תוכן ממומן    

דרושים 3,500 בודקי תוכנה. איזה קורס אוטומציה ו-QA יוביל אתכם לשם?

FREEPIK

לפי אתרי כח אדם, נכון להיום דרושים כ-3,500 בודקי תוכנה בישראל. כיצד תוכלו גם אתם לעבוד כבודקי תוכנה? מה זה אוטומציה ו-QA? האם משתלם ללמוד קורס אוטומציה ו- QA? כמה קל למצוא עבודה כבודק תוכנה? מה חשוב ללמוד בקורס QA כדי להתקבל לעבודה? הלכנו לשאול את המומחים של מכללת סלע כדי שיעזרו לעשות סדר.

אחד המקצועות היותר מדוברים היום, הוא מקצוע ה-QA או בודק תוכנה. למרות שיש רבים המדברים עליו לא הרבה מכירים את המקצוע הזה מבפנים ועוד פחות יודעים מה הדרך הטובה ביותר להיכנס לתחום. המומחים של בית התוכנה סלע, בית תוכנה בעל ותק של 30 שנה, עם סניפים בארה"ב, קנדה, הודו וסינגפור, היו ממקדמי תחום הבדיקות בישראל. מכללת סלע, מכללה להייטק שהיא חלק מסלע, מכשירה מאות בוגרים כולל הכשרת בודקי תוכנה מתקדמים.

איך מכללת סלע קשורה ל-QA ואוטומציה?

קרו סגל, נשיא סלע מסביר: סלע הייתה בין החלוצים בארץ אשר הקימו את ITCB, הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי של בודקי התוכנה ה- ISTQB. אנחנו היינו בין הראשונים ליישם את מקצוע ה-QA בבית התוכנה שלנו בצורה מתודולוגית וכמחלקה נפרדת ועצמאית. בהיותנו בית תוכנה בפריסה בינלאומית, הבנו כבר לפני כ-30 שנה את החשיבות של מקצוע ה-QA ושילבנו בודקי תוכנה בכל המחלקות שלנו. בנוסף, כחברה העוסקת יום יום בפיתוח קוד, הכנסנו ופיתחנו את האוטומציה של ה-QA. מאז אנו שוקדים כל הזמן להיות בחזית הטכנולוגית.

מכללת סלע – מכללה להייטק שהיא בית תוכנה

אז רגע, אתם בית תוכנה או מכללה? סגל מסביר, בהיותנו בית תוכנה מוביל, נוצר אצלנו ידע רב בתחום ההייטק, פיתוח תוכנה ובדיקות תוכנה. במקביל נוצרה גם דרישה מתמדת לכח אדם מקצועי מעולה שימלא את השורות בפרויקטים השונים. מתוך הסינרגיה הזו נוצרה מכללת סלע, מכללה להייטק המלמדת את מקצועות המחשב שהיא חלק מבית התוכנה סלע. מומחי ה-QA של סלע הם גם המרצים במכללת סלע. בעצם אין לנו במכללה מרצים במובן הרגיל של המילה. סגל ההוראה מורכב רובו ככולו מאנשי מקצוע בכירים העוסקים בהוראה רק בחלק קטן מזמנם. כך הם מביאים לכיתה את הידע העדכני והפרקטי ביותר, כך הם יכולים ללמד את הסטודנטים בצורה מיטבית, לא רק את המקצוע עצמו, כאם גם כיצד להתכונן כדי להתקבל לעבודה וכיצד לבנות תיק עבודות מרשים המשמש אותם בראיונות עבודה בהמשך.

בגדול מה זה אוטומציה ו-QA?

