חדשות    

אושר שלב נוסף בהקמת היישוב הראשון בארץ שנועד לשלב בעלי צרכים מיוחדים

מכרה פצלי שמן במישור רותם בנגב תמונה:רא"מ

תוכניתהמתאר החדשה תקל על הקמת היישוב לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים. המועצה הארצית לתכנון ובניה, בראשות זאב בילסקי, החליטה  (שלישי, 3.3.20) לקדם שינוי לתכנית המתאר המחוזית – מחוז דרום (תמ"מ 23/14/4) הדרוש להקמת היישוב החדש "דניאל" בנגב. מדובר ביישוב הראשון בארץ שנועד לשלב מגורים עבור אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים עם האוכלוסייה הכללית.

היישוב המוצע ממוקם ממערב לאופקים, בצמוד לכביש 241 ובסמוך למוסד "עלה נגב", כפר שיקומי ייחודי מסוגו בעולם עבור ילדים ובוגרים עם מוגבלויות.

המועצה הארצית החליטה כי חשיבותה החברתית הרבה של יוזמה זו, מצדיקה חריגה ממדיניותה למתן העדפה לחיזוק היישובים הקיימים על פני הקמתם של יישובים חדשים. יישוב זה יאפשר קידומו של מודל יישובי חדש שהחל משלבי התכנון הראשוניים שלו נועד לשלב אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים כחלק אינטגרלי של היישוב תוך יצירת קשר תפקודי רציף עם המוסד השיקומי "עלה נגב".

במהלך הדיון כבר הוצגו בפני המועצה הארצית עקרונות התכנית המפורטת, שבמסגרתה הושם דגש על קשר ישיר להולכי רגל ורוכבי אופניים בין עלה נגב לבין הישוב החדש וכן על מרחב ציבורי מרכזי שיאפשר מפגשים של מגוון האוכלוסיות שתתגוררנה ביישוב. ביישוב תוכננו מגוון דגמי מגורים בהתאמה לטווח רחב של אוכלוסיות שתתגוררנה בו.

בהחלטתה קבעה המועצה הארצית, כי טרם אישורה של התכנית, יוצגו בפניה המסגרות הקנייניות והחברתיות, שיגבשו רשות מקרקעי ישראל ומשרד הרווחה בתיאום עם המוסד השיקומי "עלה נגב", כדי להבטיח את מטרתו של היישוב בכל הנוגע לשילובה של אוכלוסייה של צרכים מיוחדים וגורמים עם זיקה (רופאים, אחיות, מטפלים וכו') למוסד השיקומי.

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ציינה כי "מינהל התכנון בוחן בכובד ראש כל מקרה של הקמת יישוב חדש ע"פ שיקולים תכנוניים, חברתיים, כלכליים וסביבתיים. בבחינת היישוב דניאל, בלט העניין החברתי והיווה משקל מכריע להחלטה להמליץ על הקמת היישוב, תוך קידום מתווה שיבטיח כי הישוב יהיה חלק מהמוסד 'עלה נגב' וישמש אוכלוסייה עם צרכים מיוחדים ובעלי זיקה למוסד שיקומי החשוב הזה".

 ראש מטה הדיור הלאומי ויושב ראש המועצה הארצית לתכנון ובניה, זאב בילסקי, ציין כי "הישוב דניאל הינו מיזם חברתי ייחודי המאפשר הענקת מענה ראוי לבעלי צרכים מיוחדים בנגב. אנו נדרשים למצוא פתרונות דיור עבור כלל האוכלוסייה וחובתנו לדאוג לבעלי הצרכים המיוחדים בכל הרבדים וישוב זה מהווה מודל לשילוב במדינת ישראל. המסר החברתי בשילוב האוכלוסיות, יחד עם הסביבה והנוף הייחודי מהווה בסיס להקמה ופיתוח של יישוב כפרי קהילתי חדשני, ערכי שיתרום לחברה הישראלית".

נציג משרד הבריאות, נעם הירש, אמר בדיון כי "צריך להבין שהקמת הישוב דניאל בסמוך לכפר הטיפולי הוא מנוף משמעותי לחיזוק והעצמה של 'עלה נגב' ויצירת קהילה מקצועית תומכת סביב הכפר".

כזכור, באוגוסט 2018, התקבלה החלטת הממשלה (מס' 4135 דר/221) על הקמת היישוב "דניאל", זאת בהמשך להמלצת המועצה הארצית לתכנון ובניה בהתאם לנוהל להקמת ישובים חדשים.

גבעת שמואל: שכונה חדשה תוקם בצפון היישוב

התחדשות עירונית בכפר יונה: אושרה תוכנית לבניית 850 יחידות דיור