מיסים    

הגדלת המס על אופציות לעובדים – מה צריך לדעת?

ערן יעקב, מנהל רשות המסים. צילום: דוברות האוצר

הגדלת המס על אופציות לעובדים. מה צריך לדעת? החברה עשתה אקזיט ואתם רוצים כבר לממש את האופציות? או שפשוט מדובר בחברה נסחרת ואתם רוצים לממש את האופציות. אז זו כמובן שמחה גדולה, רק שיש לכם שותף – מס הכנסה. 

בעבר ההתייחסות לרווחים האלו היתה סוג של רווח פירותי שחייב בשיעור של 50% (כמו הכנסה משכר) מעורבב ברווח הוני (מס רווחי הון – 25%), כשבפועל המס ששולם היה קרוב לשיעור של 25%. אבל…ייתכן שבקרוב המס ייקבע על  50%

 עד עתה אם מימשת אופציה מהמעסיק, כאקזיט או כהנפקה, היית מחויב עליה במס של 25%. כעת רשות המסים רוצה לכלול את המס על האופציות במסים על עבודה. יש בזה הגיון, חייבים לומר, אחרי הכל – אופציות הן תגמול בדיוק כמו בונוסים ואפילו שכר. זו הכנסת עבודה, ולכן יש לשלם מס על עבודה.

מס של 50% ולא 25%

בישראל רמת המיסוי היא פרוגרסיבית וכל אדם משלם אחוזים על פי הכנסתו. אם ההכנסה נמוכה, שיעור המס נמוך יותר ואם היא גבוהה שיעור המס גבוה יותר.

כך אם הכנסתכם השנתית עד 6,240 שקל בחודש, תשלמו 10% מס, אבל אם הכנסתכם החודשית עולה על 53,490 שקל בחודש, תשלמו 50% הכנסה. עד עתה המס על מימוש האופציות מהמסיק היה 25% ללא קשר להכנסה. אבל כעת אם הסכום מהאופציות נוסף להכנסה החודשית יגיע ל-53,490 שקל בחודש מינימום תחויבו במס של 50%.

ההחלטה על העלאת המס פורסמה בחוזר של רשות המיסים שבראשה עומד ערן יעקובי. כותרת החוזר: "תגמול מבוסס הון שהבשלתו תלוית-ביצועים". מומחי המיסים חלוקים – יש כאלו שמצדיקים את המס הגבוהה. אבל יש גם אחרים שטוענים שמדובר בכפל מס פוטנציאלי וסביר שיפגע ברצון של המעסיקים לתמרץ את העובדים. נו באמת, המעסיקים לא מתמרצים את העובדים כי הם רוצים. אין להם ברירה. עובדי ההייטק מוכנים לעבוד רק בתנאים האלו.

עלפי החוק הקודם המעביד רשאי לקבוע את התקופה של העובד עד קבלת ערך האופציה לפי שיקול-דעתו. המחוקק קבע תקופה מינימלית של שנתיים, שהחל מתחילתה ועד סופה של תקופה זו התגמול ההוני צריך להיות מופקד בידי נאמן. הסיבה היא שהעובד יוכל ליהנות משיעור המס המוטב ביחס למניות המימוש. על מימוש האופציה מוטל כאמור מס של 25%

עתה הבהירה רשות המסים  שהיא מתכוונת לשלול את שיעור המס הנמוך אם תנאי המימוש הם אקזיט או הנפקה של החברה.

הגבלה זו מצטרפת להגבלות נוספות שהוטלו על עובדי הייטק, ובהן מגבלות מס על עובדים ברילוקיישן שעד עתה נהנו מפרצה במס שמשמעותה פטור על הכנסה מאופציות בחו"ל.

 

קיבלתם אופציות בזמן רילוקיישן? מס הכנסה רוצה תשלום גם על הזמן שהייתם בחול

לא שילמתם מיסים על מסחר באינטרנט? רשות המס בעקבותיכם

אופציות – המדריך המלא