קניות באינטרנט    

אמזון מחקה את המוכרים שלה ומרסקת את עסקיהם

מעודכן ל-05/2020

ענקית הסחר עשתה שימוש מכוון במידע של מוכריה לצורך העתקה מהם ופיתוח מוצרים מתחרים, שיכולים לפגוע בעסקים שלהם

שמה של חברת אמזון עולה לאחרונה לכותרות חדשות לבקרים בכל הקשור להתעמרות בעובדים לכאורה. כלפי החברה מופנות האשמות על כך שהיא מתנכלת להתארגנויות עובדים שמבקשים לשפר את תנאי העבודה שלהם במחסני החברה, ואף פיטרה עובדים שניסו למסד התארגנויות כאלו. מתלונות אלה אמזון נחשפת כחברה שמונעת מאינטרסים ופועלת במכוון ובחוסר תום לב, תוך שהיא משעבדת כל ערך אחר לטובת צמיחה, גדילה וריסוק התחרות והיריבים.

דוגמה בולטת להתנהלות כזו עולה בימים האחרונים מתחקיר רחב היקף שביצע ה"וול סטריט ז'ורנל", שחשף שיטת פעולה זדונית במיוחד של אמזון. התחקיר מתאר כי עובדי החברה השתמשו במידע שנשאב ממוכרים עצמאיים באתר, על מנת לפתח מוצרים מתחרים לשלהם, שיכולים לחסל את הפעילות של אותם מוכרים.

התחקיר מבוסס על שיחות עם יותר מ-20 עובדים בהווה ובעבר, שעבדו על מוצרי המותג הפרטי של אמזון, והוא חושף שהחברה שיקרה ביודעין בנושא שוב ושוב, כולל מסירת מידע כוזב לקונגרס – כשנציגיה ובראשם היועץ המשפטי נייט סוטון, טענו באדיקות כי אינם עושים שימוש במידע פרטי של מוכרים לצורך תחרות ישירה.

בפועל, המידע שנאגר באמזון על פעילות המוכרים בפלטפורמה הקנה לה יתרון עצום ואפשר לה לקבוע איך לתמחר מוצר, אילו תכונות להעתיק וכדומה. עובדי החברה שהשתתפו בתחקיר תיארו כי אספו מסמכים ומידע על מוצרים שהפכו ללהיט באתר – כולל מידע בנוגע להיקף מכירות, תשלומים של המוכר לאמזון על שיווק ומשלוח, וההכנסות לאמזון מכל מכירה.

מצאו דרכים להפר הגבלות

מידע זה אפשר לאמזון לוודא ששולי הרווח על מוצרים דומים מתוצרתה יהיו גבוהים יותר, ובעקבות זאת להשיק מוצרים מתחרים עם מאפיינים דומים למוצר המקורי. לדברי אחד המקורות, שליפת מידע על מוצרים מקבילים, ואפילו על מוכרים ספציפיים, הפכה לנוהג מקובל בהליך הפיתוח של מוצרי מותג פרטי מתחרה.

על פי התחקיר, הכללים שנועדו להגביל גישה של עובדים למידע של המוכרים לא נאכפו בצורה אחידה ועובדים מצאו דרכים לעקוף אותם. עובדים לשעבר טענו כי שימוש במידע כזה היה נפוץ ומקובל ונדון בפתיחות בישיבות. "ידענו שאנחנו לא צריכים לעשות את זה", אמר אחד מהם, "אבל בו בזמן, יצרנו מוצרים ממותגים של אמזון ורצינו שהם יצליחו".

התנהגות זו נבעה פעמים רבות כתוצאה מלחץ שהפעילה הנהלת החברה. לאמזון 243 אלף מוצרים משלה תחת 45 מותגים פרטיים שונים, ואלו מהווים 1% ממחזור המכירות הקמעונאיות שלה. מנהלים סיפרו שהיעד של ההנהלה היה להגיע להיקף של 10% ממחזור המכירות עד 2022, ומנהלי הקטגוריות השונות נדרשו ליצור עסקה של מיליארד דולר.

