אחזקת דירה    מוצרי מזון    

תנור אפייה – איך בוחרים? למה צריך לשים לב ומה המחירים?

צילום: PIXABAY
מעודכן ל-04/2019

תנור אפייה הוא אחד המרכיבים החשובים במטבח. בניגוד לארונות, הדלתות, הברזים והכיור, הוא ממש משפיע על הטעם של האוכל שעושים במטבח. ובשביל זה יש בכלל מטבח נכון?!

קל מאד להתבלבל כשבאים לבחור תנור. ההיצע הוא כמעט אין סופי. גדלים שונים, תצוגות שונות, עוצמות אפייה, ארצות ייצור ועוד ועוד ועוד. אז מה חשוב לבדוק לפני שקונים תנור למטבח?

איזה תנור אתם צריכים?

קודם כל צריך להחליט איזה סוג של תנור אנחנו רוצים. ישנם שני סוגים עיקריים של תנורי אפייה. התנור הבנוי (Built-In) אשר ממוקם בתוך גומחה ייעודית בתוך ארונות המטבח וישנם התנורים המשולבים שהם התנורים הגדולים המוקמים על הריצפה והם משולבים בכיריים המאפשרים בישול וצלייה באמצעות להבות גז או חימום אינפרה אדום.

אז כדאי מאד לבדוק אם יש מקום במטבח לתנור בילט אין. לעתים, כשקונים דירה מיד שניה, לא שמים לב לפרטים הקטנים. נכון שזה לא פרט קטןם כל כך, אבל בכל זאת, בדקו איך מתוכנן המטבח בדירה שקניתם. קחו בחשבון שאם תתעקשו על תנור בילט אין ובמטבח שבדירה שקניתם יש הכנה לתנור רגיל, תאלצו להיכנס להוצאהה נוספת שתידרש על מנת לסגור את החלל שבארונות המטבח. וגם ההיפך. אם יש גומחה לתנור בילט אין אבל אין הכנה לתנור משולב, זאת בעיה אפילו רצינית יותר כי ייתכן שעל מנת לפנות חלל לתנור המשולב תאלצו לחתוך חלק מהשיש וזה כבר סיפור לא פשוט.

מידות התנור

חשוב לבדוק את המידות של הגומחה או המקום המוכן לתנור משולב במטבח. תארו לעצמכם איזו עוגמת נפש זו להוציא את התנור החדש מהקרטון ולגלות שהוא פשוט לא נכנס.בדרך כלל, הן בתנורים בנויים והן בתנורים משולבים הרוחב הוא בין 55 ל-60 ס"מ. יש גם תנורים רחבים יותר שמגיעים לסביבות ה-90 ס"מ. זה נחמד אם יש מקום במטבח ומאפשר עבודה נוחה יותר עם הסירים על הכיריים. גובה של תנור בנוי נע בין 55 ל-60 סנטימטרים ועומקו ל-55 סנטימטרים. זה הסטנדרט.  תנורים משולבים הם גבוהים יותר, בדרך כלל בגובה השיש במטבח. שאלו לפני שאתם קונים אם הגובה הוא סטנדרטי. ברוב המוחלט של התנורים קיים תא אפייה אחד. קיימים גם תנורים בעלי שני תאי אפייה, לרוב תנורים משולבים, המאפשרים אפייה במקביל ומבוקשים מאד בקרב הקהל הדתי שיכול להפריד כך בין חלב לבשר.עם שני תאים נפרדים או אפילו יותר, המתאימים לאפייה של כמה תבשילים במקביל.

איזה תנור נוח לכם?

כדאי לחשוב על הניקיון וההפעלה של התנור לפני שקונים אותו. ישנם ציפויים שנראים מאד יפה בחנות אבל אחרי זמן מסויים של שימוש יתברר לכם שהוא נשרט בקלות או שקשה מאד לנקות אותו. תנור עם ציפוי אמאיל למשל, קל מאד לנקות והוא גם איננו נשרט בקלות.קל מאד גם לנקות ממנו שומנים ולכלוכים אחרים שמטפטפים בחלקו הפנימי של התנור בעת הצלייה או האפייה.  

היום ישנם תנורים שיש להם תוכנית לניקוי עצמי שנקראת "ניקוי פירולטי". בשיטה הזו מביאים את התנור להתחמם לטמפרטורה מאד גבוהה של 500 מעלות. בטמפרטורה כזו גם השומנים העקשניים ביותר הופכים לאפר וניתן לנקות אותם בקלות בעזרת מטלית. תנורים המצופים נירוסטה דורשים חומרי ניקוי מיוחדים על מנת להעלים מהם כתמים וטביעות אצבעות. נכון, לא סיפור אבל צריך לקחת בחשבון.

שימו לב לאיכות החומרים שממנו עשויות הידיות, מאיזה חומרים עשויים הכפתורים. כפתורי פלסטים הממוקמים קרוב לפתח התנור בחלקו העליון עלולים להנזק מהחום.

בידקו את מנגנון פירוק הדלת הפנימית. דלת התנור עשויה מזכוכית כפולה על מנת לאפשר בידוד מהחום. עם הזמן הזכוכיות מתלכלכות ואז צריך לפרק אותן. בדקו כבר בקניה איך עושים את זה ואם זה פשוט אחרת תיאלצו להזמים טכנאי שיעשה את זה עבורכם. חבל על הכסף.

