זהו סבב הגיוס השלישי של קרן "הלמן-אלדובי התחדשות עירונית", שגייסה כ-140 מיליון שקל מאז הקמתה ביולי אשתקד. הקרן מאפשרת למשקיעים גישה לתחום מימון פרויקטי נדל"ן באזורי הביקוש בישראל
קרן ההתחדשות העירונית של הלמן-אלדובי השלימה סבב גיוס מוצלח, שלישי במספר, של כ-28 מיליון שקל. בסך הכל עד כה גייסה הקרן, שהוקמה ביולי אשתקד, כ-140 מיליון שקל.
"הלמן-אלדובי התחדשות עירונית", בניהולם של המנכ"ל מני בן מאור והיו"ר חן לוי, מאפשרת לציבור המשקיעים בישראל גישה לתחום מימון פרויקטים של התחדשות עירונית באזורי הביקוש לאחר היתר בנייה, בשקיפות מלאה, בפיזור רחב של פרויקטים ובגיבוי ביטחונות ראויים.
הקרן, שהוקמה בשיתוף פעולה עם קבוצת דייברגון, פועלת תחת "הלמן-אלדובי קרנות השקעה" והינה קרן שקלית לא סחירה. יחידות ההשתתפות של הקרן מוצעות לציבור על פי תשקיף. הקרן משקיעה במתן הלוואות ליזמי נדל"ן בתחום ההתחדשות העירונית ובכלל זה ליזמים ופרויקטים בתחום חיזוק מבנים כולל הריסה ובנייה מחדש במסגרת תמ"א 38 וכן פרויקטי פינוי בינוי ופרויקטי נדל"ן אחרים.
על פי התשקיף, ההלוואות ליזמים ניתנות לתקופות של 12 עד 48 חודשים, מגובות בביטחונות, בפיזור נרחב דוגמת משכנתא, אג"ח ברשם החברות, משכון, שעבוד זכויות היזם ותקבולי מכר הדירות בפרויקטים, שעבודים צולבים, שעבוד מניות, שעבוד צף, שעבוד עודפים וערבויות אישיות. הקרן שואפת לבצע חלוקות למשקיעים אחת לחצי שנה בחלוף 12 חודשים ומעלה ממועד ההשקעה של כל משקיע, במועדים קבועים ב-1 ביוני וב-1 בדצמבר בכל שנה עוקבת.
על פי נתונים שפרסמה הקרן, מאז הקמתה, העניקה מימון ל-14 פרויקטים של התחדשות עירונית הכוללים כ-700 יחידות דיור בת"א, ירושלים, רמת גן, ראשל"צ ובת-ים. ההשקעה הממוצעת בפרויקט נעה בין 8-10 מיליון שקל. על פי התשקיף הקרן יכולה להשקיע עד 70% מהעלות הכוללת של הפרויקט. משך ההשקעה הממוצע בפרויקט עומד על כ-24 חודשים. נכון להיום התקשרה הקרן בהסכמים להשקעה בפרויקטים של התחדשות עירונית, בסך מצטבר של כ-135 מיליון שקל.
התוכנית Data Sandbox נועדה לקדם את פעילותן של חברות פינטק בישראל, כחלק מיישום האסטרטגיה של רשות ני"ע לפיתוח שוק הון חדשני ונגיש למשקיעים
רשות ניירות ערך ורשות החדשנות בחרו חמש חברות פינטק להשתתף בתוכנית "Data Sandbox", במסגרת מסלול הפיילוטים. התוכנית נועדה לקדם את פעילותן של חברות פינטק בישראל, כחלק מיישום האסטרטגיה שמובילה רשות ניירות ערך לפיתוח שוק הון חדשני, תחרותי, אטרקטיבי ונגיש לציבור המשקיעים.
בסיומו של תהליך שהחל לפני כחצי שנה, עם פרסום הקול הקורא, נבחרו חמש חברות המציעות פתרונות בתחומי פעילות שונים ומגוונים, כגון עשיית שוק, כלים לזיהוי ואימות דיגיטליים, זיהוי אנומליות במסחר ופתרונות למנהלי השקעות ועוד. תחומים אלו נותנים מענה לאתגרים רבים של הרשות ושל שוק ההון, דוגמת הגברת הנזילות בבורסה, שיפור יכולת הציות והפחתת עלויות הציות, הנגשת מידע למפוקחים ועוד.
תוכנית ה"דאטא סנדבוקס" מייצרת ממשק ישיר בין גופי הרגולציה וגופים מפוקחים לבין חברות צמיחה בתחום הפינטק. החברות המשתתפות בתוכנית ייחשפו למאגרי המידע של רשות ניירות ערך ושל הבורסה לניירות ערך ובכך יקבלו ערך מוסף משמעותי בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הפיננסי.
החברות שנבחרו הן:
זירה. קו – תרגום מידע אלטרנטיבי (שאינו פיננסי) לאות של סיכוי או סיכון בהשקעה, תוך שימוש בבינה מלאכותית. זירה.קו בע"מ יבצעו התאמות במודל דירוג ייחודי ככלי תומך החלטת השקעה.
סקנובייט – החברה תפעל להקמתו של (IDP (IDENTITY PROVIDER בענן (SAAS) עבור לקוחות ענף ההשקעות בישראל. הפיילוט יבוצע עם בית ההשקעות אלטשולר שחם ובמסגרתו יבוצע זיהוי דיגיטלי המחליף את הזיהוי הפיזי במגוון תהליכים עסקיים, באופן שיקדם את ענף ההשקעות בישראל לעבר עידן דיגיטלי חדש, יפחית את עלויות הרכשת הלקוחות ויאפשר למגוון רחב יותר של לקוחות גישה לשירותי בית ההשקעות; השימוש בטכנולוגיה של החברה לזיהוי מרחוק קיים כיום במספר גופים פיננסיים גדולים.
קורלייט קפיטל – החברה מתמחה בפיתוח מערכות מסחר ומערכות עשיית שוק. החברה מתעתדת להפעיל מערכת עשיית שוק, פרי פיתוח עצמי, בעלת יתרונות טכנולוגיים ויתרונות תחרותיים משמעותיים ביחס לפתרונות הקיימים כיום בשוק ובכך לתת מענה למספר אתגרים משמעותיים שפורסמו בקול הקורא. בין היתר הפעלת המערכת תביא להגברת הנזילות בבורסה ולהגברת התחרות בשוק ההון ובכך תשפר באופן משמעותי את מצבו של ציבור המשקיעים.
