חדשות    

דווקא בשיא המשבר: חברות סיניות זוכות במכרזים של ממשלת ישראל על חשבון קבלנים מקומיים

מעודכן ל-07/2020

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ יזמו פנייה לבג"צ, בטענה  כי מדובר בתחרות לא הוגנת: "הממשלה מבריחה את הידע, הניסיון והמומחיות של חברות הבנייה"

סערה בוועדת הכלכלה בכנסת, בעקבות טענה כי סין משתלטת על עשייה כלכלית אסטרטגית בישראל. הנושא עלה לדיון על רקע פנייה לבג"צ שהגישה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, למניעת המשך זכייה של ממשלת סין במכרזי תשתית בישראל. בישיבה הוצגה תמונה עגומה של התמודדות בלתי אפשרית של חברות בנייה של תשתיות בישראל, שמודרות בהדרגה מפרויקטים של בניית תשתית בהיקפים גדולים ובינוניים.

לאחרונה החליטה נת"ע כי עבודה להקמת גשר, בהיקף של כ-100 מיליון שקל, תבוצע על ידי חברה סינית. זאת למרות שבמכרז לפרויקט השתתפו גם חברות ישראליות.

בעקבות הדיון בוועדת הכלכלה בכנסת על דוח מבקר המדינה בנושא התנהלות חברת נת"ע, עשוי הנושא להפוך בהמשך לדיון מעמיק של הכנסת על מעורבות סין במכרזים של ממשלת ישראל.

ממלא מקום מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, גרא קאושנסקי, טען: "התנהלות המדינה דווקא בתקופת המשבר הקשה עכשיו גורמת לכך שהקבלנות המקומית נאלצת להתמודד מול ממשלת סין בתחרות ישירה. להערכתנו, כל החברות הסיניות בתחום התשתיות שמתמודדות במכרזים בישראל הן חברות בבעלות של ממשלת סין.

"קבלן סיני מסתכל על צרכים אחרים שאינם הרווח לכל פרויקט אלא צרכים אחרים, ולכן זו הפכה להיות תחרות לא הוגנת. חלק מהפרויקטים פה הם פרויקטים של שנים וכוללים תחזוקה והפעלה והם יישארו פה".

קאושנסקי הוסיף כי: "הממשלה ונת"ע מעודדות את התחרות הלא הוגנת הזו. הן חייבות להפסיק לעודד קבלנות זרה – כלומר, חברות סיניות. אנחנו לא רוצים שיבריחו מפה את הידע, הניסיון ומומחיות של חברות בנייה, חשוב שהוא יישאר בישראל".

קאושנסקי הזהיר את הוועדה כי יש לקחת בחשבון את התהליכים שקורים במדינה ולתכנן מחדש את תחום העבודה בענף הבניה והתשתיות, וסיכם: "אם תהיה מלחמה ייתכן שלא נראה פה בכלל עובדים זרים". טרם ניתנה בעניין זה תשובות המדינה.

בתום הדברים קראה חברת הכנסת קרן ברק מהליכוד לקיים דיון מורחב של ועדת הכלכלה בנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל. לדבריה, "אפשר להתייחס לנושא הפעילות של ממשלת סין בישראל רק בתחום הביטחון, אבל אפשר בהחלט גם לבדוק את הרמה הכלכלית של פעילות זו. ככל שנעסוק בזה יותר כך ייטב".

נשיא התאחדות בוני הארץ: " על הממשלה להתעשת ולפעול בצורה רצינית מול ראשי ערים"