מדריכי ביטוח לאומי    

13,000 מקבלי קצבת זקנה משלמים "סתם" דמי ביטוח לאומי; הם פטורים (והם לא יודעים את זה)!

קרדיט: shutterstock

ביטוח לאומי – כל החובות והזכויות שלכם

13,000 איש משלמים דמי ביטוח לאומי למרות שהם לא צריכים – מדובר על תשלום ביתר כולל של מעל 20 מיליון שקל בשנה, והמשמעות היא שהמוסד לביטוח לאומי קיבל בטעות במהלך השנים מאות רבות של מיליוני שקלים. המוסד לביטוח לאומי לא החזיר את הכסף למשלמים ביתר. המוסד לביטוח לאומי אמנם דורש שלא יעשו טעויות מולו ומקפיד ומחמיר מאוד בעניין (לרבות הקפאת זכויות), אבל אם המצב הפוך – אז אין סימטריה, זה פשוט קורה. על פי חוק אין בעיה עם זה, המוסד לא אמור להיות זה שמתקן לציבור טעויות , אבל מן הצדק ומן המוסר שהמוסד שמטרתו העיקרית היא לספק למבוטחים ביטחון כלכלי סוציאלי, יעזור לאותם טועים ששילמו ביתר, ומיהם בעצם המשלמים ביתר?

13,000 מקבלי קצבת זקנה. הם פטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי ובכל זאת שילמו (בטעות). ככה מוגדר בחוק – מבוטח שהגיע לגיל שנקבע בחוק זה  זכאי לקצבת זקנה (קצבת זקנה בגיל המוחלט). קצבת זקנה ניתנת גם למבוטח לפני הגיל המוחלט ולאחר גיל הפרישה מעבודה  במידה והכנסתו אינה גבוהה מן ההכנסה המרבית שנקבעה ( קצבת זקנה בגיל המותנה). ועל פי החוק – עובדים שזכאים לקצבת זקנה הן בגיל המוחלט והן בגיל המותנה פטורים מתשלום דמי ביטוח מהכנסתם מעבודה.

אלא מה, מבקר המדינה יוסף חיים שפירא כבר לפני כחצי שנה בדוח השנתי ל-2014 הצביע על 13,000 שכירים בממוצע שבמהלך ביקורת בשנים 2009 עד 2012 נמצא שהם מקבלי קצבת זקנה ולמרות זאת הם משלמים דמי ביטוח לאומי שוטפים למוסד לביטוח לאומי. רק באנשים האלו, על פי בדיקת אנשי המבקר התשלום המיותר הזה עומד על 85 מיליון שקל. זה לא רק זה – ביטוח לאומי נגבה ביתר גם מכאלו שעובדים במספר עבודות והם לא מבקשים תיאום דוח, ביטוח לאומי גם לא משלם (איכשהו) את כל המגיע ליולדות וכן מסתבר שביטוח לאומי חייב סכום עתק למילואימניקים. החברות הכוללת של הביטוח הלאומי ובמילים אחרות הזכויות שלנו (שלא נוצלו) עומדת על 1 מיליארד שקל (וזו הערכה של מבקר המדינה). כאן, תוכלו לבדוק מה החובות והזכויות שלכם בביטוח לאומי.

מאז פרסום הדוח במאי ועד היום לא נעשה דבר, ומאוד ייתכן שהמספר הזה דווקא עלה – אז אם אתם מקבלים קצבת זקנה חשוב שתזכרו ותפנימו ותבדקו – אתם לא צריכים לשלם די ביטוח לאומי. חבל על הכסף!