בנוסף, כחלק מפעילות האכיפה מנטרת רשות ניירות ערך באופן שוטף את פעילות המסחר בבורסה. ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום זה עשויות לסייע לרשות במימוש היעד לקידום שוק הון הוגן. בהתאם לכך, נבחרו לתוכנית שתי חברות, אשר יבצעו פיילוט עם הרשות תוך שימוש בנתוני המסחר שיקבלו מהבורסה לניירות ערך בתל אביב. פינטיקה איי.איי תפעל באמצעות בינה מלאכותית וויזסופט, המספקת פתרונות ERP ומפעילה מערכות ללמידת מכונה וכריית נתונים, תפעיל במסגרת הפיילוט אלגוריתמים. שיתוף הפעולה עם שתי החברות נועד לחדש ולשפר את היכולות הקיימות ברשות בתחום של זיהוי אנומליות וחריגים במסחר.
לדברי ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך, "מסלול הפיילוטים שיחל בקרוב הינו חלק מהאסטרטגיה של הרשות לקדם, לפתח ולשכלל את שוק ההון הישראלי ולעודד את הגופים המפוקחים על ידה לשתף פעולה עם חברות פינטק על מנת שהצרכן הפיננסי הישראלי יוכל ליהנות מפתרונות טכנולוגיים מתקדמים. כפי שחקרה ולמדת הרשות, הדרך להשיג מטרה זו הינה בראש ובראשונה באמצעות שיתוף הידע והמידע החשוב שנצבר אצלה, ואצל גופי רגולציה נוספים, עם חברות הפינטק המציעות פתרונות טכנולוגיים לשוק ההון וללוות את תהליך הפיילוט תוך מתן מענה לסוגיות רגולטוריות".
לדברי אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, "מטרת תוכנית הפיילוטים הייתה לאפשר לחברות ההייטק המקומיות להטמיע את הטכנולוגיה שלהן לטובת הבורסה ושוק ההון הישראלי ובדרך זו לשפר את מוכנות מוצריהן למסחור וחדירה לשוק לצד מתן מענה לאתגרי השוק הישראלי. הביקוש הגבוה למסלול ומגוון הפתרונות השונים שהוגשו וזכו בתמיכה הוכיחו את חשיבות המהלך והשת"פ בין רשות החדשנות לרשות ניירות ערך, ולכן גם החלטנו לפתוח בקול קורא נוסף שכבר פתוח להגשה ואשר אמור להסתיים עוד במהלך שנה זו".
החל בסוף השבוע הקרוב, שישי- שבת 13-12 ביוני 2020, מיזם "נעים בסופ"ש" חוזר לפעול בערים גבעתיים, יהוד- מונוסון, קריית אונו, רמת השרון, שוהם ותל אביב-יפו.
פעילותו של המערך הופסקה באמצע חודש מרץ בשל משבר הקורונה. כעת, עם אישור ההקלות להפעלת תחבורה ציבורית, ולאור הצלחתו הרבה של המערך, הוא חוזר לפעול. כדי לשמור על בריאות הנוסעים, שירות "נעים בסופ"ש" יופעל תוך ניצול מקסימלי של 75% ממקומות הישיבה, ועליית הנוסעים תותנה בעטיית מסכה.
כמו כן, יעמדו בכוננות כלי רכב נגישים עם מעלון עבור אנשים עם מוגבלות, בהם ניתן לנסוע בתיאום מול המוקד הטלפוני.
הקווים שיחזרו לפעול הם קווים 711-705 ביום שישי בשעות 18:00-02:00, ביום שבת בשעות 09:00-18:00, למעט קו 711 לשוהם/יהוד-מונוסון, שפועל בתדירות נמוכה יותר.
רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, בירך על חידוש המיזם: "אני מברך על חזרת שירות ההסעות נעים בסופ"ש, שהנו פרי שיתוף פעולה בין רשותי, המספק מענה על צורך קיים וחשוב של רבים מתושבי גוש דן. לאחר ההצלחה האדירה בהפעלתו והפסקתו לאור המצב המורכב במדינה בחודשים האחרונים, כעת השירות חוזר, בכפוף לנוהלי משרד הבריאות. קיבלנו מאות פניות בקשה להחזרת השירות ואני שמח ששוב יתאפשר לתושבי העיר להגיע ולחזור, גם בסופי שבוע בבטחה ובבריאות למקומות השונים".
לדברי ישראל גל, ראש העיר קריית אונו, "אני שמח על כך שקווי התחבורה היעילים והנוחים חוזרים לפעילות כחלק מהחזרה המבורכת לשגרה, וכך יופחתו עומסי התנועה בכבישים בסוף השבוע. בני הנוער והצעירים בעיר, החפצים לצאת לבילוי ונופש במהלך השבת, והגמלאים המעוניינים לצאת לעיר הגדולה, במיוחד אלה שידם אינה משגת שכירת מונית לשם כך, יוכלו לשוב ולהשתמש בשירות זה".
לדברי אבי גרובר, ראש עיריית רמת השרון, "זהו עוד שלב בחזרה לשגרה וזה מרגש בפני עצמו. אני מקווה שהצעירים שלנו יגלו אחריות וישמרו על כללי הקורונה. מעבר לזה אנחנו מקווים שנוכל לחזור ולהפיק אירועי חוצות כדי שבקיץ הזה הקו מתל אביב-יפו לרמת השרון יהיה לא פחות עמוס מהדרך ההפוכה".
לדברי איתן פטיגרו, ראש מועצת שוהם, "צמצום היקף התחבורה הציבורית בשוהם בתקופת הקורונה היה משמעותי מאוד ופגע באיכות החיים של רבים מהתושבים. חזרת קווי סוף השבוע לפעילות משמחת מאוד והיא מסמלת חזרה מבורכת לשגרה של בילוי ופנאי בסוף השבוע לחיילים ולצעירים".
לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, "אני מברך את ראשי הרשויות השותפים שלנו על ההחלטה להמשיך בהפעלת נעים בסופ"ש עם פתיחת המשק וההקלות לאחר תקופה לא פשוטה. המערך יחזור לפעול בסוף השבוע הקרוב ויענה על הצורך הבסיסי של בני אדם לנוע מקום למקום בתוך מטרופולין גוש דן ובכך גם יסייע להגעת לקוחות לעסקים המקומיים ושיקומם. כולי תקווה שעם הקמת הממשלה החדשה והצורך המוכח של הציבור ברשת תחבורה מטרופולינית הפועלת בהצלחה רבה בסופי השבוע, תיבחן האפשרות להרחבת השירות לכלל תושבי המדינה".
לדברי מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעיריית תל אביב-יפו, ״כחלק מחזרת המשק לשגרה אנו מחזירים לפעילות את נעים בסופ"ש, מערך התחבורה המטרופוליני, שלאורך כל חודשי פעילותו הוכיח כי הוא שירות חיוני והכרחי בישראל. אין ספק, שחידוש השירות לא רק יספק אמצעי ניידות לאוכלוסייה, אלא גם יעודד הגעה בסופי שבוע למוקדי הבילוי והפנאי ובכך יסייע להתאוששות עסקים רבים ובייחוד למסעדות, לברים ולמוסדות תרבות בערים השותפות, שספגו בחודשים האחרונים מכה כלכלית קשה. בחודשים האחרונים אנחנו מצויים בקשר עם ערים נוספות שהביעו התעניינות, ואנו מקווים שעם חידוש הפעילות וכבר בתחילת הקיץ הן יצטרפו לשורותינו״.
האפוטרופסה הפיצה לבנקים נייר עמדה בנושא. הכוונה היא לכרטיסי חיוב הן למי שמונה לו אפוטרופוס והן לאפוטרופוס עצמו. העדר האפשרות לעשות שימוש בכרטיס חיוב מכבידה ומקשה על ההתנהלות הכספית היומיומית של האפוטרופוס והאדם עליו הוא אחראי
האפוטרופסה הכללית, סיגל יעקבי, הפיצה נייר עמדה לבנקים, שתכליתו לעודד ולקדם הנפקה של כרטיסי חיוב מסוגים שונים ובתנאים שפורטו בנייר העמדה, לפי העניין, בחשבון בנק של אדם שמונה לו אפוטרופוס, הן עבור האפוטרופוס עצמו והן עבור האדם.
חשבונות בנק של אדם שמונה לו אפוטרופוס נחשבים לרוב לחשבונות בסיכון. על כן, נמנעו הבנקים במקרים רבים מלהנפיק לאפוטרופוס כרטיסי חיוב בחשבונות אלה, אף שהשימוש בכספים בחשבון בידי האפוטרופוס, הינו לצרכיו ולטובתו של בעל החשבון – האדם שלו מונה אפוטרופוס. העדר האפשרות לעשות שימוש בכרטיס חיוב במקרים אלה מכבידה ומקשה על ההתנהלות הכספית היומיומית ובמקרים רבים מחייבת את האפוטרופוס, שבמרבית המקרים הינו בן משפחה מדרגה ראשונה של האדם, להגיע פיזית לסניף הבנק לצורך ביצוע פעולות כספיות לצורכי האדם ואף למשיכת מזומן. מטבע הדברים, הקשיים הללו רק התחדדו והתעצמו בתקופת הקורונה.
אפוטרופוס לענייני רכוש מתמנה בידי בית המשפט כדי לנהל את ענייניו הכספיים והרכושיים של אדם, כולם או חלקם, אם בית המשפט משתכנע שאותו אדם אינו יכול לדאוג לענייניו בעצמו. במרבית המקרים, כאמור, מדובר בקרוב משפחה מדרגה ראשונה של האדם. הנפקת כרטיסי חיוב לאפוטרופסים תקל על התנהלותם היומיומית, תאפשר להם להתפנות למילוי תפקידם כאפוטרופסים ולהקדיש את זמנם ומרצם לטיפול באדם ולמתן מענה לצרכיו. זאת, מבלי לגרוע מהיכולת לקיים בקרה על פעולת האפוטרופוס כמתחייב על פי הדין.
נייר העמדה שהופץ מתייחס גם לאפשרות הנפקת כרטיסי חיוב מתאימים בחשבון לשימושו של האדם עצמו (למשל כרטיס חיוב נטען בסכום שמתאים לצרכיו החודשיים), כדי לאפשר לו להתנהל מבחינה כספית באופן עצמאי ולהקנות לו אוטונומיה בביצוע פעולות, במגבלות המתאימות, בכספיו שלו.
הצורך בנייר העמדה התחדד במסגרת דיונים משותפים המתקיימים עם הבנקים, כדי לתת מענה לחששות ולהסתייגויות שהעלו הבנקים, לפיהן יהיה בהנפקת כרטיסי חיוב בחשבונות אפוטרופסות משום הפרה של חובת הזהירות של הבנק בחשבונות אפוטרופסות. כדי לקדם את הנושא, ביקשו הבנקים כי תינתן עמדה עקרונית של האפוטרופסה הכללית בסוגיה של הנפקת כרטיסי חיוב לסוגיהם, כך שיובהר, שעצם הנפקת כרטיס החיוב בנסיבות אלה, כשלעצמה, אינה מהווה, מבחינת האפוטרופוס הכללי, הפרה של חובת הזהירות של הבנקים. זאת, כמובן, מבלי לגרוע משיקול דעתו הפרטני של הבנק בהנפקת כרטיסי חיוב בחשבון מסוים, לאדם או לאפוטרופוס, בהתאם לנסיבות העניין.
לדברי יעקבי, האפוטרופסה הכללית, "כולי תקווה, שנייר העמדה ייתן מענה לחסמים שקיימים כיום בהנפקת כרטיסי חיוב לאדם ולאפוטרופוס ושבעקבותיו יאפשרו הבנקים לאפוטרופוס ולאדם שימוש בכרטיסי חיוב מתאימים. העדר האפשרות של האפוטרופוס לעשות שימוש בכרטיס חיוב מטילה נטל משמעותי על יכולת ההתנהלות שלו במתן מענה לצרכיו של האדם בו הוא מטפל. אני רואה חשיבות רבה אף יותר במתן האפשרות לאדם שמונה לו אפוטרופוס להתנהל באופן עצמאי בכספיו שלו, במסגרת יכולותיו והבנתו, במטרה לכבד את האוטונומיה שלו ואת רצונו – ערכים שחשוב לנו לקדם ביחס לאנשים עם מוגבלויות".
