אחזקת דירה    

הזמנת ביובית – מה צריך לדעת וכמה זה עולה?

קרדיט לתמונה 123rf
מעודכן ל-10/2022

כולנו נתקלנו ברכב ביובית המשונה עם המיכל הגדול והצינורות שיוצאים מכל עבר אך לא תמיד הבנו למה ומתי צריך להזמין אחד כזה. אז הגיע הזמן לעשות סדר: אם כשיש לכם סתימה בכיור בבית או נזילה אתם מזמינים אינסטלטור, אז כשיש לכם סתימה בצנרת שמחוץ למבנה, חסימה של הצינורות כתוצאה מצמחייה, הצפה מסביב לבניין או מרזב חסום אחרי קיץ ארוך – זה הזמן להזמין ביובית. 

אם עד כה חשבתם שהזמנת ביובית היא נחלתם של חברות, עסקים ורשויות, נכונה לכם הפתעה. זהו האמצעי הנפוץ ולעתים קרובות גם היחיד, לפתרון תקלות ולתחזוקה של מערכת הביוב, וקיים סיכוי סביר שגם אתם ביום מן הימים באופן כזה או אחר, תזדקקו לשירות.

בשונה משירותים אחרים, בהזמנת ביובית על הצרכן לאמץ מספר הרגלים ושיטות שיוכלו לעשות את ההבדל בין פתרון חלק במחיר סביר, לבין תקלה שחוזרת לבקר בכל מספר חודשים, סכומי כסף גבוהים שנשפכים ובמקרים מסוימים אפילו נזק אקולוגי.

אז מה צריך לדעת ולעשות כדי להזמין ביובית, אילו סוגים קיימים, איך בוחרים, וכמה זה עולה?

מהי ביובית?

לפני שאנחנו מזמינים ביובית, חשוב להבין תחילה מהי, אילו סוגים קיימים ומה הכי מתאים לצורך שלנו.

באופן כללי, מדובר על רכב שתוכנן ונבנה מתוך מחשבה לאתר ולטפל בתקלות ובעיות במערכת הביוב.

על מנת לעמוד במשימה, ישנן מערכות שונות שמורכבות על גבי הביובית שנועדו להתמודד עם תרחישים מסוגים שונים. בין האמצעים השונים יש שניים שבולטים יותר מכולם. הראשון הוא המיכל הגדול שמורכב ברכב והשני הם המשאבות עם הצינורות.

  1. מיכל – לצופה מהצד הוא נראה כמקשה אחת אך בפועל, המיכל מחולק לשני חלקים והוא משמש לשני תפקידים. הראשון הוא לאגור ולהוביל באופן בטוח נוזלים שנשאבו על ידי הביובית, והשני הוא לאגור מים נקיים כדי שישמשו לפתיחת סתימות ולשטיפה של קווי ביוב.
  2. משאבות – למשאבות תפקיד מרכזי בטיפול בתקלות השונות. כמו במיכל, גם כאן יש שני סוגים של משאבות כשהראשונה נועדה כדי לשאוב נוזלים כמו ביוב ושפכים אל תוך המיכל בעוד שמשאבה שניה נועדה כדי להזרים מים נקיים בעוצמה מאוד גבוהה, מן המיכל אל תוך מערכת הביוב כדי לשטוף אותה ולפתוח סתימות באמצעות לחץ מים גבוה.

חשוב לציין שיש עשרות סוגים של רכבי ביובית שנבדלים בגודל, בצורה, בסוגי המערכות שמותקנים עליהם וכן גם בעוצמות המשאבות.

רכבי ביובית שכדאי להכיר

רכבי הביובית נחלקים לשלושה סוגים אבל צריך לזכור שבתוך כל קבוצה, יש רכבים מתקדמים יותר ופחות, עניין שבא לידי ביטוי ביכולת לשאוב, לפנות ובקיצור – לפתור בעיות מורכבות יותר או פחות.

