חדשות    

הכישלון של שדה רמון

צילום: ויקיפדיה Oyoyoy

שדה התעופה רמון היה אמור להיות התשובה לסגירת שדה דב, בפועל שדה התעופה רמון, שנפתח במארס האחרון כ–20 ק"מ צפונית לאילת, לא שוקק כפי שציפו

בינתיים בשדה רק טיסות פנים־ארציות של ארקיע וישראייר. והפעילות הבינלאומית יצאה ל"הדממת קיץ" — מסוף אפריל עד ספטמבר. התוצאה היא שבימי ראשון וחמישי הפופולריים יחסית לטיסות מנתב"ג או מחיפה לרמון, יש כ–20 טיסות יומיות לכל כיוון. בשאר ימות השבוע כל אחת מהחברות מפעילה כשש טיסות בלבד לכל כיוון — והשדה ריק. מי שסובל בעיקר הן חנויות ומסעדות העומדות ריקות אף הן.

הבעיה עם החנויות היא שאי אפשר להבטיח הכנסה קבועה. עבור התיירים בטיסות פנימיות אלו מעדיפים לקנות באילת הפטורה ממע"מ והיקף הטיסות לחו"ל מועט מדי כדי להצדיק פעילות עסקית קבועה. בחנויות יש מי שמספר שממילא מי שניגש למכרזים הציע את המינימום הנדרש. אחרים אופטימיים כי מדובר רק בשנה ראשונה, ולא ניתן להסיק ממנה מסקנות.

הבעיה היא שחברות התעופה הבינלאומיות מפעילות קווי תעופה מאירופה לאילת רק בחודשי החורף, וכך גם קורה ברמון. הסיבה היא שבעבר הוחלט במשרד התיירות לעודד חברות תעופה זרות להגיע לאילת בחורף, כשהתפוסה בבתי המלון באילת נמוכה, וחילקו מענק של 60 יורו לכל נוסע, ישראלי או תייר, שינחת עמן בעובדה.  עוד משרד התחבורה פטר את חברות התעופה הזרות מכלל האגרות התעופתיות: אגרות נחיתה מחו"ל, נחיתה פנים ארציות, שירותי נוסע נכנס, פיקוח אווירי ואגרות נוסע יוצא.

המענקים ניתנים בחודשים ספטמבר עד מאי, ואילו חברות התעופה הזרות מרכזות את הטיסות לאילת בעיקר בנובמבר־מארס. והסיבה פשוטה: זול יותר, חם פחות. עם זאת,  בלי המענקים של משרד התיירות חברות התעופה כלל לא יסכימו להפעיל קווים לרמון.

הבעיה היא שאם יש פטור מאגרות, שדה התעופה נידון מראש להיות לא רווחי, כמו שהיה עם שדה דב ושדה אילת. מי שמחזיק את שדה רמון הוא רש"ת באמצעות ההכנסות מנתב"ג.

כדי לפתור את המשבר של שדה רמון הוצע בענף בין השאר לפתוח את קו הטיסות הפנים־ארציות גם לחברות תעופה זרות, במטרה להגביר תחרות ולהוריד מחירים. לשם כך יצטרכו להגיע להחלטה שגם תשמר על החברות הישראליות וגם תיטיב עם הצרכנים. בענף מציעים לשלב בשדה רמון טיסות לואו קוסט למזרח הרחוק ולאפריקה. אומנם זה לא יהיה רווחי, הם אומרים, אבל התנועה תגדל. נוסף על כך גם פרויקט הרכבת הקלה מאילת לרמון, שהיה אמור למשוך אליו נוסעים, תקוע.

מרש"ת נמסר: "רש"ת בנתה את רמון כנכס אסטרטגי של ישראל וכנמל תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג. השדה ישמש עוגן כלכלי לאילת, לתושבי הערבה והנגב וכנהוג בעולם של כלכלת תעופה שבוחן שדות תעופה וקווי תעופה לאחר חמש ועשר שנים מרגע הפעלתם — נבחן את רמון בעוד שנה, שנתיים וחמש. לעומת הונג קונג, פרנקפורט, טרמינל 5 בהית'רו ושדות אחרים, רמון נפתח באפס תקלות וברציפות תפקודית מלאה".

פקקים בדרך לשדה רמון, הנוסעים מפספסים טיסות מאילת בחזרה

שדה התעופה רמון – כמה יעלו הטיסות לאילת? האם השדה ישמש לטיסות בינלאומיות? וכל מה שצריך לדעת על שדה התעופה רמון