תוכן ממומן    

איך תשמרו על ההשקעה שלכם עם בדיקת דיירים?

Depositphotos

רבים  הבוחרים במסלול השקעה סולידי כמו רכישת דירה להשקעה סבורים שזו תניב להם תשואה הנעה בין 3%-3.5%  יחד עם זאת המציאות מצביעה על מגמה נמוכה יותר בה התשואה הריאלית עומדת על 2% בלבד. מהן הסיבות ששוחקות את התשואה משכירות מניבה? וכיצד בדיקת דיירים מקדימה יכולה לסייע בשמירה על תשואה נאותה?

מהן הסיבות ששוחקות את התשואה משכירות מניבה?

שכירות מניבה מאפשרת לבעל הנכס, בין אם הוא משקיע ובין אם הוא משפר דיור לקבל סכום קבוע מדי חודש, שאותו הוא יכול לחסוך, להוציא או להשקיע באפיקים אחרים. לפניכם הגורמים, המביאים לשחיקת הערך המתקבל משכירות:

  • הוצאות תפעול ותחזוקה שוטפת- הדוד התקלקל? המזגן מקצר? סדקים נפערו בבניין כתוצאה מהתיישנות ויש צורף לחדש את הצנרת? חובתו של בעל הדירה היא לתקן כל קלקול בנכס כתוצאה משחיקה, בנכסים במצב תחזוקתי ירוד או בעלי תשתיות לקויות עלויות האחזקה עומדות על מאות שקלים בחודש.

האפשרויות לחיסכון: עבודה עם חברת אחזקה קבועה או עם אנשי מקצוע קבועים ואמינים.

  • היצע וביקוש- הדירה נשארת ריקה חודשים רבים במהלך השנה? במצב זה המשכיר יוכל למשוך את כספי השכירות חודשים בודדים בלבד מתוך השנה, כאשר עליו לשאת בעלויות הנלוות (ארנונה, ועד בית)

האפשרויות לחיסכון: ביצוע סקר שוק מקדים ואיתור נכסים, הנהנים מביקוש קבוע לאורך השנה

  • דיירים סוררים- הדייר מפריע לשכנים? מקלקל את הנכס? תשלומיו חוזרים והוא מסרב לפנות את הנכס? כ-30% מהמשכירים מדווחים על התמודדות שוחקת מול דיירים סוררים, אשר עושים בנכס את כל העולה על רוחם וכאשר כבר פונו מהנכס לאחר עירוב הרשויות הם מותירים אותו במצב שאינו ראוי למגורים

הפתרון  במקרה זה הוא ביצוע בדיקת דיירים

מהו הליך הבדיקה?

הליך הבדיקה מאפשר למשכיר לנצל את האפשרויות העומדות לזכותו וזאת על מנת לקבל מידע רב אודות הדייר, שעתיד להתקשר עמו בחוזה לרבות היכרות עם היסטוריית השכירויות שלו והתאמה בין הצהרותיו בפגישת ההיכרות לבין המידע הקיים לגביו בפועל.

כיצד ניתן לבצע את הבדיקה?

את הבדיקה ניתן לבצע בכמה דרכים:

  • תשאול משכירים ושותפים קודמים- בדומה להליך גיוס למשרה, גם כאן עומדת למשכיר הזכות לבקש מהדייר, שימסור את שמותיהם ודרכי התקשורת של המשכירים הקודמים או הדיירים האחרים, שחלקו אותו מרחב מגורים. בשיחה עמם הוא יוכל לאמוד אחר מוסר התשלומים של הדייר, תרבות הדיור שלו ולתשאל בנוגע לבעיות שעלו במשך תקופת השכירות.
  • תעודת יושר מטעם המשטרה- המשכיר יוכל לבקש מהדייר לגשת לסניף המשטרה המקומי ולהמציא תעודת יושר, המעידה שהדייר בעל עבר פלילי נקי.
  • בדיקת תלושי השכר- המשכיר יוכל לבקש את שלושת תלושי השכר האחרונים של הדייר ואף את שלושת תלושי השכר האחרונים של הערבים. צפייה בתלושי השכר תסייע לו לאמוד את מצבו הפיננסי של הדייר ושל הערבים, המשמשים כבטוחה לתשלום של חוב אם יופר החוזה בעתיד, תלושי השכר מלמדים אודות הביטחונות והערובות העומדות לרשות הדייר במקרה ויפוטר מעבדותו או ייצא לחופשה ללא תשלום- כפי שקרה לרבים השנה בעקבות מגפת הקורונה. אם הדייר הוא עובד עצמאי- ניתן לבקש את דו"ח ההכנסות השנתי או את דו"ח השומה למס, ואף את דו"ח תזרים המזומנים שלו (במקרה ומדובר בחברה)
  • בדיקה במרשתת- אנשים אוהבים לשתף מידע אישי ברשתות החברתיות ויתכן מאוד, שגם הדייר העתידי שלכם משתף מידע כזה או אחר באמצעות תגובות, רשימת חברים, תמונות, כתיבת דעות וכדומה. הקלידו את שם הדייר בשורת החיפוש במנועי החיפוש וברשתות החברתיות והמידע הפומבי, ששיתף הדייר לאורך השנים יוצג לפניכם.