אמזון בעצם משחקת משחק כפול: היא משמשת כפלטפורמת מכירות שפתוחה למוכרים חיצוניים (ויש לא מעטים כאלו שהקימו בזכותה עסקים מצליחים), אבל היא גם יצרנית ומשווקת בפלטפורמה שלה עצמה ובכך מתחרה ישירות במוכרים. לאמזון יש קדימות מובנית מעצם השליטה שלה בפלטפורמה, הן פסיכולוגי (למותג של אמזון יש יתרון בעיני הצרכן על פני מותג עצמאי לא מוכר), והן ביכולתה למנף את השליטה על מנת לתעדף מוצרים שלה, בתוצאות החיפוש ובקידומים באתר.

אבל הגישה למידע היא אולי היתרון הגדול ביותר שיש לאמזון. הפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרת לחברה לאסוף מידע על הרגלי התנהגות של צרכנים – לא רק המוצרים הפופולריים ביותר אלא גם אילו מוצרים זוכים לביקורים התכופים ביותר, אילו מוצרים נרכשים מהר יותר, ואיזה מידע בדף המוצר מסייע או מזיק למכירתו. מידע זה, שכמובן אינו זמין למוכרים, מאפשר לאמזון לעצב ולמצב את המוצרים שלה בצורה מושכת יותר. אבל החברה לא הסתפקה ביתרון זה, וניגשה גם למידע שווה ערך למידע עסקי סודי, שאותו היא מנצלת כדי להבין טוב יותר את התחרות ולתכנן מוצרים שיפגעו ישירות בפעילות של השותפים שלה.

המוכרים, במידה רבה, הם קהל שבוי. היקף הפעילות העולמי האדיר של אמזון הופך את הפעילות בפלטפורמה שלה לנתיב הפעולה היחיד כמעט עבור מוכרים עצמאיים שמבקשים להגיע להיקף מכירות מרשים. אם אין לך מותג מוצלח במיוחד, כזה שכבר עשה שם לעצמו, אפילו בקרב קהילה קטנה אך נאמנה של מעריצים, אמזון היא אחד הערוצים המעטים להגעה לקהל רחב. והחברה לא היססה לנצל את התלות הזו על מנת לפגוע במוכרים שלה, לשאוב מהם מידע סודי ולהשתמש בו כדי לחסל את התחרות.

מדובר בצעד שפל במיוחד. בימים אלו, בעיצומו של משבר הקורונה, אמזון נהנית ממוניטין טובים במיוחד, לאור ההתגייסות שלה למצב והתפקוד שלה כספקית של מוצרים חיוניים בשעת חירום. ראוי לשבח את החברה על כך, אבל אסור ששבחים אלו ישכיחו את העובדה שאמזון משתמשת שוב ושוב בפרקטיקות עסקיות בעייתיות, אולי אף לא חוקיות, ושבכל הנוגע לתחרות, היא אינה מפגינה שימוש באמות המוסר המקובלות.

חברת אמזון מסרה בתגובה לפרסום התחקיר: "אנחנו מסתכלים על מידע מכירות כדי לספק ללקוחותינו את החוויה הטובה ביותר שאפשר, כפי שנוהגים קמעונאים אחרים. עם זאת, אנחנו אוסרים על עובדינו להשתמש במידע לא פומבי של מוכרים, כדי לקבוע אילו מוצרי מותג פרטי להשיק". החברה הצהירה כי אופן הפעילות שמתואר בתחקיר מנוגד למדיניותה והודיעה שתפתח בחקירה פנימית בנושא.

המלצות הקנייה של אמזון שמפרות את תנאי החברה

בעקבות נגיף הקורונה: אמזון וגוגל מתרחקות מסין