תיירות    

אורחים על הכוונת: כך תזהו מצלמות נסתרות במלון ובדירות אירוח

מעודכן ל-02/2020

לאחרונה התרבו הדיווחים באתרי החדשות על מצלמות שהוסתרו בחדרי אירוח במגוון דרכים יצירתית – ממטענים לסמארטפון ועד לבקבוקי שמפו כיצד תוכלו להתגונן מפני התופעה?

מעקב וריגול באמצעות מצלמות נסתרות אחר אורחים בחדרי מלון ודירות נופש, הפכו לסיכון שכיח יותר עבור מטיילים, שגם כך נדרשים להתמודד עם סיכון של פריצה למכשירים הדיגיטליים שלהם, למחשבים ולסמארטפונים.

תופעה זו הגיעה זה מכבר לכותרות ושיטות הפעולה אינן חדשות כלל. מכשירי ריגול שימשו מאז ומתמיד לביצוע מעקב אחר אנשי עסקים, פוליטיקאים, פעילים, עיתונאים ואחרים. אולם החדשנות והנגישות מעודדות את השימוש הפסול במצלמות נסתרות.

ברשתות ובאתרי החדשות פורסמו בשנה האחרונה שורה ארוכה של דיווחים על תופעת הריגול אחרי אורחים. מטיילים רבים תיארו כיצד גילו מצלמות מוחבאות בחדרי האירוח שלהם. המצלמות שנחשפו הוצנעו באינספור דרכים, בגלאי עשן, בשעונים, במטענים ואפילו בבקבוקי שמפו ודיאודורנטים.

מצלמות נחשפו בחדרי אירוח של Airbnb ובעשרות בתי מלון ברחבי העולם, כולל בסידני, במסצ'וסטס, בסן פרנסיסקו, במיניאפוליס, בסין, בהודו ובמיאמי.

ככל שהדיווחים מתרבים, הטיילים והתיירים מרגישים פחות בטוחים במקומות האירוח שאליהם הם מגיעים. מסקר שערכה חברת השקעות בנכסים בקרב אלפיים אורחי Airbnb עולה שכ-60 אחוז מהם חוששים ממצלמה שהוטמנה בדירה שבה התארחו. אותו סקר העלה ש-11% מהאורחים אכן מצאו מצלמה בדירת האירוח.

לפי החוק האמריקאי, מותר עקרונית להטמין מצלמת אבטחה נסתרת בדירה שבבעלותך. בה בעת, הטמנת מצלמה בנכס שכור היא הפרה של מרבית חברות דירות הנופש והפלטפורמות שמקשרות בין המשכיר ללקוחות. ב- Airbnb יש סעיף ברור האוסר על האורחים להציב מצלמה בדירתם, אלא אם מדובר במצלמת אבטחה גלויה המותקנת באזורים משותפים, והפעלתה מותנית בכך שהדבר נאמר לאורחים מראש. לא ניתן בשום אופן למקם מצלמה, חשופה או טמונה, בחדרי שינה או בחדרי אמבטיה ושירותים.

שימוש במצלמות נסתרות בחדרי מלון הוא כמובן אינו חוקי. בתי המלון עצמם לא שמים שום ציוד מעקב אסור בחדרי האורחים. אם יש מצלמה בחדר, היא לא הותקנה על ידי בית המלון. ברוב המקרים האחראי הפוטנציאלי הוא עובד המלון, ספק שלו, או אורח.

איך תדעו אם אתם מצולמים?

אם גם אתם חוששים ממצלמה נסתרת בבתי המלון או בדירות הנופש שבהם אתם מבקרים, אתם בהחלט צודקים. בשנת 2020 אי אפשר עוד לטעון שמדובר בהיסטריה מוגזמת.

ככל שהשימוש במצלמות מתרחב, כך ההיצע של ההגנות על הפרטיות מפני שימושים אלה גדל. האמצעי הפופולרי ביותר הוא ככל הנראה האפליקציות הייעודיות לאיתור מצלמות נסתרות – המובילות שבהן מדווחות על זינוקים בהורדות בחצי השנה האחרונה. בחלק מהאפליקציות הללו מוענקים למשתמש ימים ראשונים של שימוש חינמי ורק לאחר מכן שימוש בתשלום.

האפליקציה הפופולרית Hidden Camera Detector app, המיועדת למכשירי אייפון, תוכננה במטרה להילחם בתופעה ולסייע לאורחים לאתר את המצלמות החבויות. "הטכנולוגיה הפכה להרבה הרבה יותר קטנה", הסביר מפתח האפליקציה, "אנחנו מתעסקים עם מצלמות קטנטנות בעלות עדשה בגודל של ראש סיכה.

"מצלמות נסתרות פועלות באופן שונה על הרשתות מחברות אבטחה רגילות. האפליקציה שלנו מאפשרת לזהות את הפעילות של המצלמה הנסתרת ברשת, בהתבסס על מיקום הקישור שלה לענן".

איך תבחרו את דירת האירוח המושלמת?

מצלמות נסתרות באייר.בי.אנד.בי – איך מתמודדים?