העליות במדדי הטכנולוגיה בעולם ממשיכות לתמוך ביצוא ובחוזקו של השקל. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים. לדברי עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, לאחר עיכוב, נתוני יצוא השירותים לרבעון הראשון של השנה פורסמו והם היו מעודדים. אמנם סך יצוא השירותים ירד ב-9% במרץ (על פי נתונים מנוכים עונתיות) אך קרוב לשני שלישים מכך נבעו מהירידה ביצוא שירותי התיירות, כאשר יצוא שירותי ההיי-טק (בניכוי חברות הזנק) רשם רמת שיא במרץ. העלייה בחודשיים האחרונים במדדי הטכנולוגיה בעולם (בהובלת הנאסד"ק בארה"ב) לרמות שיא תומכת בהמשך צמיחת יצוא השירותים. צמיחה זו ממשיכה להותיר את העודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים עמוק בטריטוריה החיובית ובכך לתמוך בחוזקו של השקל.
מנגד, אומרים בהראל ביטוח ופיננסים, השכר הממוצע של העובדים הישראלים רשם ירידה חדה של 4.5% במרץ. זאת בעיקר בשל ירידה בשכר של העובדים בענפי שירותי האוכל, האמנות והמסחר הקמעונאי.
עוד מוסיפים בהראל כי בנק ישראל מגביר את רכישות המט"ח כדי למתן את ייסוף בשקל וממשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות כדי למתן את הלחצים לעליית תשואות. כמו כן, ההכנסות ממסים במאי היו כצפוי חלשות מאוד והסתכמו ב-22.4 מיליארד שקל, והגירעון ממשיך לעלות לרמה הגבוהה ביותר זה יותר מעשור – 6% מהתוצר. להערכת כלכלני הראל, הגירעון צפוי לטפס מעל 10% בסוף השנה.
באשר לעולם אומרים כלכלני הראל כי הבנק המרכזי בגוש האירו ממשיך להגיב במהירות וכמעט הכפיל את תוכנית הרכישות שלו. התוכנית המוגדלת תאפשר לספוג חלק מהגידול החד הצפוי בהנפקות האג"ח הממשלתיות השנה. גרמניה מציגה את התמיכה הממשלתית הגדולה ביותר באירופה, עם תמיכה ישירה לענף הרכב.
בארה"ב, שוק העבודה מתעורר לחיים ונרשמת חזרה של חלק מהמשרות שאבדו בחודשיים הקודמים. עם זאת, הדרך עוד ארוכה.
לגבי סין, אומרים בהראל כי נתוני סחר החוץ למאי היו חלשים כצפוי, אך המשך ירידה מהירה בתחלואה לצד תמיכה ממשלתית המריצה את ענפי השירותים במאי.
רשות המסים מודיעה על ארכה להגשת בקשות למענק הפעימה הראשונה לעצמאים עד ליום 1 ביולי 2020. זאת במקום עד 10 ביוני 2020 כפי שנקבע בתקנות. עד כה 234,400 עצמאים נמצאו זכאים לפעימה הראשונה וקיבלו מענק בסך 915 מיליון שקל.
הארכה נועדה לאפשר מימוש מירבי של המענקים, גם על ידי מי שטרם הגישו את הדוח השנתי הרלוונטי למענק (2018, 2019) או המעוניינים להגיש בקשה לתיקון השומה בדוח שהוגש ונקלט, ואמור להשפיע על הזכאות למענק. כהקלה נוספת, החליטה הרשות כי מי שיגישו עד ה- 1 ביולי 2020 את הדוח השנתי או יבקשו תיקון דוח כאמור, יוכלו להגיש את הבקשה למענק גם לאחר מועד זה, עם קליטתו במערכת.
למענק הפעימה הראשונה בסך מקסימלי של 6,000 שקל זכאים עצמאים ובעלי עסקים קטנים, כולל עוסקים פטורים, בעלי הכנסה חודשית ממוצעת מעסק בשנת 2018 העולה על 2,000 שקל וכלל הכנסתם השנתית החייבת אינה עולה על 240,000 שקל בשנה, כאשר ההכנסה בשנת 2018 של שני בני הזוג לא עלתה על 340,000 שקל, ואשר היתה להם ירידה של 25% לפחות במחזור הפעילות בחודשים מרץ-אפריל 2020 בהשוואה לחודשים אלו בשנת 2019. עסקים שהחלו לפעול בשנת 2019 (לפני ה- 1.9.2019), נדרשו להגיש דוח לשנת 2019, והתנאים לצורך בחינת התנאים על פי דוח זה.
מחשבון מענק סיוע לעצמאים ובעלי שליטה פעימה שלישית מאי-יוני 2020
חייבים כספים? בעקבות משבר הקורונה, משרד המשפטים בראשות אבי ניסנקורן מקדם תקנות חדשות שימנעו הקפאת חשבונות של אזרחים שהצ'קים שלהם חזרו עקב המצב הכלכלי. התקנות החדשות נועדו להקל על הציבור בתהליך החזרה לשגרה ולסייע לאוכלוסיות המתקשות לשמור על יציבות כלכלית בעקבות משבר הקורונה.
בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, חלה עלייה דרמטית בכמות הצ'קים החוזרים ובמספר החשבונות שהוגבלו. אזרחים רבים שלא צפו את המשבר, וביניהם עצמאים ובעלי ועסקים קטנים, עלולים למצוא את חשבונותיהם מוגבלים, באופן שיקשה על המשך התנהלותם.
חוק צ'קים ללא כיסוי קובע שחשבון בנק יוגבל אם בתקופה של שנה חזרו עשרה צ'קים או יותר, כיוון שלא היה להם כיסוי מספיק בחשבון. להגבלת חשבון בנק משמעות מרחיקת לכת. כך למשל, בעל החשבון לא יכול להוציא צ'קים נוספים. בנוסף, הגבלת החשבון משבשת את חייו של בעל החשבון ופוגעת במוניטין שלו. על פי התקנות החדשות, צ'ק שהופקד החל מה 4.3.2020 ועד ליום 22.6.2020 וחזר מחמת היעדר כיסוי, לא יובא בחשבון בספירת הצ'קים לצורך הטלת הגבלה לפי החוק.