נתחיל בלעשות סדר בכותרת עצמה. אוטומציה זה סוג מסוים של ביצוע QA. יש הרבה מאוד אפשרויות לעשות QA. חלוקה אחת אפשרית של סוגי ה-QA היא ל-"QA ידני" ול-"QA אוטומטי". כלומר אוטומציה הינה תת התמחות של מקצוע ה-QA, תת התמחות בה מפעילים יותר כלים ממוחשבים כדי לייעל את עבודת ה-QA – מסביר אבי בלאיש, סמנכ"ל בבית התוכנה של סלע ומנהל חטיבת ה-QA. נרחיב על כך בהמשך, אבל קודם נסביר שכאשר מדברים על QA, מדברים על כל סוגי ה-QA ולא רק על סוג אחד ספציפי.

אם כך מה זה QA?

QA – Quality Assurance הינו התהליך והאנשים אשר מבצעים אותו, שמטרתו להבטיח שהמוצר אותו "מוסרים" ללקוח מתאים להגדרות המתארות את דרך פעולתו הנדרשת. בתחום התוכנה מקובל לחלק את העבודה לשני מרכיבים המשולבים זה בזה- כתיבת התוכנה ובדיקת התוכנה. בדיקת התוכנה היא היא ה-QA.

למה צריך QA בכלל?

הבעיה הגדולה של עולם פיתוח התוכנה היא שמדובר בעבודה שהיא לגמרי לא סטנדרטית ועם פוטנציאל עצום לבעיות ותקלות במישורים רבים ושונים. למה זה כך? עופר פלדמן, בעל ניסיון של 17 שנים בתחום ה-QA ומרצה בכיר במכללת סלע מסביר: ראשית התוכנה נכתבת על ידי אנשים. זו עבודה ידנית לחלוטין. וכל אחד בכל שורת קוד שהוא כותב, הוא בפוטנציאל מכניס Bug (שגיאת תוכנה). לפעמים חוט דק מאוד מבדיל בין תוכנה הכתובה טוב ונכון לתוכנה העלולה ליפול, להיתקע או למוטט אסון. לדוגמא, נניח שכותבים תוכנה השולטת על מקדחים. ונניח שיש להשתמש ב-5 מקדחים. ונניח שהמקדחים ממוספרים מאפס (כך מקובל הרבה פעמים). אם התוכניתן טועה וכותב שיש לבצע את הפעולה ממקדח אפס עד מקדח מספר 5 – כאשר המחשב "יגיע" לבצע את הפעולה על מקדח מספר 5 הוא יבצע פעולה אחת יותר מדי – והנה לכם טעות – Bug נפוצה מאוד. תחשבו עכשיו על פרויקט שיש בו עשרות תוכניתנים ומיליוני שורות קוד. לכן נהוג לקחת בחשבון שבכל תוכנה בכל רגע נתון יש באגים. בעצם יש הרבה מאוד באגים.

אז כיצד בודק התוכנה יכול לוודא שהתוכנה עובדת נכון?

פלדמן מסביר: המטרה היא למצוא את הבאגים היותר קריטיים, לוודא שהתוכנה עובדת נכון בנקודת העבודה הצפויה לה ושמתוך המרחב האין סופי של אפשרויות הפעלה, אותם מסלולי הפעלה קריטיים עובדים נכון. ביתר המקרים, אם חלילה תתרחש תקלה נאמר ש-"המחשב טעה" מציין עופר בחיוך. לכן החלק החשוב ביותר בעבודתו של איש ה-QA הינו תכנון מערך הבדיקות. לאחר מיכן מציאת הדרכים הטובות ביותר לממש את הבדיקות ולבסוף היכולת לדווח נכון ויעיל את התוצאות.

חשוב ללמוד קורס אוטומציה מומלץ, קורס QA מקצועי וטוב

 כאן המקום להדגיש, מתברר שיש חשיבות רבה לדרך בה נכנסים לתחום. לצערנו יש המתפתים ולומדים קורס בזק, קורס המבטיח הרים וגבעות אבל לאחריו נוחתים אל קרקע המציאות כשבכלל לא מוצאים עבודה או שמוצאים עבודה בסיסית שאינה מאפשרת קידום מהותי. רועי רחמני, דיקאן בית הספר למקצועות המחשב במכללת סלע ובעצמו בעל ניסיון רב שנים בתחום האוטומציה ו-QA מנסה לעשות סדר: תחום ההייטק בימינו התקדם מאוד. אם פעם היה מספיק להכיר מעט טכנולוגיה ולהיות עם ראש בריא על הכתפיים כדי להתקבל ולהתקדם בעבודה, היום המצב ממש שונה.

