לאור תקופת המשבר המתארכת בשל מגפת הקורונה, ובהמשך למהלכים שנקטה רשות המסים במטרה לסייע לציבור העוסקים בהתמודדות עם הקשיים החריגים שנוצרו בעקבותיה, הוחלט להקל על עריכת הסדרי פריסת תשלומים עבור דוחות מע"מ התקופתיים כמפורט להלן: יאושרו הסדרי פריסת תשלומים בהתייחס לדיווחים דו חודשיים למע"מ לתקופות 1-2/2021,   3-4/2021, 5-6/2021, וזאת לגבי עוסקים, אשר מחזור עסקאותיהם בתקופה מרץ-דצמבר 2020 ירד בשיעור העולה על 25% לעומת מחזור עסקאותיהם לתקופה המקבילה אשתקד (מרץ-דצמבר 2019).

תשלום המס הנובע מכל דוח תקופתי כאמור יהא ניתן לפריסה לתשלומים חודשיים רצופים, ובלבד שהתשלום האחרון במסגרת הסדר הפריסה יחול לא יאוחר מיום 31.12.2021. הסדר פריסה כאמור יאושר ויבוצע באופן מזורז. 

לדוגמה, הסדר פריסה שיאושר לגבי דוח לתקופה 1-2/2021 יכלול 10 תשלומים לכל היותר. ככל שהסדר הפריסה יחול לגבי הדוחות התקופתיים 3-4/2021, 5-6/2021 – מספר התשלומים יפחת בהתאמה, אך לא יאוחר מיום 31.12.2021.

יצוין, כי לגבי עוסקים המדווחים דיווחים דו חודשיים ואינם עונים על הקריטריון של ירידה במחזור העסקאות, וכן עוסקים המדווחים דיווחים חד חודשיים, יפעלו המשרדים האזוריים   ברגישות ובהתאם לנתונים העסקיים

ממיליארד ומאה מיליון ש"ח גבה משרד האנרגיה בשנת 2020 מתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים. זה לא הרבה כמו שזה אולי נשמע. הגבייה היתה צריכה להיות הרבה יותר גבוהה.  שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ: "כפי שהבהרתי מראש, ההכנסות הגדולות מהגז הטבעי מגיעות רק כמה שנים לאחר הפיתוח. התמלוגים עברו השנה לראשונה את סכום מיליארד השקלים, וכשלוקחים בחשבון גם את מס החברות וההכנסות ממס ששינסקי, אנחנו מגיעים להכנסות גדולות בהרבה. השנה אנחנו מצפים לסכום כולל של כשלושה מיליארדי שקלים מכל סעיפי המיסוי על הגז הטבעי ובתוך כמה שנים הסכום צפוי לעבור את עשרת המיליארדים בכל שנה ובהמשך אף יותר. יחד עם זאת, בעיניי הרווח העיקרי מהגז הטבעי היה ונשאר הירידה הדרמטית בזיהום האוויר כתוצאה מהחלפת הפחם והנפט המזהמים בתחנות הכוח ברחבי ישראל – מהלך שכבר הוביל להפחתה של כ-70% בזיהום האוויר שכולנו נושמים".

אגף תמלוגים, חשבונאות וכלכלה במינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה מפרסם היום את דו"ח ההכנסות ממנו עולה כי בשנת 2020 נרשמו לראשונה הכנסות מעל מיליארד ₪, בגובה של 1.105 מיליארד ₪, מאגרות ומתמלוגי הגז הטבעי והמחצבים. מדובר בעלייה של 241 מיליון ₪ לעומת ההכנסות שנגבו בשנת 2019.

החלק העיקרי מההכנסות ב-2020 מגיע מתמלוגי הגז הטבעי, אשר הסתכמו בכ-1.09 מיליארד ₪, ומדובר בעלייה של כ-29.6% לעומת שנת 2019. במשרד האנרגיה מסבירים כי העלייה  נובעת מגידול של 48.4% בסך ההפקה של הגז הטבעי מהמאגרים הגדולים בישראל, כתוצאה מתחילת ההפקה ממאגר "לוויתן" ב-31.12.2019. כמו כן, חיבור מאגר "לוויתן" הביא לגידול משמעותי בייצוא הגז הטבעי, בעקבות התחלה של ייצוא הגז הטבעי למצרים והגדלה באופן משמעותי של הייצוא לירדן.

מרבית ההכנסות מתמלוגי הגז הטבעי, כ-592 מיליון ש"ח, מקורם בגז הטבעי מחזקת "תמר", סכום המשקף הפקה של כ-8.27BCM   גז טבעי. מדובר בירידה בהכנסות בשיעור של כ-29.2% לעומת 2019, הנובעת מירידה משמעותית של מחירי הגז הטבעי, ירידה שצפויה להמשיך, זאת לאור התפתחות תחרות משמעותית במשק הגז הטבעי. מבחינת מחיר הגז הטבעי של חודש דצמבר 2020 לעומת חודש דצמבר 2019, ניתן לראות כי הירידה במחיר הגז הטבעי מאוד משמעותית. מחיר הגז הטבעי הממוצע המשוקלל ליחידת חום שהופקה ממאגר "תמר" בחודש דצמבר 2020 היה 4.8$, לעומת 5.512$ בחודש דצמבר 2019 (ירידה של כ-13%). במונחים שקליים, הירידה חדה עוד יותר. לירידות אלה השפעה גדולה על מחירי החשמל בישראל. הירידה בכמויות ההפקה של מאגר "תמר" נובעת מירידה בכמויות המכירה לחברת החשמל, שהעבירה חלק מרכישותיה למאגר "לוויתן".

משרד האנרגיה מציג השנה לראשונה גם הכנסות מתמלוגי הגז הטבעי ממאגר "לוויתן" בשנת 2020, אשר הסתכמו בכ-499 מיליון ₪, סכום המשקף הפקה של כ-7.32 BCM. ההכנסות מתמלוגים שמקורם בייצוא הסתכמו ב-273 מיליון ₪ ומהווים כ-54.7% מסך התמלוגים ממאגר "לוויתן".

בנוסף לתמלוגי הגז הטבעי, נרשמו ב-2020 הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-8.7 מיליון ₪ והכנסות של כ-4.9 מיליון ₪ מאגרות.

במשרד האנרגיה צופים עלייה נוספת בהכנסות מתמלוגים בשנת 2021 לשיא חדש של כ-1.15 מיליארד ₪.

בנוסף לתמלוגים שגבה משרד האנרגיה בגין הגז הטבעי והמחצבים, גבתה המדינה גם מיסי חברות ולראשונה השנה גם מס רווחים ומשאבי טבע ("מס ששינסקי") עבור הגז הטבעי. ההכנסות מ"מס ששינסקי" צפויות להיות מעל מיליארד ₪ כבר בשנת 2021, לפי הערכות של רשות המיסים

השקעות במעבר לאנרגיה ירוקה צפויות להפיק רווח מצטבר של 25% עד שנת 2040, אנו עומדים בפני הזדמנות השקעה היסטורית. התמודדות נכונה עם שינויי האקלים תביא לשיפור כלכלי משמעותי בשני העשורים הקרובים, וההנחה כי התמודדות זו תהיה ללא עלויות שגויה. BII, מכון ההשקעות של בלקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, המנהלת נכסים בשווי למעלה מ-8.6 טריליון דולר, חושף הנחות שוק חדשות (CMA – Capital Market Assumptions) המשלבות סיכונים והזדמנויות הקשורים לשינויי האקלים. הנחות אלה מהוות את הבסיס לתיקי ההשקעות שבלקרוק מגבשת עבור לקוחותיה.