לדברי עו"ד רני נויבואר, ראש אשכול משפט אזרחי במחלקת ייעוץ וחקיקה, שהובילה את המהלך במשרד המשפטים, "התקנות ימנעו את הגבלת חשבונות הבנק של אותם לקוחות שהצ'קים שלהם חזרו בגין משבר הקורונה, ובכך תימנע פגיעה בבעלי החשבון, ובמוניטין שלהם. בנוסף, מניעת ההגבלה תאפשר ללקוחות להמשיך לנהל את עסקיהם ולהשתקם מהמשבר, בצורה פשוטה יותר. עם זאת יצוין, כי אין בתיקון התקנות משום אישור שלא לשלם חובות, וגם הצ'קים לא מתבטלים, אלא שהתקנות נועדו להקל על המשך הפעילות העסקית״.
לדברי כלכלני הבנק, בסיס הכסף גדל ב-9% – 12 מיליארד שקל, בחודשים ינואר-אפריל. מותירים את תחזית האינפלציה על 0.8% ל-12 החודשים הקרובים. בעולם – למרות דוח התעסוקה החיובי בארה"ב, האינדיקטורים מצביעים על המשך התכווצות
פתיחת המשק לפעילות בחודש האחרון הביאה לעלייה חדה בצריכה הפרטית, דבר שניכר לדוגמה ברכישות המקומיות בכרטיסי אשראי, שחזרו לרמתן מלפני התפרצות נגיף הקורונה. כך קובעים כלכלני בנק הפועלים בסקירה שבועית שפרסמו. עם זאת, מציינים כלכלני הפועלים כי הנתונים הושפעו מהיעדר הנסיעות לחו"ל, שכן עצירת הנסיעות לחו"ל פועלת להגדלת רכישות מקומיות, בעיקר של מוצרי מזון ואופנה. לדברי כלכלני הפועלים, פתיחת המשק גם שיפרה את אמון הצרכנים בחודש מאי, אם כי לא לרמה שטרם התפרצות הקורונה.
באשר למצב התעסוקה אומרים בהפועלים כי לפי האומדנים, כ-800 אלף עובדים עדיין בחל"ת, כלומר כ-20% ממספר המועסקים במשק. גם אלו ששבים לעבוד לא תמיד זה במשרה מלאה, וסביר להניח שנראה בשנה הקרובה מגמה של ירידה בשכר הריאלי. ההתכווצות בפעילות בתוצר היא דומה בקרב המדינות המפותחות.
עוד אומרים בהפועלים כי בסיס הכסף גדל בחודשים ינואר-אפריל ב-9%, שהם כ-12 מיליארד שקל. לדבריהם, בטווח הקצר, המיתון ועליית האבטלה בולמים לחצים אינפלציוניים, אך ההשלכות ארוכות הטווח פחות ברורות, ותלויות בהתאוששות המשק.
באשר לאינפלציה אומרים כלכלני הפועלים כי הציפיות לאינפלציה בשוק ההון המשיכו לעלות לרמה של כ-0.7% לשנה הקרובה, והם מותירים בשלב זה את תחזית האינפלציה על 0.8% ל-12 החודשים הקרובים. תחזית זו אינה כוללת השפעה אפשרית של עליית מסים עקיפים.
בעולם – אינדיקטורים להמשך התכווצות
באשר למצב בעולם, אומרים כלכלני הפועלים כי בזמן שבארה"ב מנסים להשיב את השקט לרחובות, באירופה ממשיכים לטפל בגלי ההדף של וירוס הקורונה על הפעילות הכלכלית, ומרחיבים את תוכניות התמריצים. המחאות הציבוריות שהחלו בארה"ב על רקע הריגתו של ג'ורג' פלויד, לא נרגעות ואף מתפשטות ברחבי העולם. עם זאת, למרבה ההפתעה הן עדיין לא נתנו אותותיהן בשווקים הפיננסיים. דוח התעסוקה האמריקני לחודש מאי שהפתיע לחיוב והגדלת תוכנית החילוץ של הבנק המרכזי האירופי (ECB) תרמו שניהם לעליות השערים שנרשמו בשבוע האחרון בשוקי המניות בעולם. בשוקי הסחורות, בלטה השבוע העלייה במחיר הנפט – חבית נפט מסוג ברנט עלתה בכ-19%, ובסוף השבוע, ארגון אופ"ק והשותפים שלו החליטו להאריך בחודש נוסף את הצמצום בתפוקה היומית.
למרות ההפתעה מכיוון שוק העבודה בארה"ב, האינדיקטורים לפעילות הכלכלית מצביעים על המשך התכווצות. הזמנות ממפעלים ללא כלי רכב ירדו ב-8.5% לעומת מרץ והזמנת מוצרים בני קיימא ללא כלי רכב ירדה ב-7.7% בהתאמה. הסגר הנרחב והשיתוק בפעילות הכלכלית הביאו גם לירידה חדה של 69 מיליארד דולר באפריל באשראי הצרכני – ירידה של 19.6% ברמה שנתית ביתרות האשראי הצרכני. עיקר הירידה נרשמה באשראי המתחדש.
על רקע השיפור בחלק מהנתונים הכלכליים, צעדי התמיכה של ממשלות ובנקים מרכזיים, המשך הסרת המגבלות, ויציבות יחסית במתיחות בין ארה"ב לסין, חלה בשבוע האחרון עלייה חדה בתשואות לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב וגרמניה, בעיקר בטווחים הארוכים. תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב עלתה לרמה של 0.90% לעומת 0.65% בתחילת החודש, ובגרמניה נרשמה בהתאמה עלייה לרמה של מינוס 0.29% לעומת 0.4%-.