ביובית קטנה

רכב קטן באופן יחסי שנועד כדי לתת שירות במקומות צפופים, צרים או נמוכים. בדרך כלל מתאים לרחובות סואנים או לכאלה עם הגבלת גובה כמו קניונים וחניונים תת קרקעיים.

משאית ביובית

זה הרכב הנפוץ שמשמש לפתרון מרבית התקלות ומתאפיין במיכל קיבולת גדול, משאבות בעוצמה מספקת ל-90% מהתרחישים והמחיר שלו הוא הזול מבין כל הסוגים.

ביובית קומבי

מדובר ברכב מאוד גדול שנועד לתקלות קיצוניות ומקרים מיוחדים. בישראל השימוש בקומבי נדיר ושמור רק למקרים מאוד מיוחדים.

ניידת שירות

אל שלושת סוגי הרכבים האלה, מצטרפת ניידת שירות שכוללת מגוון כלים מתקדמים שנועדו לאיתור וטיפול בתקלות מורכבות.

כמה עולה להזמין ביובית?

מחיר ביובית נע בין 500 שקל ועד ליותר מ-1,000 שקל. התמחור תלוי במספר גורמים כמו סוג הביובית שצריך להזמין, התקלה המדוברת, שירותים מיוחדים ומורכבות כללית.

יחד עם זאת חשוב לציין שלמעלה מ-50% מהתקלות במדינת ישראל, נובעות ממגבונים שהצטברו בצינורות וגרמו לסתימה. מדובר בתקלה פשוטה שעלותה מסתכמת בכמה מאות שקלים לכל היותר.

בנוסף, החוק מחייב לפנות ביוב שנשאב אל מרכזים ייעודיים שהוגדרו על ידי המשרד לאיכות הסביבה. הפינוי אל האתרים האלה כרוך באגרה שמשולמת למדינה ושצריך לשקלל גם אותה אל המחיר הסופי במידה שצריך לבצע שאיבה.

יש שני כללים שיכולים לסייע לכם להזמין מפעיל ביובית מקצועי במחיר הוגן.

הראשון הוא לנסות ולהימנע ככל שניתן מהזמנת השירות בסופי שבוע או בשעות הלילה. התעריף במקרים כאלה עולה במאות אחוזים.

השני הוא להשוות מספר הצעות מחיר מהסיבה הפשוטה שלעתים קיימים פערי מחירים של מאות שקלים בין חברה אחת לאחרת. יחד עם זאת חשוב להבין מה כל הצעת מחיר כוללת, כדי להימנע ממצב שבו רק נראה שהמחיר יותר זול מפני שאינו כולל פעולות כאלה ואחרות.

מקרים שבהם צריך להזמין ביובית

מגוון התרחישים שבהם צריך להזמין ביובית רחב כמו מגוון התקלות האפשריות במערכת ואם חשבתם שהביובית נועדה רק כדי לפתוח סתימות או לשאוב ביוב, כדאי שתכירו מקצת מהיכולות שיתכן שיכולות לסייע לכם לפתור בעיות שלא חשבתם שניתן לטפל בהן.

