מדריכי השקעות    

תמיד רצית להיות בנק? השקעה בקרנות P2P היא השקעה במתן הלוואות – יתרונות וחסרונות

תמיד רצית להיות בנק? השקעה בקרנות P2P היא השקעה במתן הלוואות; איך משקיעים בקרנות כאלו, מה התשואה שהן מייצרות – כל המידע במדריך קרנות P2P.

קרנות P2P – מה התשואה?

נתחיל דווקא מהסוף – קרנות ה-P2P צוברות תאוצה – הקרנות של אי.בי.אי ושל הלמן אלדובי הניבו תשואה של מעל 7% בפחות משנה. מדובר בקרנות שמשקיעות בהלוואות חברתיות – הן בעצם מספקות מימון לזירות חברתיות שמספקות הלוואות לאנשים. פרקטית, הקרנות האלו הן מלוות בריבית יחסית טובה כי נחסך התיווך של הבנקים. ההצלחה של הקרנות האלו תלויה בזירה ובחיתום אשראי שלה – אחרי הכל, יש כאלו שלא יחזירו את הכסף, וככל ששיעור הלווים שאינם פורעים את ההלוואה נמוך יותר, כך התשואה האפקטיבית גבוה יותר. בינתיים, זה עובד טוב, והקרנות משדרות אופטימיות להמשך ומגייסות כספים נוספים. המשקיעים מתלהבים מהקרנות האלו כי מדובר בעצם בהשקעה מאוד מפוסרת (מפוזרת על פני מספר גדול מאוד של הלוואות) ופיזור משמעו סיכון נמוך. כמו כן, כאמור התשואה טובה.

ואחרי ההקדמה הזו, מה זה בעצם הלוואות חברתיות? ובכן, מדובר בסגמנט של כלכלה שיתופית. הכלכלה השיתופית צוברת תאוצה בעולם ולאחר התבססות הפלטפומות Airbnb בתחום הנדל"ן ו-Uber בתחום התחבורה השיתופית הגיעה גם תורו של עולם הפיננסים וההלוואות להצטרף לטרנד הלוהט.

למעשה, הכלכלה השיתופית שבבסיסה מקדמת את השיתוף העסקי בין הפרטים כדי לחסוך בהוצאות המתווכים, לא חדשה בתחום הפיננסיים. כבר לפני 10 שנים הוקמו מספר פלטפורמות המאפשרות לאנשים פרטיים להלוות כספים האחד לשני, כשבשנים האחרונות נרשמת האצה גדולה בתחום כשבמקביל גם הפעילות בארץ גדלה.

ההלוואות החברתיות הן הלוואות לכל דבר ועניין מבחינת הלווה, אבל יש גם צד שני – המלווה שהוא בעצם המשקיע. בדומה לגיוס אג"ח שבו החברה לווה כסף ממלווים/משקיעים, גם בהלוואות חברתיות יש את הלווה (הכוונה לרוב לאדם פרטי) שמגייס כסף, ומולו יש את המלווה/המשקיע; ובדומה לשוק האג"ח, גם בשוק ההלוואות החברתיות, המשקיע צריך לבחון את ההשקעה, את יכולת ההחזר, את התשואה ביחס לסיכון, וגם את הזירה/ הפלטפורמה.

כשקונים אג"ח הפעולה נעשית בתיווך של בנקים/ברוקרים כשהזירה היא הבורסה, כשמשקיעים בהלוואה חברתית אין בעצם זירה ציבורית, יש פלטפורמות אשר מאפשרות להתקשר בהשקעה בהלוואות דרך האתר שלהן, ובתמורה הן גובות עמלה.

הגופים המתווכים (הפלטפורמות) האלו בודקים את הלווים ומדרגים את סיכון האשראי שלהם (לפי תדפיסי בנק, תלושי שכר ועוד).

למדריך הלוואות חברתיות – אלטרנטיבה טובה למשקיע; הלוואה נוחה ללווה

כיצד פועלת הפלטפורמה?