כפתורי הפעלה ועיצוב

אנחנו חיים בעולם דיגיטאלי ואנחנו כבר רגילים לעשות הכל בלחיצת כפתור. מתי מתחתם קפיץ של שעון בפעם האחרונה? היום ברוב דגמי התנורים התצוגה היא דיגיטאלית והכיוון נעשה באמצעות כפתורים. ישנם גם תנורים שיש להם כפתורים המאפשרים הפעלה אנלוגית של התנור. אולי זה קצת יותר מסורבל פחות מדוייק ומצריך "מאמץ" אבל הייתרון של ההפעלה האנלוגית היא שהיא דרך כלל עמידה יותר ממנגנוני ההפעלה הדיגיטאלים וגם החלפים זולים יותר. לא מעורב מחשב ואין צ'יפים שהטכנאים כל כך אוהבים להחליף במחירים מופקעים (בואו, אני קונה היום מחשב פנטיום 7 עם 8 ליבות שיכול לכרות ביטקויינים במחיר שהטכנאים מוכרים צ'יפ של תנור).

מה התנורים יודעים לעשות?

יש לתנורים המודרניים המון מצבי הפעלה. אולי יותר מדי. תחשבו היטב לפני שאתם מסתנןןרים ממגוון האפשרויות שהתנור מציע. כנראה שגם בתנור הקודם שלכם היה מצב טורבו. השתמשתם בו פעם?! אולי פעם אחת כשניסיתם אותו. בידקו כמה אתם משלמים עבור התוספות. יכול מאד להיות שהן מיותרות וסתם מיקרות לכם את הקניה.

אלו מצבי העבודה העיקריים שקיימים היום במכשירם:

גריל – הגריל אמור לדמות עבודה של מנגל והוא מאפשר בעיקר צלייה עד השחמה של המזון. החימום נעשה על ידי גוף חימום חזק מאד בחלקו העליון של התנור.

אפייה – אם אתם חובבי עוגות ומאפים אז זוהי התוכנית החשובה שלכם. היא מתבצעת בעזרתם של שני גופי חימום, האחד למטה והשני למעלה.

בישול – חמין לשבת או כל קדירה אחרת אפשר להכין באמצעות התוכנית הזאת שמאפשרת לשמור על האוכל חם מבלי ליבש אותו.

טורבו – לא מדובר על הזרקת דלק אלא במאוורר הנמצא בחלקו האחורי של התנור. המאוורר מקרר את גופי החמימום ומפזר את החום בצורה אחידה יותר בתוך התנור.

טורבו אקטיבי – מקצר את זמן האפייה בתנור. הוא מאפשר אפייה של מספר תבניות בו זמנית.

חימום – התוכנית הזאת מאפשרת חימום של אוכל ושמירתו בטמפרטורה רצויה ללא חשש שיתייבש.

הפשרה – כמו במיקרו רק ביותר זמן. מכניסים את האוכל והתוכנית מאפשרת לתנור להפשיר אותו מבלי לייבש אותו.

המחיר

המגוון של התנורים הוא עצום וכך גם מגוון וטווח המחירים שלהם. למעשה ניתן למצוא תנורים שעולים 40 ו-50 אלף שקל. אלו תנורים משולבים שניתן למצוא בהם גם מבער ווק חזק במיוחד. מי שיכול להרשות לעצמו – בכייף. לא בטוח שהחמין או חריימה יוצאים יותר טעימים בתנור כזה. רושם על האורחים הוא בטח יעשה. בטווח התחתון ניתן למצוא גם תנורים ב-600 ו-700 שקל. אלו תנורים של חברות פחות ידועות ויכול להיות שהם גם מסוגלים לעשות את העבודה.

רוב התנורים נמצאים בקטגוריית הביניים של המחירים, איפשהו בין 2,000 ל-3,000 שקל. תלוי כמובן במותג, בחומרים ממנו הוא עשוי ובוכניות ההפעלה שלו.

וכמובן שישנה האפשרות של קניית תנור מיד שניה. נכון, הוא כבר נגע באוכל של אנשים אבל יש אנשים שאוהבים להחליף מכשירי חשמל מדי פעם או שהם משפצים מטבח ורוצים להחליף עיצוב. במקרה הזה אפשר להשיג במאות שקלים תנורים תקינים וטובים ששווים אלפי רבים של שקלים.

דוגמאות

בעלי מקצוע אוהבים מאד להמליץ על התנורים של בוש. התנורים של בוש מיוצרים בגרמניה. ישראלים אוהבים מוצרים מתוצרת גרמניה הידועים באמינותם ועמידותם. הדלת הקדמית בתנורים של בוש נוחה מאד לפירוק ולניקוי. נפח התא הפנימיי של התנורים גדול יחסית – כ-67 ליטר. הם מצויידים בטורבו אקטיבי אשר מפזר היטב את החום בתנור ומאפשר שימוש בשלש תבניות במקביל.

לבוש עשרות דגמים המשווקים בישראל ורובם נמכרים ברמת מחירים של 2,000-3,500 שקל.

התנורים של שולטס נחשבים לתנורים מעולים והם מצויידים בטכנולוגיה פרוליטית. הם מצויידים בתוכניות מגוונות שמאפשרות להתאים את הצלייה אפילו לסוג הבשר שרוצים להכין. יש לשולטס דגמים המצויידים באבן פיצה ובגריל מסתובב. לשולטס מספר דגמים מצומצם יחסית והם נמכרים במחירים של החל מ-3,000 שקל ומגיעים למחיר של 7,000 שקל. לשולטס גם תנור פירולטי המאפשר שימוש ב-5 תבניות בו זמנית ומחירו מגיע ל-15 אלף שקל.

בסוף, תזכרו איך סבתא שלכם הכינה לכם את החמין. הוא לא היה פירולטי ולא היה טורבו. הוא היה חום, מהביל ובעיקר טעים.

מטבח – כמה עולה? מה הסוגים? ומאיפה לקנות?