"סיכוני אקלים מהווים סיכוני השקעה, אבל יש בהם גם הזדמנויות השקעה משמעותיות לקראת המעבר לכלכת נט זירו" אומר זא'ן בואוון, ראש מכון ממשקעות של בלקרוק. "דרך כימות הזדמנויות אלו אנו יכולים לבנות תיקים הנהנים מחשיפה למעבר לכלכלת נט זירו". רוב התחזיות הכלכליות כיום עדיין אינן מכילות את העלויות הפוטנציאליות של נזקים כתוצאה משינויי האקלים, של מעבר לאנרגיה ירוקה, ושל השפעות של שינויי מדיניות בעקבות הסכמים דוגמת הסכם פריז. על ידי שילוב הסיכונים וההזדמנויות של שינויי האקלים, אנו מעריכים כי המעבר לכלכלת נט-זירו יכול להוביל לתשואה עודפת של כמעט 25% במהלך שני העשורים הקרובים. בבלקרוק מאמינים כי בעוד המעבר העולמי לכלכלה ירוקה יועיל לצמיחה הכלכלית באופן כללי, ישנם כמה מגזרים ונכסים הנמצאים במצב טוב יותר מאחרים, ומצפים כי הון יזרום לעבר הנכסים ברי הקיימא, ואלה יניבו תשואות גבוהות יותר.

לפי הנחות השוק החדשות בחמש השנים הקרובות המגזרים שירוויחו מהשינוי יהיו הטכנולוגיה והבריאות בגלל חשיפתם הנמוכה יחסית לסיכוני האקלים, ואילו מגזרי האנרגיה והשירותים יהיו בפיגור. ישנה העדפה למניות בשווקים מפותחים (developed markets) מסוימים כיוון שהרכב האינדקסים בשווקים אלה מותאם להתמודדות עם שינויי האקלים, עם משקל יתר בחברות טכנולוגיה ובריאות, ופגיעות כללית נמוכה לשינויי האקלים ולמעבר לכלכת נט זירו. הנחות השוק החדשות מתייחסות לקיימות על ידי התמקדות ספציפית בשינויים הקשורים לאקלים בתוך ESG. בזמן שיש הכרה רחבה בחשיבותם של גורמי ESG, ישנו קונצנזוס רחב יותר בנוגע לאופן המדידה ולהשפעות של גורמים סביבתיים. הן כוללות את עלויות ההשקעה והזדמנויות ההשקעה באקלים ב3 רמות – שינויים מאקרו-כלכליים (כולל תוצר), המחיר שמשקיעים מוכנים לשלם עבור נכסים ברי קיימא, והאופן בו חברות מתמודדות עם השינויים שיאלצו לבצע במסגרת המעבר לכלכלה בת קיימא. בלקרוק בנתה את הנחות השוק החדשות מתוך הבנה כיצד שינויי אקלים וההעדפות החברתיות הגלובליות המתפתחות ישפיעו על תשואות נכסים ברמות מאקרו, ועל שינויי מחירים ברמה הבסיסית ביותר. מתוך המסגרת הזו בנו בבלקרוק את הציפיות החדשות לתשואה ולהקצאות לכנסים בטווח הארוך.

למרות חוסר הוודאות לגבי איך יראה המעבר העולמי לכלכלת נט זירו, המעבר לכלכלה ירוקה כבר בעיצומו ורק ימשיך. בלקרוק ממשיכה לעקוב אחר מגמות עיקריות דוגמת תזרימי הון, התפתחויות מדיניות ושינויים טכנולוגיים, וכיצד מחירי הנכסים מגיבים לאלו, ותפתח את הנחותיה בהתאם כל הזמן. בבלקרוק מאמינים כי אין חברה שלא תושפע באופן משמעותי מהמעבר לכלכת נט-זירו, וכי הנחות השוק החדשות שלה המשלבות עוד יותר את המודעות לאקלים מהוות עוד צעד חשוב לשיפור תהליך קבלת החלטות ההשקעה שלה ועיצוב תיקי ההשקעות.

במקביל, פרסם סגן יו"ר בלקרוק פיליפ הילדברנד יחד עם מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק את המסמך המחקרי בנושא, ועיקריו:

ישנה הבנה כיום כי רוב התחזיות מתעלמות מההשפעות של שינויי האקלים על הכלכלה, או מתעלמים מהתחזיות לתשואה גבוהה לטווח הארוך – וזה שגוי. יש לקחת את השפעות אלה בחשבון. רווחת כיום הנחה שגויה כי ההתמודדות עם שינויי האקלים בדרך לכלכלת נט-זירו לא כרוכה בעלויות. לדעתנו הימנעות מנזקים הקשורים לאקלים תסייע במניעת הדרדרת כלכלית ותשפר את התשואות של נכסים בסיכון. המעבר לכלכלה ירוקה יתגמל את החברות, המגזרים והמדינות שיתאימו את עצמן. זו הסיבה שהנחות שוק ההון שלנו משקפות כרגע במידה רבה את ההשפעה של שינויי האקלים, ואנחנו כל הזמן נמשיך לשדרג את השקפות אלה. שמנו את הדגש על כך כיוון ששינויי האקלים ישפיעו לדעתנו מאוד מהר על תמחור הנכסים.

בנוגע לציפיות התשואה, אבני היסוד של אסטרטגיית הקצאת הנכסים של בלקרוק משקפת כעת את ההשפעות של שינויי האקלים על עולם ההשקעות. זהו חלק בלתי נפרד ממגוון הפעולות שמבצעת בלקרוק כדי להיות מוכנה לעולם של כלכלת נט-זירו. אנו רואים במעבר הזה אקסלרטור של צמיחה שמציג לנו הזדמנות השקעה היסטורית. כמו כן, שינויי אקלים יניעו את פיזור התשואות ברמה המגזרית, לדעתנו. יהיו זוכים ומפסידים מגזריים – מה שמבהיר מדוע אנו מאמינים שגישה מגזרית להשקעה בת קיימא מתאימה יותר מגישה אזורית.

מבחינת ESG, אנחנו מתמקדים בE – סביבה, למה? כיוון שיש הכרה רחבה יותר בהשפעה של שינויי האקלים על הכלכלה והחברה, וגם יש הסכמה על המדידה – פליטת פחמן, שהפכה לאינדיקטור מוסכם לקיימות שמשקיעים יוכלו לבחון דרכו השקעות. אנו רואים הS – חברה, וG – ממשל כמקורות מרכזיים לתשואות פוטנציאליות, אך לא כמקור שיטתי של החזר. נשלב אותם יותר בהמשך ברגע שתהיה הסכמה רחבה לגבי מדידתם. בנוסף, אנו מעדיפים שווקים מפותחים לעומת שווקים מתפתחים כיוון שהרכב המניות של שווקים אלה מתאים יותר להתמודדות עם שינויי האקלים והם עם יותר חברות טכנולוגיה ובריאות שפחות פגיעות לסיכונים של שינויי האקלים ולמעבר לכלכת נט-זירו.

האסטרטגיה של בלקרוק – בהסתכלות מאקרו הכניסו בבלקרוק קטגוריות חדשות לבחינת המצב בשוק מתוך הבנה כי סוגיות קיימות ישפיעו על תשואות לטווח ארוך, ועל פרמיית הסיכון של סוגי הנכסים. כמו כן, מאמינים בבלקרוק כי אנו עתידים לראות תמחור מחדש – המחיר שמשקיעים מוכנים לשלם עבור נכסים בר קיימא משתנה. סקר הקיימות העולמי של בלקרוק מספטמבר 2020 מצא כי 425 משקיעים מוסדיים מתכננים להכפיל את נכסיהם ברי הקיימא בחמש השנים הקרובות לסה"כ 37%. זה מעבר טקטוני לעבר נכסים בר קיימא. שינוי העדפות המשקיעים יעודד הקצאת נכסים מחודשת עקב ירידת עלות ההשקעה בנכסים ברי קיימא – נכסים אלה יניבו תשואה גבוהה יותר לעומת השקעות מסורתיות. המשקיעים רק מתחילים להגיב לשינוי המבני, מה שמרמז שהוא עדיין לא מתומחר לחלוטין. בחינת מגזרים נעשית כיום דרך שני ממדים – חשיפה לשינויי אקלים, והאם חשיפה זו מהווה סיכון או הזדמנות. לדוגמא, חברה מסוימת יכולה לפלוט פחמן ברמה גבוהה, ועדיין תציג הזדמנויות השקעה במעבר לכלכה ירוקה – לדוגמא חברות כימיקלים המייצרות חומרים לסוללות רכב חשמלי.

איש עדיין לא יודע איך ייראה עולם של נט-זירו. תחזיות שינויי האקלים אינן וודאית, אך המסגרת בה בלקרוק פועלת מאפשרת לעקוב באופן שיטתי אחר מדדי מפתח והתפתחות למעבר לכלכלה ירוקה, ומסגרת זו תתואם ותשודרג כל העת.