מחיר האורז בשיא של 12 שנה
בשוק הסחורות, טיפס מחיר האורז לשיא של 12 שנים. האם גם שאר הסחורות החקלאיות בדרך לעלייה? בשנים 2007-2008 מחירי הסחורות החקלאיות רשמו עליות מחירים חדות, שהשפיעו על האינפלציה ורמת החיים במדינות המתפתחות, בעיקר באסיה. בניגוד לשנים אלו, עליות המחירים כעת מתמקדות באורז, ולא בשאר הדגנים כמו חיטה או תירס. בשנים 2007-8 עליית מחירי הסחורות החקלאיות הייתה מלווה בעלייה של מחירי הנפט בעולם, שחצה את ה-100 דולר לחבית. ברמות מחירים אלו חקלאים השתמשו בתירס ליצירת אתנול שהוא תחליף לדלק. מחירי החיטה והאורז עלו בעקבות עליית מחיר התירס, כמו גם בשל גורמי אקלים. באפיזודה הנוכחית, עליית מחירי האורז נובעת בעיקר מהחשש של מדינות באסיה ממחסור שיכול להתפתח אם הקורונה תגרום לשיבושים בהגעת עובדים לשדות האורז. מדינות כמו וייטנאם החליטו להקפיא את יצוא האורז כדי לוודא אספקה סדירה וזולה יחסית לשוק המקומי. הסיכוי שנראה זליגה של עליית מחירי האורז גם לסחורות נוספות אינו גבוה, אך הוא אפשרי בתרחיש בו הקורונה פוגעת בשרשרת הייצור של סחורות אלו.
העירייה אישרה שורה של הקלות לטובת מסגרות חינוכיות לגילי שנה עד 3 שנים. משיקה בנוסף תוכנית העשרות מקיפה לצוותי חינוך לגילי שנה עד שלוש בעיר
עיריית תל אביב-יפו אישרה שורת הטבות חסרות תקדים אשר נועדו להקל על הגנים הפרטיים בעיר. זאת מתוך הכרה בחשיבות המכרעת שיש לגילי לידה עד שלוש על התפתחותם של פעוטות, ועל רקע משבר הקורונה אשר פגע בחומרה במסגרות לגיל הרך בעיר.
בין הצעדים שננקטו, השכרת כיתות גן בנכס עירוני לטובת גנים פרטיים. לראשונה מפורסם החודש מכרז להשכרת כיתות גן לטובת גנים פרטיים בפרויקט מידטאון. מדובר במתחם ענק של 3שלוש כיתות גן חדשות ומשופצות אשר יושכרו בשכירות מופחתת להפעלת גנים פרטיים לגילי שנה עד שלוש, תוך הגבלת תשלומי ההורים. הכיתות יושכרו תחת הרגולציה הקבועה בחוק וכללי העירייה, ובתמורה לעמידה בסטנדרטים של איכות ועמידה בתנאי הכשרה והשכלה של כל הצוות והשתלמויות לאורך השנה. בשנה הקרובה צפויים להתפרסם מכרזים דומים נוספים גם ברמת אביב וברחוב צייטלין, על מנת לסייע בהתמודדות עם יוקר המחיה וקידום מענה איכותי לטובת ילדי הגיל הרך בעיר.
צעד נוסף שננקט הוא השקת פעוטותא, תוכנית העשרות לצוותי חינוך לגילי לידה עד שלוש. האגף לקידום הגיל הרך מספק בשנה האחרונה מגוון העשרות אשר מיועדות לצוותי החינוך בגנים הפרטיים ובמעונות. פעוטותא היא תוכנית העשרות מקיפה ומקצועית אשר מספקת כלים מעשיים לטיפול בילדים בגיל הרך, ידע מקצועי על היבטים התפתחותיים בקרב פעוטות וליווי פדגוגי לקידום איכות הטיפול והחינוך לילדי הגיל הרך בעיר.
כך אמרה ציפי ברנד, סגנית ראש העיר ואחראית על הגיל הרך והמשפחות הצעירות, בהמשך לצעדים שננקטו: "מיום כניסתי לתפקיד אני פועלת על מנת להפוך את הפרמידה החינוכית – השקעה בגילי לידה עד שלוש הוכחה כדרמטית הן להבטחת שלומם ההתפתחותי והנפשי של הפעוטות וכמנוף חברתי אמיתי לצמצום פערים ושוויון הזדמנויות. ההקלות שמאושרות על ידנו מבטאות בצורה הטובה ביותר את התפיסה העירונית ששמה את התושבים והמשפחות במרכז, ורואה במסגרות החינוכיות לגיל הרך שירות חיוני הכרחי וחינוכי לטובת הורי וילדי העיר. מתן הקלות רגולטוריות וכלכליות לגני ילדים פרטיים, מבטא את החשיבות הרבה שהנהלת העיר רואה בסיוע למשפחות הצעירות להתמודד עם יוקר המחיה במיוחד בתקופה זו".
לדברי ענת לידור מאיר, מנהלת האגף לקידום הגיל הרך, "מיום הקמת האגף אנו פועלות לקידום המסגרות החינוכיות לגיל הרך הן בהיבטים של איכות פדגוגית והן בהיבטים של מדיניות עירונית תומכת ומקילה. בטווח זמן קצר התקבלו החלטות עירוניות תקדימיות לטובת הגיל הרך וזאת כתוצאה מהכרה של ראש העיר ומנכ"ל העירייה בחשיבות הגיל הרך וכתוצאה משיתוף פעולה של מינהלים רבים בעירייה שהיו חלק בלתי נפרד מקידום התהליכים השונים. אין לי ספק שהעשייה העירונית למען החינוך בגיל הרך תמשיך ותתרחב ותהווה מודל לרשויות נוספות ברחבי הארץ".
עסקת איגוח היא עסקה שבה מונפקות תעודות התחייבות שפירעונן מובטח על ידי תזרים מזומנים צפוי ומוגדר, הנובע מתיק אשראי הכולל נכסים מגבים. פתיחת השוק הציבורי עשויה לגוון את אפשרויות המימון של עסקים קטנים ובינוניים
רשות ניירות ערך פותחת את שוק האיגוח הציבורי. זאת במטרה לייצר לעסקים מקור מימון נוסף, וכתוצאה מכך לסייע בצמיחת המשק.
מסמך שפרסמה הרשות בנושא נועד להדריך גופים השוקלים עסקאות איגוח ציבוריות באשר לשאלות הצפויות להיבחן במסגרת בדיקת תשקיפים, ולייצר פשטות, שקיפות וסטנדרטיזציה עם התפתחות שוק זה.
