חדשות    

האוצר: הקפאת קרנות ההשתלמות לשנה תחסוך 10 מיליארד שקל

צילום - shutterstock
מעודכן ל-07/2020

במסגרת ניסיונות ההיחלצות מהמשבר הכלכלי שפקד את המשק, משרד האוצר מבקש לעצור את ההפרשות לקרנות השתלמות עבור עובדים במגזר הציבורי למשך שנה כמו כן דרש האוצר מהעובדים במגזר זה: הפחתת פנסיות תקציביות והקפאת תוספות אוטומטיות

על רקע משבר הקורונה, משרד האוצר שולף שפן חדש מהכובע: במרכז מו"מ אינטנסיבי שמתנהל בימים אלה בין האוצר להסתדרות העובדים, האוצר דורש מהעובדים במגזר הממשלתי-ציבורי לוותר על הפרשות לקרנות השתלמות בעלות תקציבית של כ־10 מיליארד שקלים, וזאת על מנת לסייע למשק להיחלץ מהמשבר הכלכלי הקשה. עוד דרש האוצר מעובדי המגזר הציבורי: הסכמה להפחתת פנסיות תקציביות והקפאת תוספות אוטומטיות.

עד כה עובדי המגזר הציבורי כמעט שלא נפגעו מהמשבר שנגרם בשל הקורונה, להוציא ויתור על ימי חופשה. בשונה ממאות אלפי עצמאים שנותרו ללא פרנסה ומשכירים במגזר הפרטי – שחלקם הפכו מובטלים הלכה למעשה ואחרים ספגו הרעה בתנאי עבודתם וקיצוץ בשכרם.

היום צפויים שר האוצר ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד להמשיך במו"מ ולרתום את עובדי המגזר הציבורי לניסיונות היציאה מהמשבר.

בניגוד למשברים קודמים שידעה המדינה בעבר, בשנים 1985 ו־2003, שבהם דרש האוצר קיצוץ שכר במגזר הציבורי. הפעם לא הוצגה לעובדים דרישה כזו, משום שבאוצר סבורים שהפחתה בשכרם של 700 אלף עובדי הממשלה והמגזר הציבורי תוביל לירידה בביקושים, לרבות הצריכה הפרטית שמהווה כ־54% מהתוצר, ובכך תגדיל את הפגיעה במשק.

בהתאם לכך הוחלט באוצר לקצץ לעובדים באופן זמני הטבה רגרסיבית יחסית, שהשפעתה משמעותית פחות לבעלי שכר נמוך (ככל שהשכר גבוה יותר כך ההטבה גדולה יותר) כלומר, להקפיא הפרשות לקרנות ההשתלמות לשנה.

בנוסף, באוצר מבקשים להפחית את ההפרשות הפנסיוניות רק לעובדים פעילים שנהנים מפנסיה תקציבית (ולא צוברת). ההיגיון שעומד מאחורי דרישה זו הוא שבעלי פנסיה תקציבית לא נפגעו מהירידות החדות בשווקים ולכן לא נפגעו כלל בחיסכון. כמו כן, בעלי פנסיות תקציביות נהנים מהטבות מס משופרות מבעלי פנסיה צוברת.

כמו כן, באוצר מבקשים להקפיא תוספות שכר אוטומטיות המגיעות לרוב עובדי המגזר הציבורי כמו תוספות ותק, וכן להקפיא את "מענק היובל" (משכורת 13), שמקבלים עובדי ציבור שצברו 25 שנות עבודה. המענק משולם בחודש ספטמבר והוא שווה 60% משכר הבסיס כולל תוספות. הקפאה זו צפויה להסתכם במאות מיליוני שקלים.

באוצר הבהירו כי לא יסכימו לקשור את הוויתורים האלה בתמורה לקיצור שבוע העבודה. שכן, הצעדים של האוצר הם זמניים ואילו מהלך של קיצור שבוע העבודה – אם יתקיים – הוא מהלך קבוע ובלתי הפיך.

האוצר: קרן להעמדת הלוואות בערבות המדינה לעסקים בסיכון גבוה יצאה לדרך

האוצר שוקל להעביר כסף מהמובטלים לעצמאים