מדריכי צרכנות    

הגודל כן קובע: כל מה שצריך לדעת בעת קניית טלוויזיה גדולה וכמה זה עולה

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-07/2019

 

"המסך הקטן" קטן עליכם? מתכוונים לשדרג את הטלוויזיה לגודל שיעשה חסד עם העיניים שלכם ויקפיץ את מראה הסלון? לא חשוב באיזו חברה תבחרו, אלה הדברים שאתם צריכים לקחת בחשבון:

קניית טלוויזיה חדשה עשויה להיות מלאכה מתישה, במיוחד כשאתם עומדים נבוכים בחנות והמוכר מפציץ אתכם בכל מיני ראשי תיבות ומונחים טכניים שלא אומרים לכם שום דבר. הדברים מסתבכים אף יותר כשאתם מנסים להזמין טלוויזיה במבצע כלשהו באינטרנט. אז במיוחד בשבילכם, הכנו כמה הסברים מציאותיים וברורים עם עצות שנכונות לטלוויזיות מודרניות, כדי שתבואו לחנות מוכנים ולא תיתנו לכל השפע הזה לבלבל אתכם.

על פי נתוני זאפ השוואת מחירים, קטגוריית הטלוויזיות הייתה השנייה הפופולארית ביותר, מיד אחרי סמארטפונים וזה לא מפתיע. ישראלים אוהבים לצפות בטלוויזיה ואם אפשר, שתהייה כמה שיותר גדולה וחכמה. נכון להיום, הטלוויזיה המבוקשת ביותר היא טלוויזיה חכמה בגודל 55 אינץ' תומכת 4K ולא במקרה, בגודל מסך זה יש מאות דגמים, ששני לו מסכים בגודל 65 אינץ'.

את העלייה החדה ברכישת טלוויזיות, בעיקר באיכות 4K ניתן כמובן לשייך להוזלת המחירים של טלוויזיות אלה – שנבע מביטול המס על טלוויזיות שגודלן מעל 50 אינץ' בשנת 2018, כך שמחירן ירד לרמה זהה למסכי Full HD עם נתונים דומים.

שימו לב: בכתבה הזו לא תמצאו דגם ספציפי של טלוויזיה מומלצת לרכישה, אלא כלים שיעזרו לכם להסתדר גם בלעדיו. יש לא מעט מותגים טובים בשוק, לרובם יש מסכים מתקדמים יותר או פחות, אבל אין להם מונופול על ייצור המסך המושלם. המסך הטוב ביותר עבורכם הוא המסך שעונה על הצרכים שלכם במחיר שהגיוני עבורכם.

שימו לב: בכתבה הזו לא תמצאו דגם ספציפי של טלוויזיה מומלצת לרכישה, אלא כלים שיעזרו לכם להסתדר גם בלעדיו. יש לא מעט מותגים טובים בשוק, לרובם יש מסכים מתקדמים יותר או פחות, אבל אין להם מונופול על ייצור המסך המושלם. המסך הטוב ביותר עבורכם הוא המסך שעונה על הצרכים שלכם במחיר שהגיוני עבורכם.

התעלמו מהמונחים השיווקיים. כל יצרנית טלוויזיות גדולה מתהדרת בשורה של טכנולוגיות עם שמות מפוצצים ( S-UHD, TRILUMINOS ועוד) שנהגו בידי מומחי שיווק ממולחים, ובעצם לא אומרים יותר מדי. באופן כללי, רוב הטלוויזיות כיום דומות, וכך גם הטכנולוגיות שמשמשות בהן, אבל כל חברה רוצה להתבדל. פשוט תתעלמו מהמדבקות הצבעוניות עם ראשי התיבות המפוארים שמקיפים את המסך ותביטו בתמונה הגדולה – תרתי משמע.

יותר גדול זה יותר טוב. מאחר שבענייני גודל עסקינן, כלל האצבע הוא שמסך כמה שיותר גדול בימינו זה יותר טוב. אז נכון, אתם לא צריכים בהכרח לקפוץ למסכי 70 אינץ' ומעלה (הנתון של האינץ' הוא בעצם האורך של האלכסון במלבן שהוא המסך), כי זה מקפיץ את המחיר משמעותית, אבל בהכללה, מסך 55 אינץ' בימינו זה המינימום שיתאים לסלון ממוצע, ואילו טלוויזיית 40 אינץ' מתאימה לחדר שינה. גודל המסך הוא גם פונקציה של מרחק הישיבה שלכם ממנו. רוצים לחשב בדיוק איזה גודל מסך אתם צריכים לפי המרחק שלו מהספה? באינטרנט ניתן למצוא מחשבונים ייעודיים לכך, שיחסכו לכם להתעסק עם המתמטיקה הזו

4K – השקעה טובה, אבל לא חובה

מסכי הטלוויזיה כיום מגיעים עם תמיכה בשלוש רזולוציות עיקריות: HD Ready המיושנת, FHD ו-4K. תקן ה-Full HD שמציע רזולוציה של 1920×1080 פיקסלים נחשב מיושן והוחלף על ידי ה-4K שידוע גם בשם UHD או 2160P. רזולוציה זו מכילה פי ארבעה פיקסלים כך שהתמונה מוצגת ב-3840×2160 פיקסלים והיא חדה בצורה בולטת.

