי) 300 – 150 – שקל

ניקוי וירוסים (כולל עלות הביקור) –350 – 150  שקל

ניקוי אבק במחשב (כולל ניקוי מאווררים) –200 – 100  שקל

החלפת מסך למחשב נייד (כולל עבודה וחלקים) – 1,000 – 500  שקל

פרמוט מחשב

פרמוט מחשב והתקנת מערכת הפעלה (לא כולל גיבוי) –400 – 150  שקל

תוספת עבור גיבוי לפני פרמוט –200 – 100  שקל

תוספת עבור התקנת תוכנה לאחר פרמוט –120 – 50  שקל

התקנת תוכנות וחומרות במחשב

התקנת חומרה במחשב נייח (מחיר עבור התקנה של רכיב חומרה כגון כרטיס מסך, כרטיס זיכרון, הארד דיסק – לא כולל התקנת לוח אם ומעבד) – 150 – 100  שקל

התקנת חומרה מורכבת במחשב נייח –300 – 150  שקל

התקנת מדפסת והדרייבר התואם לה – 200 – 100  שקל

הגדרת רשת ביתית (המחיר עבור שני מחשבים וראוטר, כאשר על כל מחשב נוסף יש תוספת של כ-50 שקל) –350 – 150  שקל

התקנת לוח אם –300 – 150  שקל

שחזור קבצים שנמחקו

שחזור מידע מדיסק קשיח –800 – 300  שקל

שחזור מידע מדיסק און קי –350 – 150  שקל

זמינות

גורם נוסף וחשוב הוא זמינות הטכנאי. תוך כמה זמן הוא יגיע ואם הוא יעמוד בזמנים שנקבעו. צריך לקחת בחשבון שאיחורים עלולים להתרחש והדבר אינו מעיד בהכרח על איכות השירות, כל עוד זה לא איחור קיצוני והטכנאי התקשר להודיע מראש. כמו כן, כדאי לתאם טלפונית הערכת זמן משוערת של העבודה וכן אם ניתן לקבל הצעת מחיר לתיקון לפי סוג התקלה ולא לפי שעות, זה נכון בעיקר ללקוחות פרטיים. טכנאי מחשבים או טכנאי רשתות לעסק מחייב לרוב על פי שעות עבודה, אלא אם סוכם אחרת.

הזמנת הטכנאי

נניח שהטכנאי אומר לכם שיש לכם רכיב זיכרון פגום ועלות ההחלפה שלו היא כך וכך שקלים – האם אתם יודעים לסתור את הטענה הזו? במובן הזה אין הדבר שונה בהרבה מהמצב אצל מוסכניק, רופא שיניים או בעל מקצוע אחר.

בכל מקרה, כדאי לפנות למעבדה או טכנאי עליהם קיבלתם המלצות. אבל מעבר לכך, כדי לצמצם את הסיכון אפשר לנקוט בכמה אמצעי זהירות שנפרט כאן.

תרמיות נפוצות וכיצד להימנע מהן

אבני היסוד של כל טכנאי מחשבים לא ישר – בדומה לבעלי מקצוע לא ישרים בתחומים אחרים – הוא ניפוח מלאכותי של עלות התיקון. דוגמאות נפוצות:

  • החלפה מיותרת של רכיב תקין.
  • גביית תשלום מופקע על החלפה (מוצדקת) של רכיב.
  • תיקון של תקלת תוכנה וגביית תשלום על חומרה שכביכול הוחלפה.
  • החלפת רכיב תקול ברכיב יקר יותר, בטענה ש"כבר לא מייצרים כזה".

כיצד תוכלו להתגונן מפני רמאויות כאלה ואחרות, ולהימנע מהוצאות גדולות ולא צפויות?

יש להבהיר לטכנאי שאתם רוצים לדעת מראש מה התיקון הנדרש ומה עלותו, ולאשר אותם. אם מדובר בתיקון יקר – בקשו שישלח לכם הצעת מחיר מפורטת.

למתקדמים: אם אפשר להפעיל את המחשב ולהשתמש בו לפחות חלקית, התקינו תוכנת דיאגנוסטיקה כמו PC Wizard והשתמשו בה כדי לתעד את חומרת המחשב שלכם.

צרו דוח של החומרה הקיימת והדפיסו בשני עותקים – אחד לטכנאי ושני לכם.

בעת הביקור במעבדה

רשימת הטיפים הפשוטה שלפניכם תשפר פלאים את הסיכוי שתקבלו שירות טוב ותיקון מוצלח, בעלות סבירה ובלי תקלות.

  • קחו אתכם מישהו. הביאו אתכם חבר, בן משפחה או את בן/בת הזוג, ובקשו שיהיו קשובים ומרוכזים. קשה יותר לטעון אחר-כך ל"אי הבנה" או להכחיש דברים שנאמרו כשיש עד.
  • זהו את סימני האזהרה: מעבדה מוזנחת, הסבר ש"זה הולך להיות תיקון יקר" לפני שהמחשב נבדק, או סתם שירות לא אדיב, הם סימנים לכך שעליכם להסתובב וללכת למעבדה אחרת.
  • בקשו מראש לקבל כל חלק שיוחלף. אחת הרמאויות הנפוצות והמרגיזות ביותר היא להחליף רכיב תקין, לשמור אותו, וגם לגבות תשלום על הרכיב החלופי.

תרמית מהסוג הזה הופכת פחות משתלמת והרבה יותר מסוכנת לרמאי כשהרכיב ה"פגום" ממילא חוזר אליכם.

  • קיבלתם הצעת מחיר? בדקו אותה. אם מדובר בתקלה רצינית ונדרש תיקון יקר, פנו לקבל חוות דעת נוספת מטכנאי או מעבדה אחרים.
  • תארו להם את התקלה ושאלו מה אפשרויות התיקון ומה עלותן. במקרה הצורך, הציגו להם את ההצעה שקיבלתם. אם הם מזהים חשד לרמאות הם יגידו לכם.

מיקרוסופט מציגה מחשב עם שני מסכים ומקלדת נשלפת

נגמר לכם המקום במחשב? כך תפנו שטח אחסון בכונן – בחינם ובקלות