חדשות    

בשורה רעה לחברות הביטוח: ההתיישנות על ביטוחי חיים תוארך ל-7 שנים

מעודכן ל-07/2020

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה: תקופת ההתיישנות על ביטוחי חיים, סיעוד, ומחלות ואשפוז, תוארך מ-3 שנים ל-7 ■ איגוד חברות הביטוח: "המנגנון הזה יביא לעליית הפרמיות וזה דבר מסוכן"

ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק חוזה הביטוח (תיקון – הארכת תקופת ההתיישנות), התש"ף-2020. ההצעה שהגיש ח"כ אופיר כץ מבקשת להאריך את תקופת ההתיישנות לעניין תביעת תגמולי ביטוח חיים, ביטוח מפני מחלות ואשפוז וביטוח סיעודי, משלוש שנים לשבע שנים, וכן לחייב את חברת הביטוח להודיע מבעוד מועד למבוטח המצוי בהליכים, כי  תקופת ההתיישנות עומדת להסתיים. הודעות תזכורת אלו יימסרו כ-12 חודשים לפני תום התקופה ושוב כ-3 חודשים לפני תום התקופה. על-פי המוצע, החוק יחול על פוליסות שנרכשו לאחר חקיקת החוק, ועל פוליסות קיימות שלא הוגשה בגינם תביעה לפני כניסת החוק לתוקף.

ח"כ כץ הסביר את ההצעה: "הצעת החוק שהגשתי לתיקון חוק חוזה הביטוח מגיעה בעקבות מקרים שנחשפתי אליהם. אנשים שקנו ביטוח והפכו יום אחד לנכים, עסקו במחלה ובהישרדות, ולקח להם זמן להבין מה קורה, לטפל בעצמם, ואז נוצר מצב שכאשר הם ניגשו לגבות את הביטוח שמוקנה להם ושעליו הם שילמו לאורך השנים, הם נתקלו בחוק ההתיישנות שמוגדר ל-3 שנים מהמקרה, וכך נוצר מצב שהם לא יכלו לקבל את הכסף. גם אם אנשים כבר החלו בתהליך מול חברות הביטוח, זה עדיין לא עוצר את מרוץ ההתיישנות. מדובר לרוב באנשים מהשכבות החלשות, באוכלוסייה מבוגרת וכדומה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הגיב: "זה משולל היגיון. איך יכול להיות שאדם החל הליך תביעה מול חברת הביטוח, מתחילים דין ודברים, מגיעה השנה השלישית והכל נגמר, הזכאות נלקחת ממנו".

אוהד מעודי, סגן הממונה על שוק ההון, רשות שוק ההון: "עובדתית, תקופת ההתיישנות היא 3 שנים לגבי ביטוחים מסוימים, אם ההליך הגיע לבית משפט, תקופת ההתיישנות נעצרת. יש גם פסיקה שאם חברת הביטוח עיכבה, זה עדיין מחייב את תקופת הביטוח. כך שבמקרים מסוימים זה יכול להגיע גם ל-7 שנים.

"אנחנו תומכים אבל בתיאום, צריך לבחון את ההשלכות", הוסיף מעודי. "כאשר אנחנו בוחנים כשל שוק, אנחנו רוצים לבחון את היקף התופעה, אנחנו צריכים לבחון את תקופת ההתיישנות, בעולם היא קצרה מ-3 שנים, בסופו של דבר ככל שמאריכים, החברות יצטרכו לשים יותר הון, ובאופן טבעי זה מתגלגל לפרמיה שכולנו משלמים. לכן אנחנו בבדיקה, נבצע בחינה אקטוארית של צוות לניהול סיכונים, נחפש את האיזון, כמה ניתן להאריך את התקופה, בלי שתהייה פגיעה בפרמיה שהציבור יצטרך לשלם".

ח"כ אוסמה סעדי חלק על דבריו של מעודי בנוגע למקובל בעולם: "עסקתי בתחום. בדרך כלל תקופת ההתיישנות היא 7 שנים, זו התקופה המקובלת. בתאונות דרכים, תאונות עבודה וכו'. התקופה היא 7 שנים, לעיתים יותר. ההצעה באה לתקן מקרים שבהם מורחים את הזמן, אם הטענה שאין מקרים, לא צריך להעלות פרמיות. אם האחוז גדול, אז יש לדאוג לאנשים האלה. אם העלות תגדל, אז 5 שנים זה סביר מאוד".

ח"כ ניר ברקת: "ייתכן שחוק פשוט יכול לפתור זאת. ניתן אולי לקבוע שאם מישהו כבר החל הליך מול חברת הביטוח, ההתיישנות לא תחול עליו".

גיל סלומון, סמנכ"ל איגוד חברות הביטוח: "הצעת החוק הזו מאוד אגרסיבית וקיצונית בעולם הביטוח, זה משנה את חוקי המשחק. אין אח ורע לדבר הזה במדינות העולם. לא סתם זרקו מספר לעניין התיישנות, המקרים המוצגים הם כנראה מאוד מאוד חריגים, לכל תיק כזה יש פתרון, גם בחקיקה וגם בהלכות משפטיות. זה לא שאדם פתאום קם בבוקר וזה נגמר. יש התראות, מודיעים לאנשים שתקופת ההתיישנות מסתיימת. בתביעה משפטית זה לא רלוונטי, אם פונים לחברה ומבקשים להאריך את תקופת ההתיישנות, החברה צריכה לנמק ועל-פי רוב החברה מאשרת.

"חברות צריכות לשמור רזרבות, לשמור רזרבה לניהול סיכונים ל-7 שנים, זה המון המון זמן. יש גם את מבטחי המשנה, ראינו מה קרה בביטוחים הסיעודיים שמבטחי המשנה משכו את ידם. אם מדינת ישראל מחריגה את עצמה מכל מדינות העולם דווקא בתקופה הזו, הדבר האחרון שצריכים זו אמירה קשה של מבטחי המשנה, שימשכו ידם. המנגנון הזה יביא לעליית הפרמיות וזה דבר מסוכן".

ליאור רוזנפלד, לשכת סוכני הביטוח: "הלשכה באמת רואה את טובת הציבור לנגד עיניה. והיא אומרת שיש לבחון את הנושא ולהאריך את תקופת ההתיישנות. כל מה שלטובת הציבור עם בחינת היתכנות של חברות הביטוח, יהיה מקובל עלינו".

בתום הדיון ההצעה אושרה פה אחד לקריאה ראשונה.

ח"כ כץ אמר לאחר הדיון: "אני מברך על האישור, זו הצעת חוק חשובה שתעשה צדק עם האזרחים החלשים יותר, עם המבוגרים יותר, על-מנת שיקבלו את מה שמגיע להם, בתקופה הכי קשה בחיים שלהם".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אנחנו ועדה חברתית ואנחנו כאן כדי לעזור לחלש, לא לחברות הביטוח. עם זאת, אנחנו קשובים להערות, ולכן אני מבקש שבמקביל לבדיקה של רשות שוק ההון, מכון המחקר והמידע של הכנסת יבצע בחינה ויבדוק על כמה מקרים חלה התיישנות, כאשר אנשים לא מספיקים לתבוע ולקבל את המגיע להם בתום 3 שנים במסגרת ביטוחים אלה".

מתכוונים לממש את הפוליסה שלכם? – כך תעשו זאת נכון