שוק ההון    

בנק הפועלים: צפויה אינפלציה של 1.4% ב-12 החודשים הקרובים

כפי שדייוחנו בהון, מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט 2019 עלה בשיעור של 0.2% לרמה של 101.0 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.6%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-0.8%. עליות מחירים בולטות נרשמו החודש במחירי ההארחה, נופש וטיולים שעלו בשיעור של 15.9%, ובמחירי הירקות והפירות הטריים שעלו בשיעור של 4.2%. מחירי התקשרות ירדו בשיעור של 0.7%.

סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) התייקר בשיעור של 0.4% וב–2.2% בשנה האחרונה. מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון בשיעור של 0.3% (נתונים ארעיים). בשנה האחרונה מחירי הדירות עלו בשיעור של 0.7%.

 בנק הפועלים: צופים אינפלציה של1.4%   ב-12 החודשים הקרובים

בבנקק הפועלים מציינים כי מדד אוגוסט עלה בשיעור של 0.2% לאחר ירידה מצטברת של 0.9% בחודשים יוני ויולי. האינפלציה השנתית עדיין נמוכה – 0.6%, בהשפעת  הייסוף בשער השקל מול סל המטבעות.

התחזית לחודשים הקרובים מושפעת מהזינוק במחיר הנפט, לאחר המתקפה על מתקני הנפט בערב-הסעודית. בהנחה שמחיר הנפט מתייצב ברמה הנוכחית (66 דולר לחבית מסוג ברנט) הוא תורם לאינפלציה כ–0.2%, רוב התרומה היא למדד חודש אוקטובר. בשלב זה הנחנו תרומה של 0.1% במדד חודש אוקטובר, ונעדכן על פי הצורך בסוף החודש. כך אומרים בבנק הפועלים

מעבר למחיר הנפט אנו רואים ששער החליפין התייצב בחודש האחרון והשפעת הייסוף על האינפלציה צפויה לדעוך. אנו מניחים שהממשלה שתקום תפעל להקטנת הגירעון התקציבי, בין השאר על-ידי העלאת מסים. הנחת העבודה כרגע היא שמסים אלו יתרמו 0.2% לאינפלציה.

אנו צופים עתה אינפלציה בשיעור של 1.4% ב–12 החודשים הקרובים.

הפחתת ריבית

האינפלציה השנתית עדיין נמוכה ממרכז יעד האינפלציה, זאת בהשפעת הייסוף בשער החליפין. אנו מעריכים כי המועצה המוניטרית תיתן משקל בהחלטותיה לגורמים שישפיעו על סביבת האינפלציה העתידית, כגון הגירעון התקציבי הגבוה, ועליות השכר במשק, ולכן הסיכוי שבנק ישראל יפחית ריבית נראה נמוך בעינינו. בפרוטוקול החלטת הריבית נכתב ”חברי הוועדה הסכימו שיש להמתין ולבחון את מגמת האינפלציה ואת ההתפתחויות בכלכלה, בטרם ינקטו צעדי הרחבה נוספים“. אנו סבורים כי הפחתת ריבית אפשרית בתרחיש של ייסוף חד בשער החליפין והאטה ניכרת בצמיחה, אבל זה אינו התרחיש הבסיסי שאנו מאמינים בו. במסגרת של צעדי ההרחבה הנוספים שבנק ישראל מזכיר בפרוטוקול, אנו סבורים כי תינתן עדיפות לרכישת מט"ח בתרחיש של ייסוף על פני הפחתת ריבית.

ידיעות אחרונות ירכוש חזרה את מניות פישמן מבנק הפועלים, סכום העסקה 215 מ'; שקל

מה תהיה האינפלציה בשנה הקרובה?