HON TV    מדריכי השקעות    

הבנקים יקרים פי 3, אז למה הציבור לא עובר לברוקרים פרטיים? עצלות, חשש (אין סיבה) וחוסר מודעות

הציבור משלם לבנקים מדי שנה 3 מיליארד שקל של עמלות ניירות ערך – עמלות קנייה ומכירה (בקרנות נאמנות, תעודות סל, מניות, אג"ח וכו'). מסתבר שאנחנו זורקים כסף לפח. אם היינו מעבירים את הפעילות בניירות ערך מהבנקים לברוקרים פרטיים, היינו משלמים פחות מחצי, ובמקרים רבים פחות מרבע – כלומר, אנחנו מבזבזים סדר גודל של 2 מיליארד שקל, בלי סיבה אמיתית.

אחת לחצי שנה, הבנקים מפרסמים את העמלות הממוצעות שהם גובים מהבנקים (הרחבה כאן) כשלצד עמלות מסחר (קנייה מכירה) הם גם גובים עמלות שמירה (מעין דמי ניהול על שמירה ואחזקת התיק) אלא שאולי זה היה מתאים לפני 20 שנה, היום בעידן הדיגיטלי, אין לבנק באמת עלות שמירה.

כדי להבין לעומק את ההבדלים בין ניהול התיק בבנקים לעומת ברוקרים פרטיים, בחרנו לראיין את אושר טובול, מנכ"ל מיטב דש טרייד, הגוף הגדול ביותר מבין הברוקרים הפרטיים (לאחרונה רכשה מיטב דש טרייד את פעילות הברוקראז' של בנק ירושלים).

"העמלות שלנו הן עמלות נמוכות משמעותית מהעמלות בבנקים" אומר טובול ומוסיף – "אצלנו לא גובים דמי שמירה על ניירות ערך ועמלות המסחר אצלנו נמוכות משמעותית מהבנקים. העמלות מסחר שלנו הן אפילו פחות מ-0.09%".

לכמה יכול החיסכון בפעילות דרך ברוקר פרטי, להגיע?

"החיסכון יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה ויותר באם מדובר במשקיע פעיל. העמלה שלנו ביחס לבנקים, במקרים רבים נמוכה ב-70%-80% מהעמלות בבנקים. אם אתה מנכה דמי שמירה ובנוסף העמלות מסחר כאמור נמוכות מאוד אצלנו , אז החיסכון הוא גדול"?

היתרון בעלויות הוא ברור. אז למה הציבור עדיין לא עובר אליכם בהמונים?

"הציבור לא כאן בגלל דבר ראשון – מודעות. הלקוחות בבנקים לא מודעים שקיים מוצר כזה שמתחרה בבנקים. הלקוח מראש נמצא בבנק ולא מכיר בזה שיש אלטרנטיבות. ברגע שהוא מכיר אותנו, ואנחנו    ומסבירים לו על האפשרות הזו, מסבירים לו על הפעילות דרכנו, על מערכות המסחר והשירות שאנחנו נותנים לאורך כל שעות המסחר, וכמובן מסבירים על העלויות הנמוכות זה גורם לאנשים לעשות את המעבר ולהפוך לקוחות שלנו".

הכסף אצלכם בטוח? בבנק הוא נתפס כבטוח  

"קיים סוג של חשש אצל חלק מהאנשים. הבנק הוא מקום בטוח ששומר על הכסף, ואנחנו כברוקרים פרטיים לא פחות בטוחים. אנחנו מפוקחים על ידי רשות ניירות ערך ועל ידי הבורסה. הניירות ערך של המחזיקים בחשבונות אצלנו נמצאים באותה המסלקה של הבורסה, כמו ניירות הערך של חשבונות הבנקים. הניירות ערך של הלקוחות נמצאים בחשבונות נאמנות בבנקים, אפילו בפיזור על פני כמה בנקים".

טובול מסביר שאין חשש לכסף שמנוהל דרך הברוקרים הפרטיים, ומצביע על התדמית של הבנקים ככזו שמונעת מהאנשים לעבור לברוקרים הפרטיים, למרות היתרונות של הברוקרים – "מערכות המסחר שלנו הרבה יותר מתקדמות מאשר הבנקים. אנחנו נותנים שירותים של  ליווי פיננסי, סדנאות מסחר, קורסי השקעות ללא עלות. אנחנו מלווים את הלקוח לכל אורך התהליך. יתרה מזו אנחנו זמינים ומספקים שירותים ללקוח לאורך כל שעות המסחר בארץ ובניירות ערך זרים בחו"ל – עד לשעת הסגירה של המסחר בוול-סטריט".

תהליך הרישום לברוקר פרטי הוא פשוט – ניתן לעשות זאת דרך הגעה לבית ההשקעות ולפתוח חשבון ידני, אבל רוב הלקוחות כיום מעדיפים לעשות דיגיטלית. "תהליך המעבר אלינו הוא די פשוט", אומר טובול, "מה שצריך זה לפתוח חשבון באינטרנט בלחיצת כפתור. אחר כך מעבירים כסף, מהבנק לחשבון. זאת במקרים רבים העברה פנימית בתוך הבנק. אחר כך, מקבלים סיסמאות למסחר, מקבלים הרשאה למערכות המסחר ומתחילים להשקיע".

למשקיעים "כבדים" שעושים הרבה פעילות (מחזור בהיקף גדול), החיסכון במעבר לברוקר פרטי יכול להיות עצום. אבל גם למשקיעים הקטנים, ברוקר פרטי הוא פתרון – כן, גם אם אתם חושבים שזה לא רלבנטי לכם, סיכוי טוב שאתם טועים. לרובנו אין תיק השקעות אקטיבי, ולרובנו אין מניות ואגרות חוב. רוב הציבור משקיע דרך קרנות נאמנות או תעודות סל. גם על המכשירים האלו יש עמלות – קנייה ומכירה ודמי שמירה, ולכן מעבר לברוקרים פרטיים יחסוך לכם כסף. למעשה, על קרנות נאמנות, מסביר טובול שאין עמלות קנייה ומכירה – "בגין קרנות נאמנות אין עמלות, בגין קרנות סל יש  עמלות קנייה מכירה ששוב נמוכות בצורה משמעותית מהבנק"

אז תחשבו על זה, תקראו על זה, רק אל תשכחו מזה. כאן תוכלו למצוא מדריך מקיף על כל הברוקרים הרלבנטיים והתנאים שלהם

 

משקיעים בניירות ערך? הנה העמלות בבנקים ובברוקרים הפרטיים

 

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

לאן נעלם הכסף? תופעה – הפקדות לפנסיה "נעלמות" ; ככה תמצאו את הכסף שלכם!


 

 

HON TV