בנוסף, פרסמו מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק את הסקירה השבועית שלהם, ובה התייחסות להתאוששות הצריכה:

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק: לדעתנו ההוצאה הכוללת של הצרכנים כנראה תחזור למצב של לפני משבר הקורונה כיוון שהביקוש הכלוא מתקופת הקורונה שוחרר. עם זאת, אופי הצריכה צפוי להשתנות כיוון ששינוים שנבעו ממשבר הקורונה השפיעו על התנהגות הצרכנים. אנו רואים שלוש סיבות מרכזיות לכך שהריסטארט הצרכני יהיה שונה מהתאוששות "רגילה" של מחזור העסקים. ראשית, סביר להניח שירידת ההגבלות בעקבות החיסון תוביל להתאוששות של הוצאות. שנית, בזכות התמיכה המדינית חסרת התקדים מצבם של הצרכנים טוב, התמיכה מנעה את המצב שראינו לאחר המשבר הכלכלי הגדול בו רמות ההוצאה היו מדוכאות, התמיכה באזרחים הגבירה את הצריכה, במיוחד בקרב קבוצות בעלות הכנסה נמוכה (בהתבסס על ניתוח הוצאות באשראי). שלישית, משבר הקורונה האיץ תהליכים כמו מעבר למסחר אונליין – מגמה שתמשיך להתחזק גם לאחר הסרת ההגבלות.

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שהגיש שר המשפטים, בני גנץ, לתיקון חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרתה של הצעת החוק היא להתמודד עם עלייה צפויה בהיקף החייבים שיבקשו לפתוח בהליכים לגיבוש הסדר חוב או בהליכי חדלות פירעון בשל קשיים כלכליים שגרמה מגיפת הקורונה, ולהתאים אותם למאפיינים המיוחדים של חייבים אלו. זאת, על ידי עידוד החייבים לפנות להליכים של הסדר חוב כדי לאפשר להם לטפל בחובותיהם ולשוב לפעילות כלכלית מלאה. הצעת החוק גובשה במחלקה למשפט כלכלי בייעוץ וחקיקה, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מאיר לוין, וטופלה ע"י עוה"ד לירון נעים ומיכל אלבז, בשיתוף עם הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עו"ד סיגל יעקבי, והמשנה לממונה, עו"ד אורי ולרשטיין.

הצעת החוק מאפשרת לחייבים פרטיים ולתאגידים לקבל "עיכוב הליכים" לתקופה מוגבלת כדי שיוכלו לנהל משא ומתן עם הנושים ולגבש הסדר חוב, וכל זאת מבלי לפתוח בהליכי חדלות פירעון ומבלי למנות נאמן שיבוא בנעלי ההנהלה. הכל תוך מתן הגנות מאזנות לנושים.

בשל מגבלות התנועה, המגבלות על הפעלת עסקים וההגעה למקומות עבודה ומסחר שהוטלו בידי הממשלה לטובת מניעת התפרצות נגיף הקורונה, חל שינוי חד ובלתי צפוי בפעולתו של המגזר העסקי. כן, השינוי משליך על הכנסות והוצאות של משקי בית רבים ועל יכולתם לעמוד בהתחייבויות כלכליות.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנחקק בשנת 2018 ויצר רפורמה מקיפה בדיני חדלות הפירעון, מבקש לתמרץ יחידים ותאגידים לטפל בקשיים כלכליים בשלב מוקדם, שכן טיפול בשלב מוקדם משפר את הסיכוי לשיקום כלכלי ואת שיעור החוב שייפרע לנושים. לכן, החוק יוצר שני הסדרים – הליך חדלות פירעון מלא במסגרתו ניתן צו לפתיחת הליכים והוא כולל כלים ייחודיים להפעלת התאגיד בתקופת ההליכים, כאשר השליטה בנכסי החייב ובתכנית השיקום עוברת לנאמן חיצוני, והליך אישור הסדר חוב שעניינו שינוי בתנאי הפירעון של החוב, שרובו נעשה מחוץ לבית המשפט.

המצב הייחודי שיצר משבר הקורונה הוביל למסקנה שאין די בכלים ובמסלולים שקבועים בחוק הקיים. יש צורך בקביעת מסלולים ייחודיים לעת הזאת. עסקים שנקלעו לקושי כלכלי בשל הגבלת הפעילות, אשר בימים כתיקונם יכלו לעמוד בהתחייבויותיהם הכלכליות השוטפות, לא יכלו לצפות את המשבר ותוצאותיו ולהיערך אליו מבעוד מועד. זאת, שכן סיבות המשבר חיצוניות, ובמקרים רבים הבעיה התזרימית אינה נובעת מניהול לקוי או מתכנית עסקית פגומה.

בשלב זה, לנוכח התקדמות מבצע החיסונים הארצי, והצפי לחזרה הדרגתית של פעילות המשק בחודשים הקרובים, נראה שישנם עסקים ויחידים שארגון מחודש של חובותיהם יאפשרו להם לחזור למסלול עסקים תקין, וזוהי אוכלוסיית היעד שהצעת החוק שאושרה אתמול בוועדת החוקה מבקשת לסייע לה.

הצעת החוק מציעה ליצור מסלול ייעודי לטיפול בחובות של חייבים שנפגעו מהמשבר, שיפעל לתקופה מוגבלת. זאת, בשאיפה להגיע להסדר חוב מוסכם לפירעון החובות כחלופה להליכי חדלות פירעון מלאים, אם ניתן, שכן עצם הכניסה להליך גורמת השמדת ערך, יוצרת השלכות שליליות על החייב וכרוכה בעלויות רבות ולכן לא תהווה פתרון מיטבי לחייב, לנושים ולמשק. אישור הסדר חוב כחלופה להליך חדלות פירעון לגבי חייב יחיד יכולה להועיל גם לשיקומו הכלכלי בשל ההשתתפות הפעילה הנדרשת לעיצוב ההסדר.

עיקרי המסלול:

•              בתום תקופת עיכוב ההליכים, יגיש החייב לבית המשפט בקשה לאישור הסדר החוב המוצע. הצעת החוק מציעה הקלות באישור הסדרי חוב לגבי חייבים שסכום חובותיהם נמוך, כך שנושים שלא יביעו את דעתם לגבי הסדר  החוב בצורה אקטיבית, ייחשבו כמסכימים לו

קבוצת הראל מכריזה על מדיניות חלוקת דיבידנדים – החברה תחלק דיבידנד של לפחות 30% מהרווח הכולל השנתי. בנוסף החליטה הראל על העברת האחזקה בחברת ביטוח האשראי למגורים (EMI) מהראל ביטוח להראל השקעות – דבר שיאפשר חלוקת דיבידנד חד פעמי של 310 מיליון ש"ח להראל השקעות וכן דיבידנד שוטף להראל השקעות הנאמד בסך של כ-40 מיליון ש"ח בשנה. בעקבות  העברת האחזקה ב-EMI וחלוקת הדיבידנד להראל השקעות יסתכמו יתרות המזומנים והנכסים הנזילים של הראל השקעות במעל למיליארד ש״ח.

מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל: " ההכרזה על מדיניות חלוקת הדיבידנד– מבטאת את חוזקה וחוסנה הפיננסי של קבוצת הראל ואת אמונתנו כי החברה יכולה להמשיך ולייצר רווחים שיאפשרו לשתף את כלל בעלי המניות בהצלחת החברה באמצעות חלוקת דיבידנדים".

הדיבידנד שאימצה הראל. לאחר חלוקות הדיבידנד כאמור יסתכמו יתרות המזומן והנכסים הנזילים שבידי הראל השקעות בלמעלה ממיליארד ש״ח. נציין כי בסוף השבוע שעבר, חברת הדירוג 'מידרוג' דרגה לראשונה את קבוצת הראל השקעות. הראל ביטוח דורגה בדירוג AA+ והראל השקעות בדירוג Aa2 שמקביל למעשה לדירוג AA. במסגרת דוח הדירוג של קבוצת הראל השקעות, מידרוג ציינה, בין היתר: "לחברה גמישות פיננסית איתנה הנגזרת ממדיניות פיננסית יציבה ושמרנית ביחס לקבוצת ההשוואה אשר באות לידי ביטוי ביחסי מינוף וכיסוי בולטים לטובה ביחס לדירוג…להערכתנו, המדיניות הפיננסית של החברה צפויה להיוותר יציבה ושמרנית ומעידה, בין היתר, על מידת שמרנות של הנהלת החברה בנוגע לניהול הנזילות וניהול סיכונים קפדניים לאורך זמן."

