חדשות    

הבנקים למשכנתאות יקבלו שמאות על הנכס בשלב האישור העקרוני; יפרסמו מידע ללקוח לגבי אפשרויות פרעון מוקדם

משכנתאות

בנק ישראל יוצא בהנחיות חדשות וחשובות באשר לתהליך נטילת משכתא. על פי ההנחיות החדשות הפניית הלקוח לשמאי לשם הערכת שווי הנכס תתבצע כבר בשלב הבקשה לאישור עקרוני ולא לאחר פתיחת תיק המשכנתא בבנק. כמו כן מציע הפיקוח על הבנקים תיקונים אשר יקלו על הלקוחות לבדוק האם כדאי להם לבצע פירעון מוקדם של המשכנתא ובמידה והחליט לבצע פירעון מוקדם, לסייע לו בהליך עדכון פוליסת הביטוח.

בעת נטילת משכנתא, לקוח נדרש להציג לבנק הערכת שמאות לשווי הנכס, שעל פיה נקבע בין השאר יחס המימון של ההלוואה (LTV). העובדה שהבנק דורש את השמאות בשלב יחסית מתקדם בתהליך, לאחר שהלקוח כבר בחר את הבנק ממנו ייטול את ההלוואה ובסמוך למועד העברת הכספים בפועל, יצרה במצבים מסויימים קושי ללקוחות, ובפרט במידה והלקוחות ביקשו ליטול הלוואה ביחס המימון המקסימלי המותר, היות ובמצב זה גובה ההלוואה נגזר באופן ישיר מהערכת השמאי. לאור זאת מפרסם הפיקוח טיוטה של  שני תיקונים בהוראה בנושא הלוואות לדיור:

  1.       הפנית הלקוח לביצוע שמאות תתבצע כבר בשלב האישור העקרוני – במסמך האישור העקרוני, שבנק מוסר ללקוח בשלב מוקדם של התהליך, לפני חתימת הסכם ההלוואה מול הבנק הספציפי, יכלול הבנק הפניה לביצוע שמאות תוך פירוט רשימת השמאים המועסקים על ידו והמתמחים באזור הגאוגרפי בו מצוי הנכס.
  2.         הבנקים יקבלו הערכת שמאי שהוכנה עבור בנק אחר – בנק יהיה חייב לאפשר ללווה לעשות שימוש בהערכת נכס שניתנה על ידי שמאי שאליו הופנה הלקוח על ידי בנק אחר, ובלבד שלא חלפו 90 ימים ממועד הערכת הנכס (למעט במצבים מיוחדים שיוגדרו כעילה לסירוב סביר). בכך, השמאות לא תהווה גורם שמגביל את הלקוח מלנהל מו"מ על תנאי ההלוואה עם מספר בנקים בו זמנית, והוא יוכל לבצע בסופו של דבר את ההלוואה גם בבנק שאינו הבנק ממנו קיבל את האישור העקרוני הראשון ואת ההפניה לשמאות.

בתחום הפירעון המוקדם של משכנתא, בוצעו שני תיקונים בטיוטה:

  1.       בנק יידרש להציג באתר האינטרנט שלו או באפליקציה, מידע מעודכן הנדרש ללווה על מנת לבחון את הכדאיות של פירעון מוקדם של המשכנתא. המידע, שהוא ספציפי ללווה, יקל על הלווה לקבל החלטה מושכלת בדבר הפירעון.
  2.         בנק יידרש למסור ללווה אישור עבור חברת הביטוח בו הוא מאשר להקטין את סכום השיעבוד לטובת הבנק בהתאם לפירעון ההלוואה (או לבטל את השיעבוד כליל במקרה של פירעון מלא). אישור זה יקל על הלקוחות לעדכן את פוליסות הביטוח לאחר פירעון ההלוואה.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "הלוואת משכנתא הנה אחת העסקאות הפיננסיות הגדולות והמורכבות שלקוח מבצע בחייו, ונקודת ממשק מרכזית של הציבור עם המערכת הבנקאית. מטרת התיקונים שאנו עורכים הנה לפשט את התהליך החשוב הזה ולהקל על הלווה לקבל החלטות אופטימליות בעת ההחלטה ליטול משכנתא או לפרוע אותה. אני מודה לח"כ רועי פולקמן שסייע לנו לאפיין את הקשיים שהיו בתהליך בתחום השמאות על המשכנתא, ולעצב את הפתרון שאותו אנו מקדמים היום".

ח"כ  רועי פולקמן: "יחד עם בנק ישראל ובשיתוף חברי, ח"כ עמיר פרץ, אנחנו מביאים עוד בשורה לרוכשי הדירות בישראל. הליכי השמאות ללווים יהיו קלים יותר- הבנקים יהיו חייבים לכבד בדיקת שמאי גם אם נעשתה עבור בנק אחר, ומי שירצה לבחון מספר הצעות למשכנתא לא יידרש לעבור בכל בנק מחדש את הליכי השמאות״.