מה כולל קורס QA טוב?

ראשית חשוב שבקורס QA יושם דגש על היכולת לתכנן נכון מערך בדיקות בהתאם לפרויקט. צריך ללמוד לפחות 3-4 תתי התמחויות של בדיקות, כגון בדיקות עומסים, בדיקות שימושיות, בדיקות פונקציונליות, בדיקות סבירות, בדיקות שפיות ועשן, בדיקות נגישות ועוד. מכאן שחשוב מאוד לעשות מספר פרויקטים מעשיים במהלך הלימודים. הפרויקטים יתנו לכם את הניסיון שהוא כל כך מבוקש וגם ייצרו לכם תיק עבודות להצגה בפני מראיינים פוטנציאלים.

קורס QA ידני או קורס אוטומציה או שניהם?

אז קודם כל צריך להבין ש-QA זה המושג היותר כללי. QA פירושו לתכנן את הבדיקות, לבצע אותן ולדווח עליהן. אוטומציה היא רק אחת מדרכי הביצוע האפשריות. בהיותה דרך חשובה מאוד, המייעלת ומשפרת את הדיוק של תהליכי הבדיקה, האוטומציה זכתה למקום של כבוד. נוצרו קורסי אוטומציה והסמכות לאוטומציה. אין ספק שחשוב מאוד ללמוד כלים ושיטות לביצוע אוטומציה של התהליך. אבל קודם כל חשוב ללמוד על התהליך עצמו. חשוב להבין בדיקות, לדעת לתכנן בדיקות ורק אחרי זה להכיר את האוטומציה. בודק הוא קודם כל בודק תוכנה ורק לאחר מיכן בודק המשתמש בכלי אוטומציה. להשתמש בכלי אוטומציה מבלי להבין היטב מה שאתה עושה זה גרוע יותר מהמצב בו אתה לא מכיר אוטומציה. כמו כל כלי עבודה מתוחכם, שימוש לא נכון בו גורם הרבה יותר נזק. לכן מדגיש רועי רחמני, בקורס QA ואוטומציה של מכללת סלע אנו קודם כל לומדים לחשוב כאנשי QA מקצוענים ורק לאחר מיכן לומדים כלי אוטומציה. וכן, אנו לומדים כלי אוטומציה שונים, כולל כתיבת קוד כדי לבצע אוטומציה.

האם בוגר ללא ניסיון יכול להתקבל לעבודה ב-QA?

 כאן נכנס לתמונה הקורס שלמדת, ההסמכה שקבלת ובייחוד הניסיון שרכשת בקורס, מסביר אבי בלאיש. במכללת סלע אנו מלמדים קורסים מקצועיים ברמה הגבוהה ביותר ומכינים את התלמידים בצורה מיטבית גם למבחן ההסמכה הבינלאומי של ISTQB (הכלול במחיר הלימודים) וגם דואגים שהבוגר ייצא עם תיק עבודות מכובד ומרשים.

הסמכות, תעודות ותנאי קבלה

אחד הסטנדרטים שנוצר בתחום הינה ההסמכה הבינלאומית של ISTQB – הארגון הבינלאומי של בודקי התוכנה. מדובר בתעודה חשובה שמעניקה גושפנקא מקצועית לידיעות של הסטודנט. במכללה סלע אנו גאים לספר שהבוגרים שלנו מצליחים במבחני ההסמכה ברמה הטובה ביותר. זה מעיד עלינו ועל הרמה של הסטודנטים. מסכם קרו.

מכללת סלע, המכללה המובילה בקורסי QA ואוטומציה, צרו קשר בטלפון או בווצאפ 03-6176666 או כנסו לאתר מכללת סלע. שיהיה בהצלחה!