  • שורשים בביוב – זאת אחת הבעיות הנפוצות במדינת ישראל. שורשי עצים מוצאים בביוב מקור מצוין למינרלים ונוזלים. כל חדירה של שורש אל תוך המערכת, יוצרת תגובת שרשרת שבמסגרתה השורשים גדלים במהירות וסותמים את הביוב. כדי לפתור את הבעיה, צריך להוציא את השורשים, להיעזר בחומר קוטל שורשים ולבסוף לסגור את הפתח שדרכו נכנסו.
  • פינוי של מפריד שומנים – אחד מחומרי הגלם הנפוצים במסעדות ועסקים נוספים, הוא שמן. מאחר שעל פי החוק חל איסור להזרים אותו אל הביוב מתוך חשש שיגרום לסתימות במערכת הביוב העירונית ולנזקים במתקני טיהור השפכים, צריך לשאוב ושלנע אותו מעת לעת בעזרת ביובית, אל אתרי שפכים ייעודיים
  • פתיחת סתימות מורכבות – חשבתם אי פעם מה קורה אם בזמן שיפוץ או בנייה, חדרו חלקי ברזל ובטון אל תוך צינורות ביוב כתוצאה מפתח שלא היה סגור? מאחר שברור שסילון מים חזק לא יהיה יעיל,  נעזרים ברובוט שיכול לכרסם חומרים מאוד חזקים ולפתוח כל סתימה.
  • חידוש צנרת – מה עושים כשמערכת הביוב ישנה או סדוקה? יש שתי אפשרויות. הראשונה היא החלפה יקרה שמלווה בחפירות ונזקים אבל יש גם אפשרות שנייה שהיא חידוש הצנרת באמצעות החדרת שרוול פולימרי שיכול להעניק לצינורות משך חיים נוסף של עשרות שנים, במחיר הרבה יותר זול ובלי כל הנזק שנלווה להחלפת הצינורות.
  • מיפוי וצילום – שיטות מתקדמות שנועדו למפות ולאפשר להציץ אל תוך צינורות ביוב חבויים. מטרת השירות היא לאתר תקלות ולהתאים להן את הטיפול המתאים או כדי לאשר מערכת ביוב חדשה במסגרת טופס 4.
  • שאיבת הצפות – שאיבת הצפות גדולות שנגרמו כתוצאה מהתפוצצות צינור ביוב יכולות להיעשות עם ביובית בתוך דקות ומאחר שהמשאבה כל כך יעילה, היא משמשת גם להצפות שנגרמו מהתפוצצות צינורות מים או מחדירה של מי גשמים.
  • פתיחת מרזבים – במהלך חודשי הקיץ מצטבר לכלוך על גבי גגות של בניינים ומגדלים. הלכלוך הזה נשטף עם הגשם הראשון אל תוך המרזבים ויכול לסתום אותם. שטיפת המרזבים תסייע בפתיחת הסתימה וניקוז מהיר של המים.

לפני שמזמינים – טיפים לבחירת קבלן ביובית

כפי שציינו קודם לכן, לפני שמזמינים שירותי ביובית, חשוב להשוות מספר הצעות מחיר.

אנו ממליצים להשוות הצעות מחיר של חברות מומלצות שיכולות לתת לכם שירות איכותי ומקצועי שיבטיח את פתרון הבעיה תוך עבודה לפי התקנים והדרישות של האגף לאיכות הסביבה.

  1. הימנעו ככל שניתן מהזמנת ביובית בשעות לא שגרתיות מהסיבה שהמחיר יכול להתייקר במאות אחוזים.
  2. השוו קבלני ביוב עם המלצות ובעבודות גדולות אפילו צרו קשר עם הממליצים.
  3. התאימו את החברה לסוג השירות וזכרו שמי שיודע לפתוח סתימות, לא בהכרח מתאים לשיקום צנרת ביוב. בעבודות כאלה תמיד כדאי להעדיף חברה מנוסה בסוג השירות המדובר.
  4. הזמינו את רכב הביובית מהסוג הכי מתאים לצרכים ולסוג השטח שבו צריך לפעול.
  5. הימנעו מהזמנת אינסטלטור בתקלות בצינורות ביוב מרכזיים מפני שסביר להניח שהוא יזמין ביובית וכך תשלמו עבור שני שירותים שלא לצורך.

ולבסוף, השתדלו להימנע מלחצים. ברור שסתימות או הצפות ביוב יכולות להוציא כמעט כל אחד משלוותו אך עליכם לזכור שיש בעלי מקצוע שעלולים לנצל זאת לרעתכם, בידיעה שתשלמו כל מחיר לפתרון מהיר של הבעיה. כדאי לקבל את ההחלטות בשיקול דעת ולבחור בקבלן ביובית מומלץ ומנוסה וגם זה לאחר שהשוויתם כמה הצעות מחיר.