כך הסבירה את ההחלטה יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה: "פתיחת שוק איגוח ציבורי בישראל, בייחוד בעת הזו, עשויה לתרום לצמיחה במשק. עסקאות איגוח הן נתיב חדש, מהיר ואטרקטיבי שיפתח בעתיד לחברות ולעסקים קטנים ובינוניים דרכים חדשות לגייס מקורות מימון, ואלו יאפשרו להם להרחיב את פעילותם ובכך להניע את גלגלי המשק.
"לצד פעילות הליבה שלנו לשמירה על שוק הון הוגן עבור ציבור המשקיעים, נדבך נוסף משמעותי הוא בפיתוח ושכלול שוק הון מתקדם, חדשני ואטרקטיבי. לצורך כך, אנו בונים תשתית רגולטורית למכשירים פיננסיים שייצרו אפשרויות מימון חדשות הנדרשות למשק, בייחוד בימים אלו כמו אויר לנשימה".
מהי עסקת איגוח?
עסקת איגוח היא עסקה שבה מונפקות תעודות התחייבות שפירעונן מובטח על ידי תזרים מזומנים צפוי ומוגדר, הנובע מתיק אשראי הכולל נכסים מגבים.
שוקי איגוח הם תחום צומח, חיוני ומפותח בשוקי ההון בעולם. מדינות רבות בעולם, ובהן ארה"ב ומדינות אירופה, הכירו בתועלות הרבות שביכולתו של שוק איגוח להניב לפיתוח הכלכלה הריאלית ובפרט להזרמת אשראי לעסקים. זאת, מאחר שעסקאות איגוח מאפשרות להביא לפיזור יעיל יותר של הסיכונים בשווקים הפיננסיים, ובכך לספק מקורות מימון נוספים לכלכלה הישראלית ולהעניק גיוון והרחבה של הזדמנויות ההשקעה והחיסכון לציבור.
הלקחים של 2008
אחד הלקחים שנלמדו מהמשבר הפיננסי משנת 2008 הוא שעסקאות איגוח מסובכות ובעלות מבנים מורכבים, הסבו הפסדים ונזקים גדולים במיוחד למשקיעים. זאת, בין היתר, על רקע קשיים מצד המשקיעים בהבנת המכשיר, תמחור ועוד.
בהתאם לכך, רשות ניירות ערך שמה דגש על כך שמאפייניהן של עסקאות האיגוח, אשר ניתן יהיה לקדם בשלב הראשון בישראל, יהיו פשוטים וסטנדרטיים. מאפיינים אלו נשענים בחלקם על תובנות מהרגולציה האמריקאית הרלוונטית ועל מסגרת הרגולציה האירופית הנוגעת לאיגוחים "פשוטים, שקופים וסטנדרטיים" (STS). באופן זה, סבורה הרשות כי ניתן יהיה לאפשר את התפתחותו של שוק האיגוח באופן מדורג ובטוח, וכן לתת מענה לכשלים שהתגלו בשוק האיגוח במשבר שהתרחש בשלהי העשור הקודם. הטמעת המכשיר בשוק תאפשר בעתיד גם בניית מכשירי איגוח מתקדמים יותר.
לצד המגבלות הקשורות למאפייני עסקאות האיגוח, שנועדו להבטיח את פשטותו של המכשיר, מסמך המדיניות של הרשות מדגיש את חשיבותו של דירוג כפול לעסקאות איגוח בשלב הראשון של פיתוח השוק. דירוג במקביל על-ידי שתי חברות דירוג לפחות ממועד ההנפקה ולאורך כל תקופת החיים של איגרות החוב, נועד להגביר את יכולתם של המשקיעים להבין טוב יותר את הסיכונים והסיכויים הנובעים מעסקת האיגוח.
היתרונות של האיגוח הציבורי
לשוק האיגוח הציבורי מספר יתרונות על פני שוק האיגוח הפרטי, בהם השקיפות הנדרשת בהנפקות ציבוריות וכן הנזילות של ניירות הערך; השקיפות תורמת ליכולת להעביר ביקורת על איכותן של הנפקות אלה ולתמחר את ניירות הערך באופן שוטף לאחר ההנפקה בהתבסס, בין היתר, על מחיריהן בבורסה; דרישות הנוגעות להתנהלות הנהלת החברה ושומרי הסף המלווים אותה בעת ההנפקה ואחריה; הפיקוח השוטף של הרשות; האחריות המוטלת מכוח דיני ניירות ערך על המנפיקים; והיכולת לבצע אכיפה במקרה של הפרת הדין. בהיבטים אלה ובהיבטים נוספים, עשוי שוק איגוח ציבורי לצמצם בעיות פוטנציאליות הגלומות בהתפתחותו של שוק איגוח פרטי שהחל להתפתח בישראל.
שוק האיגוח עשוי להוות חלופה ראויה וטובה להעמדת מקורות מימון בהיקף נרחב ובריביות אטרקטיביות יותר ביחס לחלופות הקיימות, ובכך לסייע להתפתחותם של עסקים קטנים ובינוניים ולצמיחה הכלכלית בישראל.
רשות ני"ע פועלת להסדיר את תחום האנליסטים
בדוח שפרסם קובע הבנק כי "מצבה הפיסקלי של הרשות צפוי להיות קשה יותר ויותר, בעקבות ירידה בהכנסות והגדלה משמעותית של ההוצאות הציבוריות לצרכים הרפואיים, החברתיים והכלכליים", וממליץ: מינוף כלכלה דיגיטלית חיוני ליצירת הזדמנויות
המשק הפלסטיני צפוי להתכווץ לפחות ב-7.6% בשנת 2020 על רקע מגפת הקורונה, זאת לאחר צמיחה של 1% בלבד בשנת 2019. כך עולה מדוח שפרסם הבנק העולמי. ההתכווצות עשויה להגיע עד כ-11% במקרה של התאוששות איטית יותר או הגבלות נוספות. מצבה הפיסקלי של הרשות צפוי להיות קשה יותר ויותר, בעקבות ירידה בהכנסות והגדלה משמעותית של ההוצאות הציבוריות לצרכים הרפואיים, החברתיים והכלכליים. אפילו עם הקצאות מחדש של הוצאות מסוימות, פער המימון עלול לגדול באופן מדאיג, מ-800 מיליון דולר כבר בשנת 2019 ליותר מ-1.5 מיליארד דולר בשנת 2020, על מנת לתת מענה הולם לצרכים אלה.
