חדשות    

הכלכלן הראשי של אקסלנס צופה: הורדת ריבית או האטה כלכלית חדה

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס אומר בסקירתו השבועית כי "היצע הזדמנויות ההשקעה בתשואה גבוהה נעלם, ומותיר שתי ברירות: הורדת ריבית עד 2020 או האטה כלכלית חדה".

לדברי כהנוביץ, חברת מודיס' מעריכה, כי הקושי של סין לצמוח נובע בעיקר מהעדר הזדמנויות השקעה בתשואה גבוהה, ומצב זה מאלץ אותה לקחת חובות בהיקפים הולכים וגדלים כדי לשמר את הצמיחה ברמות הנוכחיות.

נראה שגם השוק במערב חווה תופעה דומה, ומתקשה למצוא השקעות בתשואה גבוהה, מה שבא לידי ביטוי בעצירה טוטאלית של הנפקות האג"ח HY בחודש דצמבר, לראשונה מאז משבר הסאב-פריים. בשונה ממשבר הסאב, נראה כי היום לא מדובר במשבר, אלא במיצוי המחזור הכלכלי. הדרך היחידה להחזיר את הכדאיות בהשקעות שיספקו צמיחה היא להוריד את הריבית ולהקל את תנאי האשראי וזה מה שסין החליטה להתמקד בו, גם בשבוע שעבר ע"י הפחתת יחס הרזרבה לבנקים.

עוד מתייחס כהנוביץ לעלייה בהיקף האג"ח בתשואות שלילית. עד אוקטובר היקף האג"ח בעולם שנסחר בתשואה שלילית הלך וירד. אך יחד עם ירידת התשואות בעולם, גם היקף האג"ח בתשואה שלילית חזר לטפס ו-2.6 טריליון דולר של נכסים הצטרפו למעגל התשואה השלילית הגלומה, ובסה"כ 8.3 טריליון דולר.

בלטו ירידת תשואות בגוש האירו שהכניסה עוד ועוד סדרות לטריטוריה הדמיונית, בניהן בלטו בירידה לטריטוריה שלילית אג"ח גרמניות עד סדרה לפדיון בעוד תשע שנים, לראשונה מאז מאי 2017.

ביפן כל הסדרות לפדיון עד עשר שנים נמצאות כעת בטריטוריה שלילית, לראשונה מאז ספטמבר 2017. כהנוביץ  מעריך כי במחזור הורדת הריביות הבא בעולם, עוד ועוד אג"ח ייכנסו לטריטוריה שלילית, כולל חשבונות עובר ושב, מה שיותיר למי שלא רכש אג"ח עם תשואות חיוביות מבעוד מועד לאלטרנטיבות חסרות סיכון שליליות.

כהנוביץ סבור כי במקרה של החמרה במצב הכלכלי בשנים הקרובות, תחול ירידת ריבית דרמטית וחדה. אולי אף מתחת לאפס,  מה שמשאיר להערכת אקסלנט את המח"מ הארוך מאוד אטרקטיבי.

כהנוביץ מאשים את חטיבת המחקר של בנק ישראל כי היא מטעה את הועדה המוניטרית לחשוב שהאינפלציה בישראל תגיע לכיוון מרכז היעד, גם עם העלאת ריבית מהירה יותר מזאת שהשוק מגלם .  בעוד הועדה המוניטרית מעריכה כי המשך עליית השכר והימצאות המשק בסביבת תעסוקה מלאה, יתמכו בהמשך עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד, השוק לא רואה איך האינפלציה בישראל הולכת להגיע לכיוון מרכז היעד בשנים הבאות.  

השכר בישראל עולה בקצב מהיר כבר מספר שנים מבלי לייצר אינפלציה, תופעה שכונתה ע"י יו"ר הפד לשעבר, ילן, כתעלומה. בנוסף, הניסיון של השנים האחרונות מלמד שכדאי לוועדה לנרמל את תחזית האינפלציה של חטיבת המחקר ולהוריד ממנה לפחות חצי אחוז.