זוכי פרס נובל    

דניאל כהנמן – זו לא הכלכלה, זו הפסיכולוגיה

צילום: ויקיפדיה

דניאל כהנמן (1934) הוא זוכה פרס נובל לכלכלה ייחודי, כיוון שתחום התמחותו כלל לא כלכלה אלא פסיכולוגיה.  כהנמן, הישראלי-אמריקני,  הוא חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2002. מחקריו חלוציים בכמה תחומים: קבלת החלטות,  כלכלה התהנהגותית והירוסטיקה – דרך לפתרון בעיות. הוא מכהן כפרופסור באוניברסיטת פרינסטון בתחומים פסיכולגיה ומדיניות ציבורית.

הוא סיים תואר ראשון בפסיכולוגיה ומתמטיקה מהאוניברסיטה העברית. אחר כך שימש בצה"ל כפסיכולג, בין היתר המציא את מבחני הקב"א. כמו כן עסק  בתכנון מבדקים לקורס קצינים.

את הדוקטורט שלו קיבל מאוניברסיטת ברקלי. בשנים האחרונות הוא חבר במרכז לחק הרציונליות באוניברסיטה העברית.

על מה ניתן לו פרס נובל

פרס נובל לכלכלה הוענק לכהנמן על המחקר שערך יחד עם עמוס טברסקי (שכבר לא היה אז בחיים) על 'הכרעה בתנאי אי ודאות' במסגרת עיסוקם בפסיכולוגיה חברתית וההשלכה של של המחקר על אופן פעולתם של כלכלנים. אף שלדבריו "מעולם לא למד קורס בכלכלה".

תחום מחקריו וספריו

כהנמן החל לחקור עם עמיתו עמוס טברסקי, את תהליכי קבלת החלטות ושיפוט סובייקטיבי בתנאים של אי-ודאות. המאמר החשוב הראשון שפרסמו השניים ראה אור בכתב העת Science .   בכתב העת אקונומטריקה  פרסמו את מאמרם החלוצי בנושא תורת הערך אותו פיתחו כחלופה לתורת התועלת, Prospect theory: An analysis of decisions under risk,מאמר שאחר כך הפך למצוטט ביותר בכתב העת הזה, לתיאור תהליכי קבלת ההחלטות בתנאי אי ודאות.

מאמרם המשותף החשוב והמפורסם ביותר פורסם בירחון Science , וכותרתו "מיסגור החלטות והפסיכולוגיה של בחירה". בשנת 1982 ראה אור ספרו "שיפוט בתנאי חוסר ודאות" אותו כתב יחד עם טברסקי ופול סלוביק.

מחקריו המפורסמים עוסקים בהטיות של אנשים בניגוד לכל הסתברות, כך למשל בשאלה על בחורה שסיימה תואר בפילוספיה והולכת להפגנות הוצגה השאלה מה סביר שהיא עושה, פקידת בנק או פקידת בנק הפעילה בתנועה הפמניסטית? רוב המשיבים בחרו באופצייה השנייה אף שההסתברות בניסוח הכללי גדולה יותר.

בספרו "לחשוב מהר, לחשוב לאט" עסק  בהשפעתם של שנאת הפסד וביטחון-יתר על אסטרטגיות של ארגונים וחברות, הקושי לנבא מה יגרום לנו אושר בעוד שנים אחדות ואף בעוד שעות אחדות, ההשפעה העמוקה של אופן הצגת המידע על בחירותינו, ועוד

התובנות של כהנמן יצרו וביססו את הכלכלה ההתנהגותית — כלכלה שמנסה להעריך גם את השפעתן של התנהגויות אנושיות לא־רציונליות ולא מחושבות.

פול קרוגמן – זוכה פרס נובל שבעד התערבות ממשלה והפחתת הגלובליזציה