לדברי קנתן שנקר, מנהל אזורי של הבנק העולמי בגדה המערבית ועזה, "כאשר מגיפת COVID-19 נמצאת בחודש השלישי שלה, המשבר משפיע על חייהם ועל פרנסתם של הפלסטינים. הרשות הפלסטינית פעלה מוקדם ובהחלטיות להצלת חיים. עם זאת, מספר שנים של ירידה בתמיכת התורמים והגבלת האמצעים הכלכליים הקיימים, הפכו את יכולתה של הרשות להגן על הפרנסה למשימה מונומנטאלית. לכן, תמיכה חיצונית תהיה קריטית כדי לסייע בצמיחת הכלכלה הפלסטינית בתקופה חסרת תקדים זו".
אפילו לפני מגיפת הקורונה, יותר מרבע מהפלסטינים חיו מתחת לקו העוני. שיעור משקי הבית העניים צפוי כעת לעלות ל-30% בגדה המערבית ול-64% בעזה. עוד יותר בולט הוא שיעור האבטלה בקרב צעירים העומד על 38%, הרבה מעבר לממוצע האזורי של המזרח התיכון וצפון אפריקה. פוטנציאל הכלכלה נותר מוגבל בשל מגבלות על תנועת אנשים וסחורות.
הדוח של הבנק העולמי מתייחס לפיתוח כלכלה דיגיטלית כדי לסייע בגישור בין פער זה וליצירת מקומות עבודה מתקדמים. "הכלכלה הדיגיטלית יכולה להתגבר על מכשולים גיאוגרפיים, לטפח צמיחה כלכלית וליצור הזדמנויות עבודה טובות יותר עבור פלסטינים. עם האוכלוסייה הצעירה המנוסה בתחום הטכנולוגי, הפוטנציאל הוא עצום. עם זאת, פלסטינים צריכים גישה למשאבים הדומים לאלה של שכניהם, והם צריכים להיות מסוגלים לפתח במהירות את התשתית הדיגיטלית שלהם", הוסיף שנקר.
הדוח מדגיש כי תשתית דיגיטלית מהווה בסיס להתפתחות כלכלה דיגיטלית. בתקופה בה מדינות אחרות שוקלות את השימוש ב-5G, השטחים הפלסטינים הם בין המקומות האחרונים במזרח התיכון המשתמשים בדור 3 בגדה המערבית ודור 2 בעזה. המפעילים נמצאים בעמדת נחיתות מבחינה תחרותית, עם מגבלות על הגישה לספקטרום, אתרים לכיסוי רשת ויבוא ציוד טלקום מסוים.
הדוח של הבנק העולמי ממליץ לבצע רפורמות ספציפיות בשיתוף עם ישראל, לרבות החזרת הוועדה המשותפת לתקשורת לפתרון סוגיות דו צדדיות; הסכמה על לוחות זמנים להקצאת תדרים לתשתית 4G ובסופו של דבר 5G; הסרת מגבלות על ציוד הדרוש להצגת טכנולוגיות חדשות; והפחתת ההשפעה של פעילות טלקום בלתי מורשית בשטחים הפלסטינים.
אתר גט דיימונדס של מכון היהלומים הישראלי נרכש ע"י פדרציית היהלומים העולמית והפך בתוך זמן קצר לפלטפורמת המסחר ביהלומים הגדולה בעולם
פדרציית היהלומים העולמית, המייצגת כ-29 בורסות יהלומים בעולם, רכשה את אתר "גט דיימונדס" של מכון היהלומים הישראלי, והפכה אותו בתקופת הקורונה לפלטפורמה הגדולה בעולם למסחר ביהלומים.
בזמן קצר מאוד, תוך חמישה שבועות, גט דיימונדס כבשה את השוק וביססה את עצמה כפלטפורמת הסחר הגדולה ביותר ליהלומים בעולם, עם למעלה מ-1.2 מיליון יהלומים, בשווי כולל של קרוב ל- 6 מיליארד דולר. באתר רשומים כבר מעל 3,500 סוחרים ויותר מ-26,000 קניינים מכל העולם.
מטרתה של הפלטפורמה היא לאפשר במה אידיאלית ליצירת קשר ישיר בין סוחרים ולקוחות מכל העולם בצורה שקופה, אובייקטיבית ובמגוון שפות: אנגלית, עברית, סינית, רוסית, הינדית ובקרוב צפויה לעלות גם גרסה בשפה הערבית.
הפלטפורמה הטכנולוגית החדשה נועדה לתת מענה למצב הקודם שבו אנשים פרטיים קבעו בעצם את המחיר, הורידו והעלו כרצונם, ונוכח משבר הקורונה שפגע קשות בתעשיית היהלומים הישראלית והעולמית מוטת היצוא. מכיוון שמשבר הקורונה מנע את האפשרות לטוס לפגישות, לקיים תערוכות וללחוץ ידיים, המסחר הופך להיות דיגיטלי.
מדובר במהלך שצפוי לשנות את הדרך שבה עושים עסקים בתעשיית היהלומים. הוא צפוי לשנות את התעשייה ואת שיטת המסחר לטווח הארוך ולהעביר חלק משמעותי מפעילויות יקרות ואיטיות כמו טיסות ותערוכות, למסחר אינטרנטי זול ומהיר. הפלטפורמה גם מאפשרת לסוחרים לפעול בשעות שהמשק הישראלי סיים לעבוד אך במדינות אחרות הוא רק מתחיל.
לדברי יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים הישראלי ונשיא הפדרציה העולמית: "משבר הקורונה שעצר את הסחר והטיסות הבינלאומיות כמעט לחלוטין, האיץ בענף שהתנהל במשך עשרות שנים באופן מסורתי, את נושא הרכישות און ליין. מכיוון שלא ניתן לטוס, לקיים פגישות ותערוכות בינלאומיות, צפינו את המגמה והחלטנו לפתח פלטפורמה דיגיטלית חדשנית במטרה לאפשר ליהלומנים ברחבי העולם פלטפורמה נוחה, נגישה, אשר עומדת בדיני ההגבלים העסקיים. עצם העובדה שהפכה תוך חודש וחצי לפלטפורמת הסחר המובילה בעולם היא הוכחה משמעותית לחשיבות המרכז שלנו ולהכרה שהקהילה בארץ מתנהלת בשקיפות מלאה".