רכב ותחבורה    

תל אביב תכריע: האם האופניים המושכרים יוחלפו בחשמליים או שהשירות יבוטל?

מעודכן ל-11/2019

 

עיריית תל אביב תצטרך לבחור אם להשקיע מיליונים במעבר לאופניים חשמליים להשכרה, להמשיך להפעיל את האופניים הקיימים או לבטל את השירות

עיריית תל־אביב תקבע בקרוב את עתידו של ה"תל אופן", שירות השכרת האופניים העירוני: בסוף השנה יסתיים החוזה הנוכחי של המפעילה FSM והעירייה צריכה להחליט אם להסב את צי האופניים המושכרים לחשמלי, להמשיך להפעיל את השירות באותה צורה או לוותר עליו, נוכח חדירת שירותי השכרת הקורקינטים החשמליים של בירד, ליים ו־ווינד.

בעירייה שוקלים להסב את רוב הצי של תל־אופן לחשמלי, 2,000 זוגות, אך להשאיר גם כלים רגילים שיוצעו לשוכרים בעלויות שימוש נמוכות יותר. עלות ההסבה נאמדת ב-8-6 מיליון שקל שישמשו לקניית אופניים חדשים, כולל סוללות.

בתל־אופן חשבו להסב את האופניים הקיימים לחשמליים, אך העדיפו כלים ייעודיים שיהיו קלים ובטוחים יותר. הם יצוידו בצמיגי 26 אינץ' וסל קדמי למטען, יגיעו ל־25 קמ"ש כחוק ויוכלו לנסוע למרחק של 70 ק"מ. הסוללות ייאספו מאתרי העגינה בידי המפעילה לצורך טעינה.

שירות השכרת האופניים התל אביבי החל בשנת 2010. ראש העירייה חולדאי ייסד אותו אז בהשראת שירות ההשכרה הפריזאי Velib והאמין שבכך יביא מזור לעיר הפקוקה ונטולת החניה.

תחילה סבל השירות מבעיות במערכת העגינה ועבר זמן עד השלמת הפריסה, עם 200 תחנות ו־2,200 זוגות. אלא שבמקביל להתבססות השירות הגיע לשיאו טרנד האופניים החשמליים, שכיכבו בכבישים עד שגם הם נדחקו לאחרונה על ידי הקורקינטים החשמליים. כתוצאה מכך, הצטמצם היקף השימוש בשירות תל־אופן, שהגיע בשיאו ל־100 אלף השכרות בחודש, ומספר ההשכרות ירד ל־50 אלף. גם מספר המנויים צנח – מ־8,600 ב־2016 ל־4,000 אשתקד.

על מנת לשמר את ההשקעה, התרחבה הפעילות לבת־ים ולרמת־גן, אך שם העדיפו כלים חשמליים, גם על חשבון הולכי הרגל שנפגעים מהרוכבים על המדרכות או נתקלים בקורקינטים הזרוקים.

כעת העירייה משלמת ל־FSM כ־7 מיליון שקל בשנה, ועליה להחליט אם להמשיך לסבסד את המיזם מלבד הסבתו לחשמל, ולכמה זמן.

במקביל חברות הקורקינט החשמלי מפעילות בעיר 7,500 זוגות, שלא עולים לעירייה כסף, אך גורמים לבעיות אחרות: הקורקינטים אינם מוחזרים לתחנות עגינה אלא מושלכים על מדרכות ובתחנות אוטובוס, גם לאחר שהעירייה החלה לקנוס את החברות ולקבוע חניות מוסדרות.

הפעלת התל אופן מאפשרת לעירייה להבטיח זמינות גם בשכונות מרוחקות. שירות כזה ייהפך חיוני אף יותר עם התרחבות עבודות הרכבת הקלה.

תגובת עיריית תל אביב: "תל אופן הוא פרויקט חלוצי שיזמנו והוביל למהפכת השימוש באופניים בעיר. החוזה עם הזכיין נגמר בסוף השנה, והעירייה תידרש להחליט אם להאריכו, לשנותו או להפסיק כליל את הפעילות".

עיריית תל אביב יוצאת בדרישות מחברות השכרת הקורקינטים והאופניים

תחבורה ללא הפסקה: אוטובוסים בשבת בתל אביב – תוך 3 שבועות