מחירי מסכי ה-4K ירדו בצורה דרמטית וכעת הם זהים לאלו של מסכי ה-Full HD, רק קחו בחשבון שטלוויזיות קטנות מ-43 אינץ' לרוב לא יתמכו ב-4K אלא אם מדובר במסך מחשב ייעודי.

האם יש היום תוכן ב-4K?

זה כשנתיים ישנו תוכן ב-4K הקיים דרך שירותי סטרימינג כמו נטפליקס, אמאזון פריים וידאו ויוטיוב. גם תאגיד השידור כאן מאפשר לצפות בתכנים מסוימים ב-4K אך לא דרך ערוץ הטלוויזיה הרגיל אלא דרך האפליקציה שזמינה לחלק מהטלוויזיות החכמות. בנוסף, רוב חברות השידור על גבי אינטרנט כמו פרטנר TV וסלקום TV מאפשרות לשכור ממיר 4K או להשתמש באפליקציה שלהן על סטרימר תומך 4K, רק קחו בחשבון שלהן אין כל תוכן מקורי שמשודר בתקן הזה כך שהן לא קריטיות כדי לצפות בתוכן ברזולוציה הזאת.

כמו כן, כמעט כל הטלפונים הסלולריים מסוגלים להקליט סרטים בתקן זה, וזה בהחלט נחמד לראות את הילד עושה צעדים ראשונים באיכות הגבוהה ביותר.

סוג הפאנל – מה כדאי? הנתון שרוב יצרניות הטלוויזיות מתגאות בו הוא סוג הפאנל – כלומר הטכנולוגיה והחומרים שמהם עשוי המסך עצמו. בשוק שולטות כיום שתי טכנולוגיות מרכזיות – OLED ו.LED-LCD-  האותיות האלה מתייחסות לאופן שבו המסך מפיק את האור שיוצר את התמונה. לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה, והיא חלק מרכזי במחיר המסך.

על אף הדמיון בשמות, מדובר בטכנולוגיות שונות בתכלית. טלוויזיות OLED  ייתנו לכם את הצבעים ואת הביצועים הכי טובים, אבל הן עדיין יקרות יחסית, ככה שרובנו נרכוש בעצם טלוויזיית LED . טלוויזיות עם אזורי הארה דינאמית יתנו ביצועים יותר טובים, כמו כאלה עם תאורה אחורית מלאה (בניגוד לאלה שיש להן גופי תאורה רק בקצוות).

 לא רק יפה – האם הטלוויזיה שלכם צריכה גם להיות חכמה? התשובה היא – לא בהכרח.  Smart TV  הפכה להיות נפוצה מאוד בימינו, ומדובר בעצם בשם מתוחכם לטלוויזיה שמתחברת לאינטרנט, מאפשרת גלישה באתרים ישירות מהמסך ומסוגלת להריץ אפליקציות, כמו הסמארטפון שלכם בעצם. האם התכונה הזו היא חובה? לא ממש. אכן, מדובר בנוחות יתרה, וזה עשוי להקל עליכם להגיע לתכנים ולשירותים מסוימים כמו נטפליקס, ולגלוש באתרים ישירות מהטלוויזיה בלי צורך במקור חיצוני. מצד שני, אם יש לכם סטרימר, Apple TV  או גוגל כרומקאסט שגם ככה כבר מחוברים לטלוויזיה, או שאתם מנויים לאחד מספקי התוכן כמו סלקום או פרטנר – התכונה הזו הופכת למיותרת, כי את כל הפונקציות האלה אתם יכולים להקרין למסך מהמקור החיצוני (יהא זה מחשב, סטרימר או ממיר של אחד משירותי הטלוויזיה מבוססי האינטרנט).

ומה קורה בגזרת האסתטיקה? הטלוויזיות של ימינו מתהדרות בהמון תכונות שנועדו לשפר את האסתטיקה שלהן: ממתקני תלייה נוחה על הקיר שגם חסרי חוש טכני יכולים לתלות ישר, דרך כבלים דקיקים ובלתי נראים ועד מסך קעור שאמור לכאורה לשפר את חוויית הצפייה. בפועל, כל אלה הם רק עניין של יופי. אם זה חשוב לכם ויש לכם עוד כמה שקלים פנויים בכיס לטובת התכונות האלה – לכו על זה, אבל הן בפירוש לא חובה.

 

כמה זה עולה?

מחירים לדוגמה – טלוויזיות עם מסך גדול

סמסונג:

55 אינץ' – 16,500 – 2,500 שקל

65 אינץ' – 23,000 – 4,000 שקל

78 אינץ' – 55,000 – 16,500 שקל

טלוויזיה חכמה lg – אל ג'י

55 אינץ' – 27,000- 3,700 שקל

60 אינץ' – 18,000 – 4,000 שקל

65 אינץ' – 55,000 – 4,500 שקל

77 אינץ' – 160,000 – 50,000 שקל

טלוויזיה חכמה סוני

55 אינץ' – 9,200 – 3,800 שקל

65 אינץ' – 16,000 – 6,500 שקל

טלוויזיה חכמה פיליפס

55 אינץ' – 13,250 – 2,800 שקל

65 אינץ' – 26,500 – 5,000 שקל

מהי טלוויזיה חכמה – וכמה היא עולה?

איזה שירות טלוויזיה עדיף – פרטנר TV, סלקום TV או סטינג TV?