חדשות    

הבנקים מפתחים מערכת להעברה בנקאית מיידית – האם זה יחסל את כרטיסי האשראי?

עד היום העברות כספיות בין בנק לבנק דרשו זמן ואישורים. המערכת החדשה תהפוך את העברת הכספים למיידית.  אם תeבל אישור, בתי עסק עשויים להרוויח מכך וחברות האשראי להפסיד

לאחר ההיפרדות של ישראכרט ולאומי קארד מהבנקים, נראה שיהיה קשה לחברות האשראי להתחרות בטכנולוגיה של הבנקים, ולא רק באפליקציות. חברת מס"ב הנמצאת בבעלות הבנקים ואחראית על ביצוע העברות הכספים של המערכת הפיננסית בישראל – העברת בנקאית מבנק  – פיתחה בשנתיים האחרונות מערכת טכנולוגית חדשה. המערכת תאפשר העברת כספים בין בנקים באופן מאובטח ומיידי, בדומה לאפליקציות.

המצב כיום

כיום הבנקים מבקשים אישורים ואסמכתאות שבדיקתם דורשת זמן, כך שבמשך כמה ימים הצד המקבל לא יודע אם בוצעה ההעברה. עתה המערכת תאפשר העברת תשלומים מיידית.

חברות האשראי חוששות שהמערכת תהיה תשתית להעברת תשלומים ישירה מחשבון הלקוח לחשבון בית העסק ללא תיווך חברת כרטיסי האשראי.בניגוד למצב כיום ובו ניתן להעביר כספים בין אנשים פרטיים ולהעביר משכורות ממעסיק לאדם פרטי, אך לא ניתן לשלם לבית עסק ללא חברות כרטיסי האשראי.

המערכת החדשה עשויה   להפוך את אפליקציות הבנקים לאמצעי תשלום חלופי לכרטיסי האשראי. כך, יוכלו הבנקים לפנות לבתי עסק ולהציע להם להשתמש בשירותי סליקת התשלומים שלהם.

מס"ב הנמצאת בבעלות הבנקים מפוקחת על ידי בנק ישראל והעובדים שלה הם עובדי שב"א, האחראית על תשתית סליקת התשלומים בבתי עסק. בעקבות החוק להגברת התחרות במערכת הבנקאית, הבנקים נדרשים למכור את אחזקותיהם בשב"א שיוצאת להנפקה, אך יכולים להמשיך להחזיק במס"ב תחת פיקוח בנק ישראל.

חברות האשראי טוענות כי המערכת מעולם לא הוצגה להן קודם לכן, ואינן יודעות עליה דבר ולכן קשה להן לחוות דעה. הן הבינו כי בשלב הראשון המערכת תיפתח לבנקים בלבד, ורק לאחר כמה שנים תיפתח לשחקנים חוץ בנקאיים. מה שכמובן יפגע בתחרות המתוכננת.

גם אפליקציית ביט נועדה תחילה לעסקים זעירים שאינם משתמשים בכרטיסי אשראי. אך אז חברות האשראי דרשו להגביל את השימוש באפליקציות התשלום מול בתי עסק, בטענה כי הכוח של הבנקים יאפשר להם להשתלט על בתי העסק, להדיר את חברות כרטיסי האשראי וכך לפגוע בתחרות בשוק האשראי, שכן הבנקים יוכלו להציע לבתי העסק הצעות אשראי. כיום שיתופי הפעולה של הבנקים מאפשרים העברת תשלום מבית עסק ללקוח, אבל בעתיד השאיפה היא להעביר תשלומים מהלקוח לבית העסק, בשלב ראשון על התשתית של חברות כרטיסי האשראי.

בפיקוח על הבנקים תחילה ביקשו להגביל את מחזור השימוש השנתי בתשלומים באפליקציות לבתי העסק. אלא שאז מונה נגיד חדש שביקש לבחון את כל הסוגיה מחדש.

חברות האשראי רוצות לפתח אפליקציות משלהן

בינתיים בחברות האשראי מעוניינים לפתח אפליקציות תשלום מתקדמות משלהן ולקבל גישה להעברות התשלומים הישירות מחשבון לחשבון – לא ברור אם מס"ב תאפשר להן, בפרט משום שמדובר בגוף בבעלות הבנקים.

בקרוב  מאוד יצטרך נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון להחליט אם לתת למערכת אישור. הלחץ של חברות כרטיסי האשראי עלול להוות מכשול. בפיקוח על הבנקים רוצים מאד לפתח את שוק התשלומים ואת הקדמה הטכנולוגית, אך חוששים לפגוע בתחרות מצד חברות כרטיסי האשראי. מה יכריע?