חדשות    

"תשואת החסר בבורסה פוגעת בחסכונות ובפנסיה של מיליוני אזרחים ומקטינה את הכנסות המדינה ממיסוי"

אלי שני

בנק ישראל מצא גידול משמעותי בהשקעות הציבור בקרנות השתלמות וקופות גמל שפטורות ממס ריווחי הון, גידול שאותו הוא מייחס גם להעלאת מס ריווחי הון. השפעת המס הגבוה בבורסה היא גם על ענף הנדל"ן, המס על שכר דירה הוא עד 10% בלבד. ד"ר מיכאל שראל במחקר שפרסם טוען שהטלת מס ריווחי הון היא אחת הסיבות לעליית מחירי הדיור. העלייה במחירי הדירות פוגעת באזרחים רבים, כאשר הפגיעה הקשה ביותר היא בדור הצעיר  

 

מאז שפורסמו מסקנות ועדת טרכטנברג, לפני כ-3 שנים, להעלות את מס ריווחי הון, עזבו את הבורסה בישראל כמעט 150 חברות ומחזורי המסחר הצטמצמו בצורה משמעותית. בחודשים שלאחר פרסום ההמלצות, הבורסה בישראל השיגה תשואת חסר לעומת הבורסות המובילות בעולם, בנק ישראל טוען בצדק שהעלאת מס ריווחי הון הייתה אחת הסיבות המרכזיות לתשואת חסר זו. כמובן שתשואת החסר פוגעת בחסכונות ובפנסיה של מיליוני אזרחים ומקטינה את הכנסות המדינה ממיסוי רווחים בבורסה, מיסוי חברות פיננסיות כמו בנקים וחברות ביטוח, מיסוי אלפי חברות שיש להן תיקי השקעות עצמיים ומקטינה גם את הצריכה הפרטית, אנשים מרגישים את עצמם פחות עשירים ולכן קונים פחות. ד"ר שראל מעריך שהכנסות המדינה ממיסים בשנת 2012 היו קטנות מהצפוי בסכום של 5.7 מיליארד ₪ כתוצאה מהמשבר בבורסה.

יש מחקר מפורט של מכון אדם סמית שבדק שינויים במס ריווחי הון במדינות רבות וגילה שברוב המקרים העלאת המס מקטינה את הכנסות המדינה, המחקר מסביר שמס ריווחי הון הוא מס וולונטרי, ניתן להתחמק ממנו אם לא קונים או מוכרים מניות. בנק ישראל מצא גידול משמעותי בהשקעות הציבור בקרנות השתלמות וקופות גמל שפטורות ממס ריווחי הון, גידול שאותו הוא מייחס גם להעלאת מס ריווחי הון. השפעה נוספת היא על ענף הנדל"ן, המס על שכר דירה הוא עד 10% בלבד. ד"ר מיכאל שראל במחקר שפרסם טוען שהטלת מס ריווחי הון היא אחת הסיבות לעליית מחירי הדיור. העלייה במחירי הדירות פוגעת באזרחים רבים, כאשר הפגיעה הקשה ביותר היא בדור הצעיר.  

שיעור מס ריווחי הון בישראל גבוה משמעותית מ 25%, משקיעים שמכרו מניות ברווח בשנת 2010 לא יכולים לקזז את הרווח עם הפסדים שהיו להם בשנת 2011, יש משקיעים רבים שהפסידו כסף וגם שילמו מס. בארה"ב המצב שונה, ניתן לקזז הפסדים בשנה מסוימת עם רווחים בשנים קודמות, ניתן לקזז הפסדים בבורסה עם רווחים מעבודה ויש שיעור מס מופחת על השקעה לטווח של יותר משנה. בארה"ב מעודדים השקעה במניות, בישראל השקעה בדירות והתוצאות בולטות בשטח.

מתוך כ 470 חברות שעדיין נסחרות בבורסה בת"א ב 140 חברות מחזור המסחר היומי הממוצע בחודש אוגוסט הסתכם בפחות מ 10000 ₪ וזה כמובן שמגדיל את הכדאיות של השקעה בחברות הרבה יותר גדולות וסחירות בחו"ל. אנחנו רואים מנתונים שמתפרסמים על ההשקעות של הגופים המוסדיים ושל הציבור הרחב דרך קרנות הנאמנות ותעודות הסל על גידול משמעותי בשנים האחרונות בהשקעה בחו"ל. נוצר אפקט דומינו שמביא לעזיבת חברות נוספות את הבורסה בת"א וחוזר חלילה, המשבר בבורסה בת"א פוגע בהשקעות במשק ובקצב הצמיחה. צריך לקוות שהעיוותים במיסוי יפתרו לפני שיישארו בבורסה בת"א פחות מ 300 חברות ותתפתח בועת נדל"ן ענקית.

הכותב הוא משקיע פרטי בבורסה, בוגר טכניון בכלכלה וניהול ומנהל את המאבק החברתי להפחתת מס ריווחי הון