חדשות    

בנק ישראל עלול בעקיפין לעלות את הריבית על המשכנתא

בנק ישראל מעוניין לבלום את עליית מחירי הדירות, ואחד הכלים שלו הוא פגיעה בהיקף המשכנתאות. בנק ישראל יכול לגרום במישרין ובעקיפין  לייקור המשכנתאות והיום נראה שהוא החל במהלך עקיף – המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, העביר  טיוטא של הנחיות לגבי מתן  אשראי משכנתאות; על פי הטיוטא, הבנקים צפויים להחמיר במתן הלוואות משכנתא חדשות; במידה ושיעור המימון במועד העמדת האשראי ביחס לערך הדירה  (LTV – Loan To Value) עולה על 60% יפרישו הבנקים במסגרת החובות למסופקים 0.75% מערך ההלוואה. המשמעות של המהלך הזה (שהוא עדיין בגדר טיוטא), הוא אטרקטיביות נמוכה יותר לבנקים לתת הלוואות משכנתא בשיעור (LTV ) גבוה. במידה והם יספקו אשראי גבוה מערך הדירה הם יאלצו להפריש כמעט מיידית סכום לא מבוטל כהפרשה לחובות מסופקים. ומכאן, שככל הנראה הבנקים למשכנתאות יגבילו את מתן המשכנתא ל-60% מערך הדירה למרות שכיום יש לווים רבים שמעוניינים ב-70% ואף מעבר לכך.

מעבר לכך, בנק ישראל דורש מהבנקים למשכנתאות לערוך מבחני לחץ לשם בחינה מחדש של הסיכונים בתיקי האשראי; בדיקות אלו ישמשו את הבנקים להערכת ההפרשות לחבובות מסופקים. באם יתברר שהסיכון הגלום בתיקי המשכנתאות גדול יותר משסברו תחילה הן יאלצו להגדיל את ההפרשות.

בבנקים לא אהבו , בלשון המעטה, את ההנחיות החדשות (שבשלב זה הן בגדר טיוטא). להערכת הבנקים הצעד הזה יביא בסופו של דבר לייקור המשכנתאות. הבנקים חוששים מפגיעה בהיקף המשכנתאות, אם כי  חברת ביטוח האשראי, EMI, שמבטחת את המשכנתאות שמעבר ל-70% צפויה ליהנות, אם ההנחיות ייושמו היא תבטח את המשכנתאות החל משיעור של 60% ומעלה.