חדשות קרנות נאמנות    

קרן גולד גמישה – רבע מהנכסים לא סחירים (אבל זו בעיה זמנית)

מנהל קרן הנאמנות הגמישה גולד (מספר קרן: 5122312) מדווח כי  שיעור החשיפה בקרן לנכסים אשר שווים נקבע בהתאם להנחיות דירקטוריון מנהל הקרן (להלן: "נכסים משוערכים") עומד על 24.6%  מהשווי הנקי של נכסי הקרן. זה שיעור ענק וזה אומר שכמעט רבע מנכסי הקרן הם נכסים בעייתים מבחינת סחירות, והחשש הגדול הוא שכאר יצטרכו למכור אותם (נניח על רקע פדיונות בקרן), לא יהיה ניתן לממש את הניירות ערך האלו.

הקרן, שמנהלת כ-16 מיליון שקל מפרטת  את החשיפה –  חשיפה לנכסים שנקבע להם שווי החורג, לדעת מנהל הקרן, באופן קיצוני מהשווי שהיה צפוי להיקבע להם: % 24.56 מהשווי הנקי של נכסי הקרן.

לכאורה נשמע בעייתי, אבל במקרה הספציפי הזה מדובר על מק"מ , ומק"מים הם די סחירים בבורסה המקומית. נראה שהמק"מ פשוט מתומחר בשוק בשונה מהערכת הקרן – "מנהל הקרן סבור כי במקרה דנן לא קיימים סיכונים הגלומים בחשיפה לנכס אשר שוערך על ידו ביום 10.3.2016, מכיוון שמדובר בני"ע 8160418(מלווה קצר 416) שהינו ני"ע סחיר". עם זאת, קיימת בעייתיות מסוימת – או בתמחור או בכל זאת בסחירות השוטפת.

בקרן מסבירים את הסיכונים  העיקריים הגלומים בחשיפה לנכסים לא סחירים, כאשר מדובר בעצם על סיכונים כלליים שתקפים בכל מצב של אחזקה בניירות ערך לא סחירים (שהמסחר בהם דליל, או וזה גרוע יותר שהם בהפסקת מסחר ממושכת). החשש הוא מהעדר יכולת למכור בבורסה ו/או בשוק מוסדר את הנכס הבלתי סחיר, לעיתים גם במשך תקופות ארוכות ביותר.

הסיכונים מנכסים לא סחירים – "החברה המנפיקה של הנכס הלא סחיר עלולה שלא לעמוד בהתחייבויותיה בקשר אליו, כולן או חלקן. מכירת הנכס הבלתי סחיר בעסקה מחוץ לבורסה או מחוץ לשוק מוסדר עלולה להיעשות במחיר נמוך יחסית בהשוואה לשוויו.

" שערוך הנכס הבלתי סחיר המוחזק בקרן נעשה על ידי מנהל הקרן ולא על סמך עסקות שבוצעו בפועל בנכס, וזאת בשל העדר מפגש בין קונה מרצון למוכר מרצון בבורסה ו/או בשוק מוסדר, ויתכן שהשערוך  האמור אינו משקף את המחיר שהיה נקבע לנכס האמור אילו בוצעה בו בפועל עסקה. במצב של קבלת הוראות לפדיון של יחידות בקרן בשיעור גבוה מנכסי הקרן, עלול להיווצר קושי למכור את הנכסים הבלתי סחירים או לקבל תמורת הנכסים האמורים מחיר ראוי כלכלית לצורך תשלום תמורת הפדיון לבעלי היחידות וכן לעמוד בהוראות הדין בדבר שיעור מרבי לניירות ערך של תאגיד בקרן נאמנות. יצוין, שבנסיבות הענין בהן שיעור הנכסים הבלתי סחירים בקרן הינו כאמור לעיל, סבור מנהל הקרן כי סיכון זה הינו נמוך.

"הסיכונים העיקריים הגלומים בחשיפה לנכסים דלי סחירות בקרן נאמנות, הינם כדלקמן:  מכירת הנכס דל הסחירות בעסקה בבורסה או בשוק מוסדר או מחוץ לבורסה עלולה להיעשות במחיר נמוך יחסית בהשוואה לשוויו.  שערוך הנכס דל הסחירות המוחזק בקרן נעשה על ידי מנהל הקרן ולא על סמך עסקות שבוצעו בפועל בנכס, וזאת בשל העדר מפגש בין קונה מרצון למוכר מרצון בבורסה ו/או בשוק מוסדר, ויתכן שהשערוך האמור אינו משקף את המחיר שהיה נקבע לנכס האמור אילו בוצעה בו בפועל עסקה.  במצב של קבלת הוראות לפדיון של יחידות בקרן בשיעור גבוה מנכסי הקרן, עלול להיווצר קושי למכור את הנכסים דלי הסחירות או לקבל תמורת הנכסים האמורים מחיר ראוי כלכלית לצורך תשלום תמורת הפדיון לבעלי היחידות וכן לעמוד בהוראות הדין בדבר שיעור מרבי לניירות ערך של תאגיד בקרן נאמנות. יצוין, שבנסיבות הענין בהן שיעור הנכסים דלי הסחירות בקרן הינו כאמור לעיל, סבור מנהל הקרן כי סיכון זה הינו נמוך.

"ניהול הסיכונים האמורים על ידי מנהל הקרן, נעשה בעיקר באופן הבא:  מנהל הקרן פועל על מנת להקטין את שיעור הנכסים המשוערכים המוחזקים בקרן, אם וככל שהדבר אפשרי וכדאי בנסיבות העניין. מנהל הקרן מקיים מעקב אחרי מידע המתפרסם לגבי נכסים משוערכים המוחזקים בקרן וכאשר נודע לו על אירועים מיוחדים הקשורים בנכסים אלו, הוא שוקל האם יש צורך לשנות את השווי בו משוערכים הנכסים האמורים ואם אכן יש בכך צורך קובע שווי זה".

וכמו שנאמר – במקרה הספציפי נראה שאין מה לדאוג – "מנהל הקרן סבור כי במקרה דנן לא קיימים סיכונים הגלומים בחשיפה לנכס אשר שוערך על ידו ביום 10.3.2016, מכיוון שמדובר בני"ע 8160418(מלווה קצר 416) שהינו ני"ע סחיר".

למדריכים נוספים:

קרנות מחקות – האם כדאי?

תעודות סל – כל מה שצריך לדעת?

מדריך קרנות נאמנות

קרנות סמארט בטא – לא כאלה חכמות