על מנת ללוות כסף באתר הלוואות P2P על מבקש ההלוואה למלא טופס מקוון הכולל שאלון זיהוי, את סכום ההלוואה ואת תקופת ההלוואה. לאחר אישור הפרטים על ידי האתר, מתפרסמת הבקשה, בדרך כלל ללא סימני זיהוי של הלווה, והמלווים הפוטנציאלים יכולים לבדוק את פרטי הבקשה ולהחליט האם הם מעוניינים לתת את ההלוואה. לרוב מגבילים האתרים את אחוז או סכום ההשקעה אשר יכול המלווה להעניק ללוה יחיד. בכך מפחית האתר את הסיכון ויוצר פיזור סיכונים. הלוואות אלו אינן מובטחות על ידי גוף ממשלתי כלשהו או על ידי הבנק המרכזי והסיכון להפסד ההשקעה למלווים – קיים. כמו בכל השקעה, גובה הסיכון הגלום בהלוואה יבוא לידי ביטוי בריבית בה היא מבוצעת.

במקרה בו הלווה אינו מחזיר את ההלוואה, החברות המנהלות את אתרי ההלוואות יפעלו על מנת לגבות את החוב באמצעים משפטיים מקובלים.

המשקיע הישראלי הפרטי רואה לפניו רק חלק קטן מעולם הP2P  העולמי. בעוד שמרבית הפלטפורמות הישראליות זמינות למשקיע הישראלי והוא יכול להשקיע באמצעותן סכומים של החל מאלפי שקלים בודדים הרי שמרבית הפלטפורמות הזרות אינן פתוחות בפניו.

קרנות P2P מקומיות

על מכשול זה התגברו מספר גופי השקעות ישראלים שהבולטים בהם הם אי.בי.אי והלמן אלדובי שהקימו קרנות המתמחות בפלטפורמות הלוואות בין יחידים.

באי.בי.אי  הקימו את הקרן – (IBI CCF (Consumer Credit Fund. מדובר בקרן המשקיעה בהלוואות לצרכנים אמריקאים דרך זירות מסחר מקוונות (P2P). IBI CCF קונה ומחזיקה אלפי הלוואות של צרכנים בדירוג אשראי גבוה, עם תזרים מזומנים שוטף. הקרן הזו פונה בעיקר לגופים גדולים ולא למשקיעים פרטיים.

קרן נוספת בתחום של הלמן אלדובי פונה לכולם, לרבות למשקיעים פרטיים מהציבור. הקרן השיגה תשואה של 7.13% בעשרת החודשים האחרונים  ו-2.4% מתחילת 2018 (עד סוף מאי).

קרן, הלמן אלדובי P2P, היא קרן ציבורית לא סחירה, שפועלת, על פי תשקיף ומפרסמת דוחות רבעוניים ושנתיים וכן פרסום דוחות חודשיים על ביצועי הקרן באתר המגנ"א של רשות ניירות ערך. יצוין, זו הקרן היחידה בתחום הפועלת על פי תשקיף ציבורי, וכן הקרן היחידה הפתוחה לציבור הרחב.

הקרן פועלת במבנה של שותפות מוגבלת כאשר תיק ההלוואות שהקרן משקיעה בו הינו בהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן, השואפת לפזר את תיק ההלוואות בפיזור דומה לזה של הפלטפורמות באמצעותן היא משקיעה. הקרן משקיעה באמצעות  Prosper ו-Lending Club, שתי פלטפורמות ה- P2P הגדולות בארה"ב, שאינן פתוחות להשקעות ישירות של משקיעים ישראליים או משקיעים מחוץ לארה"ב.

ההשקעה המינימאלית הנדרשת בקרן היא 50 אלף דולר ומשך ההשקעה המינימלי הוא 9 חודשים.

עדכונים

יוני  2018: קרן P2P של הלמן אלדובי ממשיכה לגייס על רקע תשואות טובות שהשיגה בחודשים האחרונים (הרחבה כאן)

אוגוסט 2017: אמיר גולן, מנהל Consumer Credit Fund  קרן ה-P2P של אי.בי.אי אומר בראיון לדהמרקרכי הוא נכנס לתחום ה–P2P בארה"ב כדי לתת מענה לריבית הנמוכה הקיימת במשק. הקרן, שפונה בעיקר לגופים המוסדיים בישראל, גייסה 200 מיליון דולר והשיגה להם תשואה של 27% בשלוש שנים (להרחבה בדהמרקר)