מובייל וגאדג'טים    

אוזניות איירפודס – כדאי או מסוכן?

מעודכן ל-10/2019

מצד אחד יש עצומה שטוענת שאוזניות מסרטנות, מצד שני בדגם החדש של איירפודס יש ניטור בריאותי, ובכלל – האוזניות על פי מומחים אחרים לא מסרטנות ולא מזיקות לבריאות

איירפודס הן אוזניות אלחוטיות של אפל, שנכנסות לתוך האוזן ומבוססות על טכנולוגיית בלוטות’. הן  לא שונות בהרבה מאוזניות רבות ומגוונות של מתחרים, אבל הן נחשבות לטובות ביותר ולמבוקשות ביותר. הייחודיות שלהן היא בעיצוב ובפיצ’רים, ולמרות שמבחינה ווקלית והשדר הן דומות לאוזניות אלחוטיות אחרות, הן המועדפות ביותר, ובין היקרות ביותר.

המחיר שלהם בחו"ל הוא באזור ה-500 שקל, בארץ זה בסביבות 750 שקלים.

לאחרונה פורסם ש-250 חתמו מדענים חתמו על עצומה שמזהירה מפני סרטן ממוצרים אלחוטיים, לרבות מאוזניות איירפודס של אפל. העצומה של המדענים כללה גם רדיו, טלפון סלולרי, אנטננות ועוד. מעניין כי  העצומה יצאה לדרך ב-2015 ואילו האוזניות של אפל רק שנה לאחר מכן.

הסיבה היחידה, ככל הנראה שבחרו להדגיש את אוזניות איירפודס היא שאלו האוזניות  האלחוטיות הכי פופולריות ורצו לשים אותן בכותרת כדי לתפוס באזז ולהגדיל את כמות הגולשים הנחשפים לכתבות האלו.

אלא שכאמור המידע על מכשירים אלחוטיים אינו חדש.  באזכורים של המחקרים האלו, מצוטט גם מדען שמזהיר משימוש במיקום של האוזניות בתוך הראש, בדומה לאוזניות של אירפודס. השימוש הזה לדעתו מסוכן.

אז האם צריך לדאוג? אין קונסצנזוס מדעי. האוזניות משדרות בשדר נמוך. מה שכן הוכח זה נזק שנעשה על חולדות, בעוצמות גבוהות פי 50 עד 100 ממה שמשדר סמארטפון, ולמשך 18 שעות ביממה במשך שנתיים, כל החיים שלהן ועוד לפני הלידה.

מפרסום של מכון דיווידסון עולה שעשרות אלפי מחקרים שפורסמו ב-30 השנים האחרונות הראו כי אין ראיות להשלכות בריאותיות מחשיפה לרמות נמוכות של קרינה אלקטרומגנטית. הטענה שהוזכרה בתחקיר, לפיה קרינה סלולרית היא מסרטן אפשרי, מתבססת על דו”ח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם ב-2011, שבתורו מסתמך על מחקרים בחולדות ומחקרים באיכות נמוכה בבני אדם (דבר שצוין גם בדו”ח). מאז התפרסמו כמה וכמה מסמכים של רשויות הבריאות המובילות, ביניהן מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), המכון האמריקני לחקר הסרטן והאגודה האמריקאית לסרטן (ACS). המסקנה של כולם היא שלא נמצא קשר בין שימוש בטלפונים סלולרים לסרטן.

אפל השיקה במהלך 2019  את איירפודס 2 שמחירן בחו"ל על כ-150 דולר, תלוי בדגם. בארץ המחיר 200-250 דולר.

מבחינת חידושים  האוזניות באיכות סאונד טובה יותר ובעיקר הצבת רף חדש לאוזניות אלחוטיות אחרות בשוק. פקודות קוליות ללא ידיים באמצעות "היי סירי", שהחברה הציגה באירוע ההשקה בספטמבר, ויכולת טעינה אלחוטיות יגיעו כעת כסטנדרט. לפי השמועות יהיה דגם נוסף, שיעלה אף יותר ויהיה בעל יכולות ניטור בריאותי, עמידות במים וביטול רעשים אקטיבי. בלומברג גילו כי אפל בחנו יכולות ניטור בריאותי הדומים לאלו ששילבו בדור הרביעי של השעון החכם, מה שמצביע כי נראה בדגם הבא ניתוח מתקדם וזיהוי של קצב לב חריג. אז אולי אוזניות איירפוד דווקא יצילו אתכם.

טים קוק, מנכל אפל:מעולם לא הייתי אופטימי יותר בקשר לעתידה של החברה;

אוזניות – איך בוחרים, כמה עולה?