מדריכי צרכנות    

כמה עולה דבש איכותי ואיך תימנעו מזיופים?

דבש יד מרדכי
מעודכן ל-09/2019

אומרים שהוא בריא, טעים ואפילו יכול לתרום למראה העור. מבטיחים לכם שנה מתוקה אם רק תטבלו בו תפוח – אבל האם הדבש שמוכרים לכם הוא באמת טבעי וטהור? כל הדרכים לדעת ועוד כמה דברים שלא חשבתם לשאול

ישראל מוזכרת כבר במקרא כ"ארץ זבת חלב ודבש", אבל מסתבר שישנן עדויות עתיקות הרבה יותר לקיומו של נוזל הפלא הזה לאורך ההיסטוריה, כגון מאובנים של דבורת הדבש שגילם נאמד לתקופה של לפני 150 מיליון שנה. אם כך, הדבש היה כאן הרבה לפנינו – והנה עוד כמה דברים שאולי יפתיע אתכם לגלות על המתוק-מתוק הזה.

כמה עובדות מעניינות על דבש:

  • האנטיביוטיקה של הטבע: הדבש הוא משמיד חיידקים ידוע (אנטי מיקרוביאלי). למעשה מדובר במזון הסטרילי היחיד בטבע ולכן הוא מומלץ גם לחולים ולאנשים עם מערכת חיסון רגישה במיוחד.
  • חיים ארוכים ומתוקים: מאותה סיבה, הדבש נחשב למוצר המזון עם חיי המדף הארוכים ביותר. במצרים התגלה דבש מתקופת הפרעונים במצב ראוי למאכל! אף על פי כן, רצוי לאחסן דבש במקום מוצל הרחק ממקור חום.
  • יותר מתיקות, יותר בריאות, פחות קלוריות: בכפית דבש יש כ- 25-30 קלוריות! דבש מתוק פי שלושה מסוכר לבן, אך כמות הקלוריות שבו פחותה ב-25 אחוז מזו שבסוכר. בנוסף מכיל הדבש ויטמינים מקבוצת B ו-C ומינרלים חיוניים כמו סידן, אשלגן, אבץ, מגנזיום וברזל.
  • לא ממש "זבת דבש" – למרות הייחוס המקראי של ארצנו, כוורת המכילה 80 אלף דבורים מסוגלת להפיק בישראל כ-50 ק"ג דבש בשנה, לעומת 200 ק"ג בקנדה, אוסטרליה ודרום אמריקה. הסיבה להבדל היא כמות נמוכה של מקורות פריחה ועקירת פרדסים. בארץ ישנם כשמונים צמחים שונים שמשמשים את הדבורים להפקת הדבש.
  • אור על העור: הדבש מסייע לעצירת דימומים, לאיחוי פצעים ולטיפול בכוויות. מריחת דבש על העור מסייעת לבעיות עור כמו אקזמות, אקנה או פסוריאזיס, יובש בעור ובפנים.
  • לשינה מתוקה: אכילת דבש לפני השינה מסייעת להרגעת מערת העצבים ולהתמודדות עם נדודי שינה.

לא הכול דבש – כך תדעו שהדבש שמוכרים לכם אמיתי וטהור

אם סגולותיו של הדבש קוסמות לכם ואתם מעוניינים להוסיף אותו לתפריט באופן קבוע. כדאי שתדעו שלא כל מה שנמכר לכם כדבש טבעי וטהור הוא אכן כזה.

מומלץ לשים לב לתווית הרכיבים שמופיעה על גבי אריזת הדבש שבסופר לפני שאתם מחליטים לקנות אותה, שכן במקרים רבים תגלו שהיא כוללת סירופ שעשוי מעמילן תירס עם אחוז גבוה של פרוקטוז (55%).

לעתים המוצר שמזוהה כ"דבש" אינו מכיל כלל דבש. בכל שנה מתגלות בישראל צנצנות דבש רבות שאינן עומדות בדרישות התקן. מדובר בעצם ב"דבש" מזויף: מוצר תעשייתי שרכיביו הם סוכרים, קרמל וצבעי מאכל.

דבש תקני הוא מוצר טבעי שאינו אמור להכיל חומרים משמרים או מיצבים למיניהם, לכן חשוב מאוד כי הפרמטרים המרכיבים אותו יעמדו בדרישות התקן כך שהצרכן ירכוש דבש  איכותי, מפוקח וטהור.

דבש בעל תו תקן נמצא בפיקוח שוטף של מכון התקנים ועובר בדיקות מקיפות במעבדות מכון התקנים המוודאות כי הוא דבש טבעי, ללא תוספות סוכרים ותוספות מלאכותיות אחרות. מומחי המכון מוודאים כי הדבש נאגר על ידי הדבורים מצוף הפרחים ולא נעשו בו שינויים בתהליך האריזה העלולים לפגוע באיכותו. המומחים מוודאים גם כי המוצר אינו מכיל תוספות סוכרים או תוספות מלאכותיות אחרות והוא עומד בדרישות התקן.

מה בודק מכון התקנים בבדיקות לאיכות הדבש:

  1. תכולת המים בדבש– כמות המים המותרת היא עד 20%. מעבר לכמות זו יכולה להיווצר תסיסה שתכיל חיידקים, מה שיפגום באיכות הדבש.
  2. בדיקת סוכרים– הפרמטרים של הסוכרים נבדקים כדי לגלות אם נוספו סוכרים ממקור חיצוני ולא מהדבש עצמו.
  3. מרקם – בדיקת מרקם הדבש צריכה להצביע על כך שהוא אחיד, ללא קצף, לכלוך או עובש.
  4. תנאי אחסון – מוודאים כי הדבש אוחסן במקום מוצל והרחק ממקור חום.

אז איך קונים דבש?

  • כשאתם קונים דבש, ודאו שעל גבי האריזה ישנו סימון של שם האורז, כתובתו ומספר הטלפון שלו ושתאריך האריזה מסומן בגלוי (יום, חודש ושנה).
  • אל תתפתו למחיר זול – אם מחירו של הדבש נמוך באופן משמעותי יש לבדוק את התווית במשנה תוקף.
  • מומלץ לבחון גם את סוג הצוף שממנו הופק הדבש ולוודא שעל האריזה לא רשום "תערובת דבש".
  • התגבשות הדבש בחודשי החורף אינה מעידה על קלקולו, אלא דווקא על כך שהוא אמיתי ולא עבר תהליך של חימום. ההתגבשות נובעת מהרכבו הכימי של הדבש ומאבקת הפרחים המצויה בתוכו. כדי להחזיר את הדבש למצבו הנוזלי יש להשרות את הצנצנת במים חמים.

כמה זה עולה?

מחירו של קילוגרם דבש ברשתות השיווק נע בין 35 ל-46 שקלים.

עם זאת, לקראת ראש השנה נעשים מבצעים נרחבים, עקב התחרות בין הרשתות, ומחירו יורד. אם אתם מחובבי הדבש, כדאי לכם לנצל תקופה זאת ולהצטייד במלאי מראש לכל השנה.

מותג פרטי מול מותג מוכר – מה כדאי?

מחירי הפירות עולים? אל תקנו