חדשות    

בנק ישראל יוצא בקמפיין: הלקוחות מתבקשים לבחור קוד סודי לביצוע תשלומים באמצעים מתקדמים

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-07/2020

המשק הישראלי עובר תהליך מואץ להטמעת תקן EMV, שיאפשר ביצוע עסקאות חכמות, עסקאות ללא מגע ועסקאות באמצעות טלפונים סלולריים, שעונים וגאדג'טים

בנק ישראל פועל לקידום השימוש באמצעי תשלום מתקדמים כמקובל במדינות רבות בעולם. המשק הישראלי נמצא כעת בתהליך מואץ להטמעה של תקן EMV, המאפשר ביצוע עסקאות חכמות, עסקאות ללא מגע, עסקאות באמצעות טלפונים סלולריים או באמצעות מכשירים לבישים (לדוגמה, שעונים וגאדג'טים שניתן לענוד). ביצוע עסקאות חכמות בבתי עסק (למעט ברכישה טלפונית או באינטרנט) תוך שימוש בכרטיס החיוב הפיזי מחייב הקשת קוד סודי. היקפי הפעילות באמצעים אלה בישראל צפויים לגדול בעתיד הקרוב.

על מנת להקל על הלקוחות את ההסתגלות לשינוי בשיטת התשלום בבתי העסק, דרש בנק ישראל מהבנקים ומחברות האשראי לאפשר ללקוחות לקבוע בעצמם את הקוד הסודי של כרטיס החיוב החכם שברשותם (כרטיס עם שבב). בהתאם לכך, מוצעת לכלל הלקוחות האפשרות להחליף את הקוד של הכרטיסים החכמים שברשותם, באמצעות המכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים (ATM) של הבנקים.

על פי נתונים שהתקבלו מהבנקים ומחברות כרטיסי אשראי, נראה כי מאז אוגוסט 2019, אז הושק הקמפיין הקודם שנועד להעלות את מודעות הציבור לאפשרות החלפת הקוד הסודי, עמד קצב החלפת הקוד הסודי על כ-20 אלף החלפות בממוצע בחודש. בקרוב יעלה בנק ישראל קמפיין הסברה נוסף בנושא.

במקביל, חל שינוי הולך וגדל במוכנות של בתי העסק ושל כמות העסקאות המבוצעות בפועל ב-EMV. פעילות זו ניתן לראות כיום במגזרי פעילות שונים כגון: רשתות מזון, חנויות אלקטרוניקה, רשתות אופנה, ספורט ועוד וכן בעסקים בגדלים שונים מחנויות קטנות ועד לרשתות בפריסה ארצית.

בחודשים הקרובים צפויה כמות בתי העסק והמסופים שתומכים במנגנון זה לגדול משמעותית, לאור הנחיות בנק ישראל שפורסמו בנוגע למעבר ל-EMV. השלב הראשון יושלם עד סוף נובמבר השנה, ובנוסף המדינה מסייעת לעסקים קטנים במימון הטמעת טכנולוגיית ה-EMV. לשם  כך רצוי שכל לקוח יכיר מבעוד מועד את הקוד הסודי ותהליך ביצוע העסקה החדש. בנק ישראל יוסיף לעקוב מקרוב ולקדם את תהליך ההטמעה והיישום של מעבר השוק לתקן EMV.

בימים אלה קורא בנק ישראל לציבור הלקוחות לוודא שהם זוכרים את הקוד הסודי שלהם, ולבחון אם ברצונם להתאים עבור כרטיסי החיוב שלהם קוד סודי באופן עצמאי, בתהליך פשוט וידידותי.

על רקע הפסימיות לגבי הצמיחה – בנק ישראל עלה מדרגה בהפעלת כלים מוניטאריים מרחיבים

תקן EMV החדש לכרטיסי אשראי – מה צריך לדעת