חדשות    

בלי העוקץ: בי-יו דבש הגישה בקשה לרישום פטנט על שיטות להפקת דבש מתורבת

דבש יד מרדכי
מעודכן ל-06/2021

הפיתוח מבוסס על יצירת קיבת דבש מלאכותית, המתחקה אחר פעילות קיבת הדבורה המנכ"ל אופיר דבש: המנכ"ל אופיר דבש: "טכנולוגיה פורצת דרך שתשנה את פני שוק הדבש העולמי ותאפשר מוצרי מזון בר קיימא"

חברת הפודטק הישראלית בי-יו דבש, המפתחת תהליך תעשייתי לייצור דבש מתורבת, הגישה בקשה לאישור פטנט בארה"ב עבור Methods And compositions for Producing Emulated Honey.

כדי להגשים את מטרתה של בי-יו דבש לפתח תהליך תעשייתי לייצור דבש מתורבת, כלומר לייצר דבש ללא דבורים, בי-יו דבש נדרשת בין השאר לפתח מסוגלות ליצירת קיבת דבש מלאכותית, המחקה את פעילות קיבת הדבורה, תוך שהיא עושה שימוש בתהליכים אנזימתיים ביולוגיים לייצור דבש מצוף עד לקבלת דבש אמיתי.

מטרת השיטה המתוארת היא לבסס תהליך חדש שיאפשר יצירה מוגברת של מרכיבי הדבש החשובים מן הצוף, ללא תלות בדבורים, תוך שליטה בכמות מרכיבי הדבש, הרכבם והיחסים ביניהם – עד לקבלת דבש שדומה בהרכבו לדבש טהור (שמיוצר על ידי דבורים) ברמה המיקרוסקופית. יצירת דבש בשיטה זאת עשויה להוות פריצת דרך תעשייתית ובעל ערך כלכלי ותעשייתי משמעותי.

לשיטת ייצור הדבש המתוארת יתרונות רבים: מבחינת האיכות – דבש המיוצר בשיטה זו לא יכיל שאריות של חומרי הדברה, רעלנים וחומרים תרופתיים. עם זאת, מאחר שיופק מצוף, הדבש המתורבת ישמור על סגולותיו הבריאותיות ועל תכונותיו האנטי בקטריאליות והאנטי דלקתיות; נוסף על כך, יש גם יתרון ערכי של שמירה על רווחת הדבורים – התהליך איננו מערב פגיעה בדבורים לצורך ייצור הדבש, ותואם את המגמה הגלובלית הכללית, שבמסגרתה תהליכים תעשייתיים נעשים ללא פגיעה בבעלי חיים; כמו כן, שיטת ייצור זו לא דורשת התחשבות בעונות השנה – עם המעבר לדבש מתורבת אשר מיוצר במעבדה ועל פי דרישה, תקופת ייצור הדבש עשויה להיות רציפה היות ואין צורך בהתערבות של דבורים, והיא יכולה להתבצע על פי כמויות שהוזמנו מראש, ועל פי יחסים מסוימים בין מרכיבים.

ככל שהבקשה תאושר, הפטנט המבוקש עשוי להעניק חיזוק נוסף לאורך זמן למערך הגנות הקניין הרוחני של בי-יו דבש, לצד בקשות קיימות נוספות של בי-יו דבש לפטנטים ובקשות נוספות, ככל שיוגשו על ידי בי-יו דבש.

המנכ"ל אופיר דבש, מסר: "בי-יו דבש עמלה על פיתוח טכנולוגיה פורצת דרך שתשנה את פני שוק הדבש העולמי ותאפשר מוצרי מזון בר קיימא. כחלק מאסטרטגית החברה ועל מנת לבצר את יתרונה הטכנולוגיה, החברה הגישה זה עתה בקשה לפטנט שלישי בארה"ב. בקשה זו היא עוד נדבך חשוב במיצוב החברה כמובילה עולמית בתחומה"

על הדבש ועל העוקץ: כך תישמרו מהונאות בקנייה ברשת

כמה עולה דבש איכותי ואיך תימנעו מזיופים?