 

לאחר ארבע שנים מגדל מחלקת דיבידנד

דיבידנדים – למה משקיעים אוהבים את זה? ומדוע זה סתם בלוף!

 

מרב פישר שרוני, אנליסטית בכירה בלאומי פרטנרס, מגיבה לפרסום תוצאות אלקטרה צריכה ל-2020: "התוצאות היו טובות מאד, כצפוי, ושיקפו את המגמה שנרשמה לאורך כל השנה, עם צמיחה בעיקר בתחום קמעונאות החשמל, שצמח ברבעון הרביעי בכ- 45% (כ-37%  בחנויות הזהות). בשנת 2020 צמחו הכנסות החברה בכ-16%, כאשר תחום קמעונאות החשמל צמח בכ-23%  (כ-20% בחנויות הזהות). החברה רשמה רווח נקי של כ- 292 מיליון שקל, למול 185 מיליון שקל ח ב-2019, צמיחה של קרוב ל-60%. התוצאות בפועל תאמו את תחזיותינו המוקדמות לשנה זו. אנו עדיין מעריכים כי קיים פוטנציאל לא מבוטל בחברה, אשר נובע מהמשך הצמיחה והשיפור ברווחיות, ב, ובמיוחד בהרחבת הפעילות בתחום החימום הביתי באירופה, מול שותפים מהשורה הראשונה בתחום, אשר עשויים להוות כר פורה גם להרחבה בתחומי פעילות נוספים.

אלקטרה צריכה היא אחת מהחברות החזקות בשוק בתחום מוצרי החשמל והמיזוג הביתי כיום, עם מוניטין ארוך שנים ומותגי בית חזקים מאוד, לרבות אתר האינטרנט, אשר הוא כיום האתר הגדול ביותר בתחום מוצרי הצריכה החשמליים בישראל. השיפור בתוצאות החברה צפוי, להערכתנו, להימשך גם בשנה הקרובה, אם כי בשיעור מתון יותר. לחברה מספר מנועי צמיחה משמעותיים לשיפור התוצאות גם בשנים הבאות, כפי שפורט בעדכון אך יחד עם זאת, אנו מעריכים כי שווי השוק של החברה כיום, לאחר עליות של קרוב ל-130% בשנה החולפת, מגלם פוטנציאל זה. לאור זאת אנו מורידים את המלצת ההשקעה בחברה מ'תשואת יתר' ל'החזק', במחיר יעד של 127 שקל למניה. 

 פישר-שרוני מתייחסת להשפעת הקורונה על תוצאות אלקטרה צריכה ולהתחזקות המכירות המקוונות שלה: "בשנה זו, בעיקר כתוצאה מעלייה משמעותית בזמן השהייה בבתים ובתמהיל השימוש במוצרי החשמל בבתים, ניכר שינוי מהותי בהרגלי הצריכה, אשר בחלקו לפחות, צפוי להישאראתר האינטרנט של החברה היווה זרוע מכירה משמעותית ויתרון אסטרטגי: תקופת הקורונה הביאה לעלייה חדה בהיקף המכירות המקוונות ובשיעורן מתוך סך המכירות הקמעונאיות, בארץ ובעולם. אתר האינטרנט של החברה התחזק באופן משמעותי השנה, ובשילוב עם שיפור לוגיסטי ושיפור במערך השילוח והשירות, הפך לאחד מאתרי האינטרנט החזקים בישראל. היקף מכירות אתר האינטרנט היה מעל 10% ממכירות החברה וצפוי להמשיך ולהתחזק בעתיד, גם בתחום מוצרי החשמל וגם תחומים נוספים".

חברת Priority Software, שבבעלות פורטיסימו קפיטל וקרן TA, הודיעה היום על רכישת חברת אידאה, המתמחה בפיתוח מערכות לניהול מידע ומסחר רב ערוצי אחוד  ((Omnichannel בענף הקמעונאות וההסעדה. אידאה שהוקמה על ידי שלומית פנקס אלקיים ואילן אלקיים בשנת 2005, תירכש ותמשיך לספק פתרון קמעונאי שלם וייחודי לרשתות הכולל מסחר מקוון, ניהול עמדות המכירה  (POS), ניהול סניפים ורשתות, ניהול מועדוני לקוחות ותוכניות נאמנות, ניהול מלאי ומחסנים, הפצה, כספים וכו'  ב-One Stop Shop.

 בעוד שרוב הפתרונות הקיימים בשוק מחייבים אינטגרציה בין מערכת ERP  המנהלת את שרשרת האספקה לבין מערכת אחרת המשמשת את נקודות המכירה ולעיתים אף מערכות נוספות לניהול המסחר המקוון או מועדוני הלקוחות, הפתרון שמציעה אידאה מאפשר ניהול כל אלו במערכת מידע אינטגרטיבית, חוסך פיתוח ותחזוקה של ממשקים ומספק תמונה מקיפה של ההתנהלות העסקית בזמן אמת ובסופו של דבר משפר בצורה משמעותית את חווית הקנייה של הצרכנים.

 פתרון המסחר האחוד (Unified Commerce), אשר פותח על ידי חברת אידאה, על גבי פלטפורמת Priority, נמצא כבר בשימוש של מאות רשתות, ביניהן רנואר, קסטרו, קרביץ, אופטיקה הלפרין, מחסני תאורה, רשות הטבע והגנים, הדיוטי פרי ועוד. בנוסף פיתחה אידאה על בסיס פריוריטי מערכת לניהול הזמנות אונליין ועמדות לשרות עצמי עבור רשתות ההסעדה ביניהן שטראוס עלית, בורגרס בר, בורגראנץ, ארומה, ג'פניקה, המקסיקני ועוד. איחוד החברות יאפשר להאיץ את הפצת הפתרון המשולב לרשתות נוספות ולשווקים נוספים, וזאת בעזרת רשתות השותפים המקומית והגלובלית של Priority Software ולפתח את המוצר גם עבור רשתות קמעונאיות בתחומים נוספים. השלמת העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים וצפויה כבר במרץ 2021.

רכישת אידאה מצטרפת לשורת רכישות משמעותיות שעשתה Priority Software בשנים האחרונות וביניהן חברת Acclivity מארה"ב, רכישה של פעילות חברת מוניטין בישראל ורכישה של חברת OPTIMIZE מבלגיה. המהלך הוא נדבך נוסף באסטרטגיית החברה בהרחבת סל המוצרים וקידומם בשוק המקומי והבינלאומי.

 

אנדרס ריכטר מנכ"ל Priority Software: "אנו רואים איך שוק הקמעונאות משתנה, מתפתח ומסתמך יותר ויותר על תשתיות טכנולוגיות מתקדמות גם ב back end  וגם ב front end. לשוק זה, צרכים ייחודיים כמו סינרגיה בין אופליין לאונליין וניהול אופרציה מרובת ערוצים שיכולה לקבל מענה מותאם וייחודי מהפתרון המשולב של אידאה ושלנו. עבורנו, מדובר בהזדמנות להעמיק את הנוכחות שלנו בענף הקמעונאות ולהציע ללקוחות בשוק המקומי והבינלאומי להתקדם לניהול מאוחד של החברה, הלוגיסטיקה, המסחר והעובדים אשר בסופו של יום, ישפר את חווית הקנייה של הצרכנים שלהם".

