חדשות    

פרופ' אמיר ירון: המטרו יוסיף 5,000 שקל לתוצר לנפש כל שנה

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
מעודכן ל-10/2022

"אומדן ההשפעה הפוטנציאלית להשקעה במטרו צפויה להניב בטווח של כ-10 עד 15 שנים, רמת תוצר גבוהה יותר -3%-4%. מדובר בכ-50 מיליארד שקל לתוצר הישראלי בכל שנה, שהם כ-5,000 שקל תוספת לתוצר לנפש". כך העריך נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון את התרומה הכלכלית של פרויקט המטרו בכנס שעסק בנושא.

לדברי ירון, "תשתיות תחבורה איכותיות הן מרכיב הכרחי לשיפור רמת החיים בישראל, ולאורך השנים ההשקעה בהן בישראל אינה מספקת. ההשקעה הנמוכה יחסית בתשתיות הציבוריות בישראל, ובעיקר בתשתיות תחבורתיות, מסבירה חלק לא מבוטל מפערי הפריון בין ישראל למדינות ב-OECD.

"תשתיות התחבורה בישראל מפגרות מאחור לעומת מרבית מדינות ה-OECD. הצפיפות בכבישי ישראל עולה בקצב מהיר והיא גבוהה מאוד בהשוואה בינלאומית. בנוסף, שיעור גידול האוכלוסייה בישראל שעומד על כ-1.8% בשנה הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות מפותחות, מה שמחייב השקעות גדולות יותר מאשר במדינות אחרות, אחרת תגדל כאן הצפיפות בכבישים ותיפגע איכות השירות בתחבורה הציבורית. זאת במיוחד מפני שביחס למקובל בעולם, השימוש בתחבורה בישראל מוטה לטובת השימוש ברכב פרטי והדבר מתבטא בשימוש נמוך בתחבורה ציבורית בכלל, ובמטרופולינים בפרט".

ירון המשיך לתאר את תרומתו הפוטנציאלית של המטרו ואמר כי זו "עשויה לנבוע משימוש מיטבי יותר בשטחים ציבוריים על פני הקרקע שיתפנו. זאת למשל על ידי הגדלת פעילות המסחר ברחובות ושימוש רב יותר בשטחים ציבוריים לתועלת תושבי העיר והמבקרים בה".

באשר למימון הפרויקט אמר ירון כי יצירת קשר בין המימון התקציבי השוטף לבין ההכנסות הייעודיות עלולה לגרום לקשיים ועיכובים בביצוע הפרויקט ולפגיעה באיכות המטרו כשיופעל. זאת, כי קיימת אי-וודאות רבה לגבי היקף התקבולים מההכנסות הייעודיות מפרויקט המטרו ולגבי מועד גבייתם. יהיה נכון יותר שהממשלה תממן את ההוצאות הנדרשות לקידום הפרויקט בכל שנה, בסכום שיידרש כדי להשלים את התקבולים מההכנסות הייעודיות. זאת, לצד גביית ההכנסות הייעודיות ודבקות במסגרת הכוללת של העלויות".

"פרויקט המטרו הוא בעל חשיבות לאומית, שאמור לתרום רבות לכלכלה הישראלית", הוסיף ירון. "אני מקווה שעם קום הממשלה החדשה החוק יאושר, וקצב העבודות יואץ. אי החקיקה מעכבת את ביצוע הפרויקט, ו"TIME IS MONEY". לכך, יש השלכות לא מבוטלות גם בכל הנוגע לוודאות של העסקים, המשקיעים וגופי התכנון והבנייה באזור המרכז.

צפירת ארגעה למיזמי תמ"א 38 בקרבת המטרו: לא יבוטלו, יישלחו לבחינה מחודשת