שוק ההון    

האם קרנות הגידור ייכנסו לבורסה?

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

רשות ני"ע רוצה להכניס את קרנות הגידור לבורסה בת"א ובכך להפוך אותן לשקופות יותר, לא בטוח שמנהלי הקרנות יקפצו על ההצעה

רשות ניירות ערך רוצה להכניס את קרנות הגידור לבורסה. ענת גואטה, יו"ר הרשות, רוצה להשיק מוצר חדש שיביא את תעשיית קרנות הגידור אל הבורסה בתל אביב. על פי התוכנית הציבור הרחב יוכל להיחשף להשקעה בקרנות גידור, שכיום אפשרית בעיקר למשקיעים מתוחכמים ובעלי הון  של כמיליון דולר לפחות. הצרה היא שאף שהקרנות הללו מנוהלות לרוב על ידי מנהלי השקעות מובילים, הן לא שקופות.

קרנות הגידור משתמשות באופציות בעיקר כדי לצמצם הפסדים, כך שהן לא  בהכרח ייצרו תשואה עודפת אם השוק עולה, אך אמורות לרדת פחות או בכלל לא כשהשוק יורד. קרנות הגידור יכולות לפעול במינוף גבוה בכלים שלא זמינים למנהלי השקעות בקרנות נאמנות שאליהן חשוף הציבור הרחב.

המודל של רשות ני"ע עשוי לחשוף את הסודות של מנהלי קרנות הגידור, ובהם  את תמהיל ההשקעות ואת המתודה שבה הם משתמשים כדי שלא לספוג ירידות בשוק יורד. אלא שלא ברור אם מנהלי קרנות הגידור ירצו כל כך לחשוף את הסודות שלהם.

המבקרים טוענים כי בשנים האחרונות קרנות הגידור פעלו כמו קרנות מנייתיות רגילות, ובירידות של דצמבר האחרון רבות ירדו כמו המדדים המובילים – מה שהוכיח ששיטת הגידור שלהן לא יעילה, אם בכלל קיימת.

כמו כן הקרנות כיום מגבילות את ההשקעות בהן לחצי מיליארד שקל בממוצע,  כדי להנות מיתרון לקוטן, שמפחית את הסיכון. לא ברור איך זה יעבוד בקרן סחירה אלא אם  כן יוגבל היקף הגיוס.

למרות שברשות אמרו שהם יודעים שמדובר בהשקעה עם רמת סיכון גבוהה יותר, החליטו שהם רוצים לאפשר לציבור הרחב להיחשף אליה במינונים תחת קרן נאמנות, שתחייב את מנהל קרן הגידור לשקיפות, שלפיה יגדיר את מדיניות ההשקעה ויחשוף את הביצועים התקופתיים של הקרן. כמו כן אמרו ברשות שהם מתעתדים להזהיר מהסיכון הגבוה יותר בהשוואה לקרנות נאמנות רגילות.

קשה לגייס שחקנים חדשים בתחום

אך כלל לא ברור אם שחקנים בשוק קרנות הגידור ישיקו קרנות כאלה.קודם כול, המודל שלהם מצליח בלי פרסום וכותרות על ביצועים, והם לא יקפצו על הרגולציה שתהיה כרוכה בכך.

עם זאת, דרך לתמרץ היא דמי הניהול. הרשות כנראה מעוניינת לאפשר תשלום דמי הצלחה בקרנות החדשות, מה שיגביר את התמריץ להשיק אותן ואת הרווח של המנהלים. יתרון נוסף לקרנות החדשות יהיה ביכולת היציאה המיידית של הלקוחות מהקרן הסחירה, להבדיל מתעשיית קרנות הגידור הנוכחית שאיננה סחירה ומאפשרת למשקיעים לצאת בתחנות יציאה קבועות מראש.

קרנות גידור – כל מה שצריך לדעת

פוליסות חיסכון – יתרונות וחסרונות; האם הם באמת תחליף לקרנות נאמנות?