 

שלומית פנקס אלקיים, מנכ"לית אידאה:" אחרי שותפות ארוכת שנים ויציבה עם Priority Software, שילוב הכוחות הוא מהלך טבעי ואני שמחה עליו. שוק הקמעונאות כמו גם שוק ההסעדה מתפתחים במהירות גם בימים כתיקונם, ובימים אלו עוברים שווקים אלו  שינויים משמעותיים בשל מגפת הקורונה. בשלב הראשון ראינו גידול מסיבי בפעילות האונליין ועכשיו, השווקים נערכים לפתיחה מחודשת של המסחר בחנויות ובמסעדות. מערכת סחר רב ערוצית  מחייבת גם back office  חזק מאד ומצריכה שיטות עבודה ייחודיות, זמני תגובה מהירים ויצירתיות רבה, שאותם, יחד עם פריוריטי, נדע להציע בצורה המיטבית ביותר. פריוריטי ואידאה הוכיחו בשנים האחרונות את יכולות הצמיחה שלהן ואני נרגשת מהאפשרויות שנפתחות בפנינו כשנעבוד כגוף אחד ועם כל רשת השותפים של פריוריטי. "

על רקע האקזיט במדיטייט, מדווחת קסניה שנסחרת בבורסה על רווח הון גדול.  קסניה מודיעה על מימוש אופציה של אולימפוס לרכישת מדיטייט. התמורה שצפויה להתקבל בידי החברה בגין מימוש האופציה האמורה על ידי אולימפוס הינה בסך של כ-34 מיליוני דולר ארה"ב וכפופה להתאמות כמקובל. אלי סורזון, מנכל קסניה: "אנחנו שמחים על מימוש האופציה של אולימפוס לרכישת חברת הפורטפוליו של קסניה – חברת מדיטייט, מדובר על הישג משמעותי בעל ערך רב לבעלי המניות של קסניה. חברת מדיטייט הוקמה על ידי קסניה ביחד עם היזם עידו קילמניק. קסניה ליוותה את מדיטייט משלב הרעיון ועד האקזיט. ההישג של מדיטייט מצטרף להצלחה של חברת פורטפוליו נוספת שלנו, פוליפיד, אשר השלימה בהצלחה IPO בנאסדק במהלך שנת 2020. ההצלחות של חברות הפורטפוליו שלנו ממחישות את היכולת של קסניה להביא חברות מהשלבים הראשונים של חייהן למימוש הפוטנציאל שלהן, ובכך ליצירת ערך לבעלי המניות שלנו. אנו מאמינים שחברות נוספות בפורטפוליו של קסניה ימשיכו להגיע להישגים טכנולוגיים ועסקיים משמעותיים.

יחיאל טיפרו הונה משקיעים בקרן אור (קרן להשקעות נדל"ן) ובית המשפט קבע שיילך ל-5 שנים בכלא. 

רשות ניירות ערך מתייחסת לגזר הדין שניתן ליחיאל טפירו ולעו"ד אמיר בירמן שהורשעו בפרשת "קרן אור" – בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר היום את עונשם של יחיאל טפירו ועו"ד אמיר בירמן הנאשמים בפרשת "קרן אור". השניים הורשעו בהונאת משקיעים, בגיוס השקעות שלא כדין, מצגי שווא ושימוש בכספים לשימושים אשר לא תאמו את המטרות שהוצגו בפני המשקיעים.

גזרי הדין שניתנו היום בתיק טפירו ובשבוע שעבר בתיק ברמלי מהווים סגירת מעגל של מאבק נחוש שמובילה רשות ניירות ערך לשמירה על ענייניו של ציבור המשקיעים.

הרשות רואה בענישה המחמירה כנגד עבריינים בשוק ההון כלי חשוב לחיזוק ההרתעה. מחלקת חקירות מודיעין ובקרת מסחר ממשיכה לבצע חקירות מורכבת, בין היתר, בתחום של גיוס משקיעים ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות על חוק ניירות ערך וחוק העונשין. לצד פעילותן של יחידות הפיקוח והאכיפה, הרשות פועלת להגדיל את המודעות בקרב הציבור לסכנות הכרוכות במיזמי השקעה לא מפוקחים.

גזר הדין מתווסף להרשעה שניתנה בשנת 2018 כנגד החברה בראשה עמדו חברת ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ (בפירוק), בעבירות גניבה, מרמה ועבירות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף, וזאת במסגרת הסדר טיעון.

פעילות המסחר נפתחה בשבוע החולף וכן הותרו חלק מפעילויות הפנאי תחת מגבלות. מספר הנדבקים היומי התייצב על רמה של כ- 3,500 איש ליום, וזה ימנע כנראה הקלות נוספות בשבועות הקרובים. הנתונים הכלכליים הם מאוד קוטביים וקשה להעריך את רמת הפעילות של המשק. מחד גיסא אנו רואים שיצוא שירותי ההיי-טק עלה ברבעון הרביעי של 2020 ב- 22%, ומנגד המגבלות על הפעילות בינואר צמצמו את הרכישות בכרטיסי אשראי ב- 8% לעומת חודש קודם (4.3% לעומת ינואר אשתקד). שיעור האבטלה צפוי לרדת בעקבות חזרת עובדי המסחר לרמה דו-ספרתית נמוכה. המדיניות הממשלתית יוצרת מסך עשן, שאף הוא מקשה על הניתוח: העובדים בחל"ת ממשיכים לקבל שכר ולא משנים באופן מהותי את הצריכה שלהם. קשה לצפות לשינוי במדיניות הכלכלית עד שתוקם ממשלה חדשה לאחר הבחירות, ועד אז צפוי שגם הגירעון התקציבי יוותר ברמה שנתית של כ- 12% מהתוצר.

משבר הקורונה הגדיל את שיעורי החיסכון של משקי הבית ברוב מדינות העולם. בישראל שיעור החיסכון הגיע לשיא של 31.2% מההכנסה הפנויה ב- 2020. הסיבות לעליית החיסכון הפרטי הן מדיניות הפיצוי של הממשלות (עלייה בתשלומי העברה), ומנגד ירידה כפויה בצריכה הפרטית. מול העלייה בחיסכון הפרטי ניצבת ירידה חדה בחיסכון הציבורי (עליית הגירעון). כלומר על הנייר הייתה העברה של "עושר פיננסי" מהממשלות למשקי הבית. לעלייה בחיסכון הפרטי בתקופת משבר הייתה כנראה השפעה על מחירי הנכסים הפיננסיים. הגירעונות הממשלתיים ומימונם על ידי הבנקים המרכזיים, הגיעו בסופו של דבר לכיסי משקי הבית, והעלו את שווי הנכסים הפיננסיים. שיעור החיסכון צפוי לרדת לאחר סיום המשבר, כאשר הציבור יחזור לצרוך ובעיקר כשיפתחו השמים. בד בבד, יפחתו תשלומי העברה של הממשלה, ויתכן שאף יועלו מסים.

התגברות החששות מאינפלציה בעולם הכתיבה את המגמות גם בשוק ההון בישראל בשבוע החולף. האינפלציה בישראל נמוכה באופן ניכר מזו שבארה"ב ובאירופה, אבל השווקים סבורים שזה לא יהיה המצב לאורך זמן. אף אחד לא באמת מאמין שנראה את הבנקים המרכזיים מעלים ריבית בשנה הקרובה, אבל יותר ויותר סבורים שבמהלך שנת 2022 זה כבר אפשרי. כך לדוגמה התשואה של איגרת החוב לטווח של שנתיים (323) הגיעה לרמה של 0.16% שמגלמת צפי להעלאת ריבית בעוד קצת יותר משנה. בשבוע החולף ניתן היה לראות גם עלייה בתשואות הריאליות (צמודות המדד) לטווחים הארוכים, תופעה שגם היא לא ייחודית לישראל, והיא משקפת הערכה שידרשו ריביות ריאליות גבוהות יותר בטווח הארוך.  השווקים משרטטים לבנקים המרכזיים את הגבולות שלהם: לא ניתן לשלוט גם בריבית הקצרה, גם בריביות הארוכות וגם באינפלציה לאורך זמן. ריבית בנק ישראל לא תעלה לפני הריבית בארה"ב, אבל גם לא הרבה אחרי, ולכן עקום הריבית הפך תלול יותר גם בישראל.

