תוכן ממומן    

הלבנת הון בשנת 2021 – על היקף התופעה בארץ, השיטות, החקיקה ומדוע להיעזר בעו"ד אם אתה נחשד?

PEXELS

חוק איסור הלבנת הון תש"ס 2000, קובע עבירות פליליות של הלבנת ההון, כאשר מדובר על חלק מהמאמץ המדיני, ללחימה בפשיעה כלכלית חמורה. המטרות העיקריות של חוק זה, הן במתן עוד אמצעים בידי גורמי האכיפה, כאשר מדובר בסטנדרטים בינלאומיים, אשר אותם אימצה מדינת ישראל. זוהי למעשה עבירת מקור, שהיא פעולה פלילית אשר באמצעותה נצבר "הון נגוע". חוק זה הוא בתוספת הראשונה לחוק. למעשה ההלבנה עצמה של ההון, יכולה לכלול שורה ארוכה של עבירות פליליות כגון: עבירות סחר בסמים, סחר לא חוקי בנשק, הימורים, שוחד, עבירות ני"ע, עבירות טרטור, זנות ועוד.

לפעמים השמת הכספים שנעשו כתוצאה של הלבנת הון, נעשית תחת זהות בדויה, או באמצעות חברת קש או איש קש שאינו מגלה עבור מי החברה או האדם ביצע פעול פלילית זו. בשנות ה-2000, הקימה מדינת ישראל, יחידות למודיעין פיננסי מה שמסייע רבות תפיסת מי שביצע עבירות של הלבנות הון. יחדה זו, אף עוסקת גם בעבירות של מימון טרור שנעשו בשיטה זו של הלבנות הון. למעשה יחידה זו, מקדמת מספר מטרות כגון:

  • ייעול המערכת, תוך ריכוז המידע להלבנת הון אצל גורם אחר
  • הקמת גוף מקצועי שיסייע למשטרה ורשויות אכיפת החוק באמצעות סינון המידע לאחא שמידע זה נותח ועובד

עבירות מס – כיצד הן מתנהלות ומי מנהל חקירה זו?

אם נתפסתם או נחשדתם בגין עבירות מס, הרשות שתחקור אתכם היא רשות המיסים. רשות זו, פועלת כמו משטרה, כך שהיא יכולה לבצע חיפוש בביתכם, או בבית העסק, לחקור אתכם ולעכב אתכם לחקירה. חוקרי רשות המיסים , הינם אנשים מיומנים שעברו הכשרות רבות, כך שהם יכולים לכלות נגדכם ראיות מפלילות. אם ביצעתם עבירה הקשורה למע"מ, עליכם לדעת, כי למבקרי מע"מ, קיימת הסמכות גם האזרחים וגם הפלילית לחקור אתכם תחת אזהרה. לפעמים חקירה זו, עשויה להגיע במפתיע, מבלי שהודיעו לכם עליה.

לפני כל צעד או חקירה, יש ליידע עו"ד מיסים, על מנת שינחה אתכם בחקירה. כל מילה או הודאה מיותרת יכולה בקלות לשמש כנגדכם. יש לדעת, כי ללא צו חיפוש, אין לאף אחד סמכות לערוך חיפוש בביתכם או בבית העסק שלכם. אפילו אם החוקרים יבקשו לחפש במחשבים, עליהם להיות מצוידים בצו מיוחד לחיפוש. שני עדים צריכים להיות נוכחים בעת החיפוש וכן, עליהם לערוך רשימה של מסמכים או חפצים שהם תפסו. עליכם לוודא, כי רשימה זו תהיה מפורטת ויש לדרוש ממנה העתק.

כיצד עלים לנהוג בזמן חקירה של רשות במיסים?

כאשר שואלים אתכם שאלות תחת חקירה, עליכם לומר דברים רק שנשאלתם עליהם. במידה ואינכם זוכרים דבר מה שנשאלתם עליו, אמרו שאינכם זוכרים. במידה ונחקרתם ע מסמכים מסוימים, בקשו לראות אותם לפני שישאלו אתכם שאלות לגביהם. במידה ואתם חשים חלשים או שאתם מרגישים ברע, ציינו זאת בפני החוקרים. במידה החוקרים מסרבים לבקשתכם, עליכם לבקש כי סירוב זה, יירשם בפרוטוקול החקירה. שימו לב, כי גם בהפסקה של החקירה או לפני החקירה עצמה, כל מה שתאמרו, יכול לשמש נגדכם אף להישמע בהקלטה. עו"ד מיסים, ינחה אתכם כיצד לנהוג ולהתנהל באופן המיטבי מו רשויות המס, יסבר לכם מה זכויותיכם כחשודים וכן, תוכלו לקבל טיפים חשובים לחקירה. אם תפנו באופן מידי לעוה"ד שייצג אתכם במשפט, תוכלו להספיק לשבת איתו ולתכנן את המהלכים בתבונה. זכרו, כי הזעקת עו"ד לחדר החקירות, מהווה בעיה, היות והזמן מוגבל והייעוץ יתבצע כאשר אתם נמצאים תחת לחץ.