עליית מחירים חד-פעמית או אינפלציה, זו לדעתנו השאלה המכרעת. בשלב זה אנו רואים עליות במחירי הסחורות והמוצרים הסחירים בעולם. חלק ממחירי השירותים לא נמדדים בכלל והערכה היא שגם אלו יתייקרו כשהכלכלה תפתח. המחירים בכל העולם צפויים לעלות לכן בחודשים הקרובים, אבל זה עדיין לא אומר שנראה תהליך מתמשך של עליית מחירים, כלומר אינפלציה. הציפיות לאינפלציה בעולם עלו לכל הטווחים ולא רק לשנה הראשונה, ההערכה הרווחת כרגע היא שהסיכון לאינפלציה, גבוהה מזו שהכרנו בשנים האחרונות, עלה. ההערכה זו מתבססת על הדפסות הכסף הגדולות של הבנקים המרכזיים, שמימנו את הגירעונות התקציביים. בכדי שעליות המחירים יהפכו לתהליך מתמשך של אינפלציה אנו צריכים לראות שהכסף שהודפס, מתורגם לעלייה בביקושים, ואלו גוררים עימם עליות שכר. תחזית האינפלציה שלנו לשנה הקרובה עומדת על 0.9%, ואנו מעריכים כי עשויות להיות הפתעות כלפי מעלה אם לדוגמה מחירי ההובלה הימית יוותרו ברמתם הגבוהה, או שנראה עלייה נוספת במחירי הסחורות בעולם. שוק האג"ח מגלם אינפלציה ממוצעת של כ- 1.6% לטווח של עשר שנים, שזה אומר חזרה לרמה נורמלית של אינפלציה, שלא ממש הכרנו בעשור האחרון.

השקל פוחת בשבוע החולף מול סל המטבעות, ובמסחר הבין-בנקאי ביום שישי שערו הגיע לרמה של 3.31 מול הדולר האמריקני. הקורלציה בין שוקי המניות למט"ח גבוהה, וירידות שערים בשוקי המניות בעולם מובילות להיחלשות של השקל. בנק ישראל ימשיך לרכוש מט"ח בחודשים הקרובים בקצב די קבוע של כ- 2.0 מיליארד דולר לחודש. שער החליפין יהיה תלוי לדעתנו במחירי המניות. בתרחיש של יציבות בשערי המניות, אנו מעריכים כי מגמת הפיחות תימשך בטווח הקצר. 

גלובלי

עלייה חדה בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלתיות הביאה לירידה השבועית הגדולה במדד ה- S&P500 בחודש האחרון, ולירידה החדה במדד הנאסד"ק מחודש אוקטובר. התשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 10 שנים עלתה מרמה של 1.35% בתחילת השבוע ל- 1.61% בשיא ובסוף השבוע נרשמה ירידה ל- 1.41%. מאז תחילת 2021 התשואות לעשר שנים בארה"ב עלו בכ- 50 נקודות בסיס. גם באג"ח הצמודות בארה"ב נרשמה עלייה, בעיקר מתחילת החודש, והן עלו מרמה של 1.1%- בתחילת השנה לרמה של 0.75%- כיום. על רקע המשך תהליך ההתחסנות והירידה בתחלואה בעולם, התחזקו ההערכות לנורמליזציה של הפעילות ויציאה ממשבר הקורונה בחודשים הקרובים. הערכות אלה, ביחד עם עלייה בציפיות לאינפלציה מתחילת השנה, הביאו לעלייה בתשואות. עם זאת, בשבוע האחרון הציפיות לאינפלציה לעשר שנים הגלומות בשוק אג"ח בארה"ב נותרו יציבות ברמה של 2.15% בשנה.

עליית תשואות אג"ח הממשלתיות מתחילת השנה היא בעלת אופי גלובלי. בגרמניה, התשואה ל- 10 שנים עלתה ממינוס 0.6% בתחילת השנה למינוס 0.26 בסוף השבוע. באנגליה העלייה הייתה מ- 0.2% בתחילת השנה ל- 0.8% כעת. בישראל התשואה עלתה מ- 0.8% ל- 1.2% בסוף השבוע. לעת עתה לא נראה כי מרבית הבנקים המרכזיים מעוניינים להתערב בשוק באמצעות הגברת רכישות אג"ח בסכומים מעבר למתוכנן במטרה למתן את העלייה בתשואות. עם זאת, ניתן להעריך שאם תיווצר עלייה חדה ומהירה בתשואות, תעלה ההסתברות להתערבות כזאת. קריסטין לגארד, נשיאת ה- ECB, הדגישה בנאום בשבוע האחרון שהבנק המרכזי עוקב בדריכות אחר האפשרות שההתפחויות בשוק אג"ח יגדילו את עלויות המימון של המגזר הפרטי.

עיקר הירידות במדדי המניות נרשמו במניות הטכנולוגיה ובחלק מהשווקים באסיה. מדד הנאסד"ק ירד בשבוע האחרון ב- 4.9%, בזמן שמדדי ה- S&P500 והדאו ג'ונס ירדו ב- 2.5% וב- 1.8%. מדדי היורוסטוקס 50 ו- 600 ירדו 2.1% ו- 2.4% בהתאמה. באסיה, מדדי המניות בסין הובילו את הירידות, כאשר מדד ה- CSI300 ירד ב-7.5%, ואחריו מדד ההנג-סנג ירד ב- 5.4%. מרבית המדדים האחרים ירדו בשיעורים בין 2.5% ל- 3.5%. העלייה בתנודתיות באה לידי ביטוי במדד ה- VIX שעלה במהלך השבוע לכמעט 30 נקודות, אולם התמתן מעט מאז. בשוקי הסחורות, נרשמו עליות מחירים שבועיות בנפט מסוג ברנט, בנחושת, בחיטה, בסויה, ובסחורות חלקאיות אחרות. הדולר התחזק בשיעור 0.6% יחסית לסל מטבעות, וההתחזקות מתחילת השנה הגיעה ל- 1%.

ארה"ב: נתוני מקרו חיוביים, צפי לצמיחה גבוהה ברבעון הראשון של 2021. מדד האינדיקטורים המובילים בחודש ינואר עלה בשיעור גבוה של 0.5%. ההזמנות החדשות של מוצרי בני-קיימא עלו בשיעור גבוה של 3.4% בינואר, וללא כלי רכב נרשמה עלייה של1.4%. ההכנסה הפרטית עלתה בינואר בשיעור חד של 10%, בעיקר בשל פעימה נוספת שקיבלו משקי הבית מחבילת הסיוע בסך 900 מיליארד דולר שאושרה בחודש דצמבר. ההוצאה הפרטית עלתה גם היא בשיעור גבוה של 2.4%, אך בשל העלייה החדה בהכנסה שיעור החיסכון הפרטי מתוך ההכנסה הפנויה עלה מרמה של 13.4% בדצמבר 2020 ל-20.5% בחודש ינואר. שיעור החיסכון צפוי לרדת בחודשים הקרובים, אך רמתו צפוייה להיוותר גבוהה באופן ניכר מזו שטרם המשבר שעמדה על 7.5%. הדרישות השבועיות החדשות לדמי אבטלה רשמו ירידה מפתיעה ל- 730 אלף מול תחזית של 838 אלף, הרמה הנמוכה בשלושת החודשים האחרונים. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן ירד בפברואר ואילו מדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד עלה בחודש האחרון, עם זאת בשני המדדים רמת המדד נותרה נמוכה והיא  גבוהה רק במעט מרמת השפל של המשבר. מדד ה- PCE עלה 0.3% בינואר, ושיעור עלייתו בשנה האחרונה הגיע ל- 1.5%. שיעור זה תקף גם לרכיב הליבה של מדד זה. נתונים אלה עקביים עם התפיסה של הפד הקובעת כי לעת עתה אין האצה באינפלציה בארה"ב.

בסיכום שנת 2020 עלו מחירי הנדל"ן בארה"ב בכ-10%. מדד קייס שילר למחירי הנדל"ן בארה"ב הוסיף לעלות בדצמבר והשלים עליה של 10.4% בסיכום שנת 2020. מחירי הבתים גבוהים כעת בכ-27.5% לעומת השיא שנרשם ב-2007 טרם המשבר בשוק הנדל"ן. רמת העסקאות נותרה גבהוהה ובינואר נרשמה עלייה של 4.3% בעסקאות בדירות חדשות, עם זאת בחתימת חוזים לרכישה נרשמ בינואר ירידה של 2.8% אך הרמה נותרה גבוהה.

בית הנבחרים אישר את חבילת החילוץ של הנשיא ביידן, והתחנה הבאה בתהליך היא הצבעה בסנאט. החבילה שאושרה היא בסך של 1.9 טריליון דולר, והיא כוללת העברת תשלומים של כ- $1,400 דולר לחלק מהאזרחים, סיוע למובטלים, הגדלת התמיכות למדינות ועיריות, ותמיכה בתשתית מערכת הבריאות. בעיקרון, נציגי המפלגה הדמוקרטית מעוניינים להשיק תהליך של עלייה הדרגתית בשכר המינימום, על פני חמש שנים, מהרמה הנוכחית של $7.25 לשעה ל- $15 לשעה. אולם, התברר בשבוע האחרון כי יש מגבלות חוקיות בהכללת סעיף זה בחבילה שתבוא לאישור ע"י הסנאט. במקביל, מרבית הסנאטורים הרפובליקנים מתנגדים לגודל הסיוע והיו מעדיפים צעדים שיסתכמו בסכום של מעט מעל טריליון דולר. ממשל ביידן מעוניין מאד לקבל את אישור הסנאט לפני ה- 14 במרץ, המועד בו חלק מהסדרי הסיוע למובטלים יגיע לסיומו. אמנם הרוב הקיים של 51 מול 50 קולות יאפשר לגוש הדמוקרטי בסנאט לאשר את הצעדים, אך נותרה עדיין אי-ודאות מסוימת בעיקר לגבי מועד האישור של הצעדים.

אירופה: רק 6.4% מאוכלוסיית האיחוד האירופי התחסנו נגד הקורונה. כתוצאה מכך, קשה למקבלי ההחלטות להגדיר בצורה ברורה תוכניות יציאה מהסגרים והמגבלות על הפעילות. באנגליה שיעור ההתחסנות הוא גבוה יותר מיתר מדינות אירופה ועד כה התחסנו כ-29% מהאזרחים. ראש ממשלת בריטניה הודיע על תהליך הדרגתי של פתיחת המשק בין ה- 8 במרץ ל- 21 ביוני. מדד הסנטימנט הכלכלי בגוש האירו עלה בפברואר ל- 93.4 נקודות, הרמה הגבוהה מחודש מרץ 2020. בסקרים אחרים עלה כי חל שיפור באמון הצרכנים בגרמניה ואיטליה, אולם אי-שינוי בצרפת.

יפן: שיפור בסנטימנט העסקים.לראשונה מאמצע 2019, מדד Tankan המפורסם ע"י רויטרס רשם שיפור בקרב התעשיינים. זאת, על רקע עלייה בביקושים מחוץ ליפן. מהנתונים עולה כי הסנטימנט צפוי אף להשתפר בשלושת החודשים הקרובים, עם ההתאוששות בסביבה הכלכלית הגלובלית. ירידה בתחלואה אפשרה להקדים בשבוע את ביטול מצב החרום בשישה אזורים. תהליך ההתחסנות של האוכלוסייה המבוגרת יתחיל ב- 12 באפריל, לאחר השלמת החיסון של עובדי מערכת הבריאות.

סין: לקראת הסרה של חלק מהמגבלות על השקעות בחו"ל ע"י האוכלוסייה המקומית? כיום, מותר לאזרחי סין לרכוש עד $50,000 כל שנה למטרות של תיירות, לימודים, או עבודה בחו"ל,אולם חל איסור להשקיע בנכסים בחו"ל. כעת, קובעי המדיניות שוקלים לאפשר לאזרחים לרכוש ני"ע בחו"ל במסגרת הסכום השנתי הכולל הנ"ל. ככל הנראה הכוונה היא לבלום התחזקות נוספת של המטבע המקומי, במיוחד לאחר הייסוף של 6.5% ביחס לדולר בשנה שעברה.

 

 

 

 

 

סטיקספיי קומיוניקיישנס (SatixFy), מובילה טכנולוגית בפיתוח וייצור דור חדש של שבבי סיליקון מתקדמים למודמים ואנטנות ומספקת פתרונות מקצה לקצה של מוצרים ומערכות לתעשיית התקשורת הלוויינית, הגישה טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה של מניות ורישום למסחר בבורסה לניירות ערך של תל אביב. החברה מתכוונת לגייס 325 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ- 1.4 מיליארד שקל.

 

השבבים המתקדמים של החברה והמערכות שפיתחה ישמשו למגוון רחב של שירותי תקשורת בפס רחב, תקשורת wifi במטוסים (IFC), חיבוריות אינטרנט לווייני, תקשורת לציים ניידים (יבשתיים וימיים) ומערכות תקשורת לווייניות המבוססות על הדרישה הגוברת ללווייני LEO ו-MEO, שווקים פוטנציאליים הנאמדים במיליארדי דולרים. מערכות המבוססות על השבב הראשון של החברה, ה-SX-3000, נמכרו למספר לקוחות והובילו משנת 2018 למכירות בהיקף מצטבר של 55 מיליון דולר. בין לקוחותיה של סטיקספיי, חברת Airbus, המשתתפת במימון הפיתוח של אחד השבבים המתקדמים של החברה שנועד למתעד תקשורת לווייני. לסטיקספיי הסכם שותפות עם STE העולמית בתחום התעופה המסחרית המחזק מאוד את יכולות המכירה של החברה. סטיקספיי צמחה ב-2019, טרום מגפת הקורונה, ביותר מ-50% בשנה למחזור מכירות של כ-30 מיליון דולר.

 

סטיקספיי הוקמה ב-2012 על ידי היזם ואחד המומחים הטכנולוגיים המובילים בעולם בתחום הלוויינות, יואל גת, המשמש כיו"ר ומנכ"ל החברה. מיום הקמתה גייסה החברה כ-40 מיליון דולר וקיבלה עד כה מעל 60 מיליון דולר מענקים מסוכנות החלל האירופאית. החברה מפתחת ומייצרת מוצרים מתקדמים וטכנולוגיות המשמשים בשלבי הפיתוח והייצור של מערכות תקשורת לווייניות, ומוצריה מתאפיינים ביתרון תחרותי, בדגש על עלות, גודל פיסי, משקל וביצועים, ומבוססים על טכנולוגיות פרי פיתוחה ובבעלותה הבלעדית. שבבי התקשורת של החברה מהווים מרכיב מרכזי בכל רכיבי מערכות התקשורת הלווייניות – ציודי משתמשי קצה קרקעיים, מתעדי תקשורת בלוויין ורכזת הרשת על הקרקע.

 

על רקע שיגורם הצפוי של אלפי לווייני LEO בשנים הקרובות, נוצר צורך דחוף באנטנות סורקות אלקטרונית, כך שניתן יהיה להבטיח תקשורת רציפה ובאיכות גבוהה במעבר מלוויין אחד לאחר. במסגרת פרויקט שאופיין בחברה, בניהול ובמימון רשות החלל האירופאית, סטיקספיי  פיתחה אנטנה סורקת אלקטרונית ייחודית שתספק מענה לניהול מספר רב של אלומות שידור וקליטה בכל גודל. סטיקספיי מפתחת פתרון מסוג זה עבור חברת OneWeb, המקימה רשת תקשורת לווייני  LEO גלובאלית שתספק שירותי קישוריות לממשלות, עסקים וקהילות בכל העולם. פיתוחים אלו נועדו עבור הדור הבא של מתעדי התקשרות וציוד משתמשי הקצה.

 

מעבר התעופה האזרחית לשימוש במשאבי לווייני ה- LEO החדשים יעניק יתרון למעבר לשימוש באנטנות סורקות אלקטרונית. שימוש באנטנות מכניות המקובל כיום, הוא כמעט בלתי אפשרי ברשת שמופעלת על לוויני LEO. האנטנות הסורקות אלקטרונית המפותחות על ידי סטיקספיי מאפשרות שימוש בו זמנית בלווייני LEO ולוויינים רגילים. שיתוף הפעולה עם חברת STE הסינגפורית באמצעות הבעלות המשותפת ב- Jet-Talk, נותנת לסטיקספיי יתרון בתחום התעופה המסחרית.

 

בנוסף, סטיקספיי מפתחת פורטפוליו שבבים רחב. במסגרת זו, Airbus משתתפת בפיתוח שבב חדש של סטיקספיי, SX-4000, בהיקף כולל של כ-14 מיליון דולר והשקעה נוספת של 3 מיליון דולר עבור פיתוח תוכנה ספציפי לצרכיה ומנהלת מו"מ עם סטיקספיי להסכם רכש לשבבים ראשונים.

 

סטיקספיי מפתחת עבור לקוחותיה מסופי תקשורת לוויינית המבוססים על שבבי המודם שפיתחה לאספקת שירותי תקשורת לוויינית ניידים ונייחים. סטיקספיי נמצאת במו"מ מתקדם עם אחד המפעילים של מערכות לווייני LEO למכירת מודמי תקשורת למגזר הקרקעי של מערכות התקשורת של המפעיל ולהערכת החברה ההסכם צפוי להיחתם במהלך החציון הראשון של 2021 והיקפו נאמד בכ-30 מיליון דולר, מתוכו הסכם ראשוני להתנעה מידית של ההתקשרות כבר התבצע בפברואר 2021 בהיקף ראשון של 4 מיליון דולר.  

 

סטיקספיי צמחה ב-50% ב-2019 לסך מכירות של 30 מיליון דולר. בשנת 2020, בהשפעת מגפת הקורונה, ההכנסות במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ב-5.5 מיליון דולר וצפויות להיות בהיקף דומה גם במחצית השנייה של השנה. חרף השפעות הקורונה על התעופה העולמית, ולאור הגידול בהיקפי הפרויקטים, סטיקספיי לא פיטרה ולא הוציאה את עובדיה לחל"ת, ולמעשה הגדילה את מצבת כוח האדם בכ-20 אנשי פיתוח נוספים. נכון למועד פרסום תשקיף החברה, סך צבר ההזמנות של סטיקספיי גדל ונאמד בסך 17.5 מיליון דולר.

 

תמורת ההנפקה תשמש את החברה בעיקר למימון פעילות המחקר והפיתוח ולחיזוק מערך השיווק והמכירות, בדגש על שוק היעד המרכזי בארה"ב.

על פי היזם הישראלי, רונן מרדכי גרין, הנדל"ן המסחרי כולל בתוכו אופציות רבות, דורש למידה מקדימה וסקירת היבטים רבים טרם כניסה ראשונית לתחום או בדיקת כל השקעה בנדל"ן מסחרי נוסף. ההתעניינות העיקרית סביב נדל"ן מסחרי מתחילה פעמים רבות בסוגית נכס מסחרי למכירה או להשכרה, שאלת העדיפות והכדאיות עבור כל אחד מהתרחישים. יזם הנדל"ן המסחרי, רונן מרדכי גרין, מסביר לכם על הנקודות הבסיסיות לבדיקת עבור כל נכס והסבר על כל תרחיש.

רונן מרדכי גרין מציג את הנקודות הבסיסיות בנדל"ן המסחרי

אם אתם בצד המתכוון המתעניין במכירת נכס מסחרי או רכישת נכס מסחרי, מומלץ להשתמש בשירותי מומחי נדל"ן מסחרי להערכות המתאימות, לווי מקצועי, איתור מוכרים/קונים פוטנציאליים ועוד.

יזם הנדל"ן המסחרי-תיירותי, רונן מרדכי גרין מזכיר לכם לבדוק את ההיבטים החשובים בחיפוש אחר נדל"ן מסחרי למכירה או השכרה: "היצע הנדל"ן המסחרי הכדאי בארץ ובעולם לא גבוה כמו נדל"ן למגורים, חשוב מאוד לבדוק את כל המידע המלא על המיקום והנכס עצמו, ניצול הזדמנויות ירידת ביקושים זמנית, בעלים ושוכרים קודמים, מצב נכס מסחרי ואומדני שיפוץ, ארנונה, מס השכרת נכס מסחרי, צורת התנהלות בנכס ראשון מול נכס שני ואילך, בדיקת השוכרים וביטחונות".

נכס מסחרי למכירה

הצד המוכר נכס נדל"ן מסחרי חייב לבחון את כדאיות המכירה בתקופה זו, אם אתם מוכרים עקב חשש מירידת הביקושים לתחום מסוים עקב הקורונה, מומלץ להמתין תקופה ובינתיים לשאוף להשכרה לטווח הקצר.

אם אתם חייבים למכור את הנכס בדחיפות השתמשו תמיד בגורם מתווך/יועץ חוצץ, הצד הקונה יכול לזהות לחץ ולהוריד אתכם במחיר.

הצד הקונה חייב לעבור כל הנקודות החשובות לבדיקת נכס, להתייעץ עם מומחה נדל"ן מסחרי ולנצל מצבים כמו ירידה בביקוש לצורך מציאת נדל"ן מסחרי לרכישה בזמני שפל נדירים כדוגמת מגפת הקורונה בחלק מהסקטורים בנדל"ן המסחרי (לדוגמה: קניון, משרד).

רכישת נכס והשכרתו תניב עבורכם תשואות גבוהות ויציבות לטווח הארוך, נכסים לדוגמה לרכישה והשכרה יציבה: מחסנים, אולמות תצוגה, תעשייה, חנויות באזורים מבוקשים, מלונאות (בראייה ארוכת טווח לעלייה משמעותית בביקושים לאחר הקורונה ובמיוחד במדינות שיצאו מוקדם יותר מהקורונה, כדוגמת ישראל), מרפאות, אזורי חוות שרתים, משרדים בלב אזורי הביקוש בראיית שיקום הביקושים לאחר הקורונה ועוד.

לנדל"ן המסחרי לא חסרות הצעות קטנות וגדולות, רונן מרדכי גרין עושה סדר: "טרם מגפת הקורונה היו הצעות מכירה רבות לנדל"ן מסחרי ביחד לנדל"ן למגורים המוצף בהצעות, לאחר המגפה חלה ירידה בביקושים בתחומים שונים בנדל"ן המסחרי שצפויים עוד לעלות אך גם עלייה בביקושים לתחומים כמו מחסנים, אזורי מפעל וכו'. כמו כל נכס בעולם הנדל"ן חייבים להבין מדוע אותו גורם מציע את הנכס המסחרי למכירה ויש לבצע חקירה מלאה של הנכס והסביבה ע"י גורמי המקצוע המומחים לכך", עוד מוסיף היזם רונן מרדכי גרין: "ככל שאתם משקיע גדול יותר או קבוצה של משקיעים, הסיכון גבוה יותר וכך גם כמות ההצעות הכדאיות קטנה, רכישת נדל"ן מסחרי מצריכה השקעת זמן ולמידה מרובים".

נכס מסחרי להשכרה

הצד המשכיר הוא הצד לכל אדם שהתעניין בנדל"ן מסחרי טרם הקורונה וגם לאחר הקורונה, תחומים רבים במשק נמצאים בביקושים גבוהים וביקושים שירדו במידה מסוימת עקב הקורונה עוד צפויים לחזור לביקושם המקורי במידה ניכרת בשנה-שנתיים שלאחר הקורונה.

אם בבעלותכם נכס קיים הנפגע כתוצאה מירידת הביקושים בסקטורים מסוימים בתקופת הקורונה, פעלו על-מנת לחתום הסכמים קצרי טווח ככל הניתן, סביר בהחלט שערך הנדל"ן המסחרי בבעלותכם (אם זה נפגע כתוצאה מהקורונה) יעלה בערכו ואף יחזור למצב הקודם טרם המגפה.

הצד השוכר חייב לעשות שיעורי בית, בדומה להשכרת דירת מגורים עליכם לבדוק את האזור על כל יתרונותיו וחסרונותיו, להבין האם הנכס עונה באחוז הגבוה ביותר לדרישות שלכם, לבצע תחשיב עלויות מול הכנסות קיימות או הצפויות ואם אתם חברה בינונית-גדולה מומלץ מאוד להשתמש ביועץ מלווה לאיתור הנדל"ן המסחרי המותאם ביותר עבורכם.

המחירים משתנים בהתאם לאזורי הביקוש ולסוג השימוש בנכס.

רונן מרדכי גרין מסביר על נושא ההשכרה: "הנדל"ן המסחרי ידוע ביציבותו ובנכסיו המניבים תשואות גבוהות לתקופות ארוכות, למרות מגפת הקורונה שפגעה במשרדים, בקניונים ובמלונאות באופן זמני – הנדל"ן המסחרי מתאושש ולהיות הצד המשכיר זה להיות בצד החזק גם אחרי 2020. הצד השוכר צריך לנצל הזדמנויות לירידת המחירים ולשאוף להסכמי ארוכי טווח ככל הניתן וניצול הפיתוח העסקי באזורי ביקוש".