תיירות    

המקומות המיושבים הגבוהים בעולם

צילום: edca wikipedia

מעודכן ל-04/2019

ספרד, גיאורגיה ופרו  היישובים הגבוהים בעולם  – קחו סוודר, וגם קצת על מחלת גבהים

כולנו יודעים שהאוורסט הוא ההר הכי גבוה בעולם, אבל אם אנחנו רוצים למצוא מקום מיושב נצטרך לרדת כמה מטרים בהר.

היישוב במקום החמישי הוא ואלדינרס בגובה 1,667 מטר.  העיירה השוכנת ברכס ההרים Sierra de Gúdar  היא היישוב הגבוה ביותר בספרד. האוכלוסייה מונה 141 תושבים בלבד – 141 תושבים אמיצים –  העיירה מושכת תיירים ומטפסים. ובחורף אף גולשי סקי, וסתם תיירים אמיצים במיוחד.

במקום הרביעי אנו מתרחקים לשרלוט פאס שבאוסטרליה. בגובה 1,946 מטרים. היישוב הגבוה ביותר באוסטרליה והשני בעולם – שרלוט פאס בניו סאות' וולס, קר במיוחד.  כדאי (ואפילו חובה) לקחת סוודר, מעיל, צעיף ומה לא –  כי בחורף הטמפרטורה צונחת מתחת לאפס, והמקום הופך לאתר סקי. היישוב נקרא על שם שרלוט אדאמס, שב-1881 הפכה לאישה הראשונה מאירופה שטיפסה על הר קושצ'ושקו הסמוך.

במקום השלישי  המכובד מאוד –  אושגולי. זהו כפר שגובהו 2,103 מטרים ונמצא בהרי הקווקז.  אבל צריך לבחור מועד מתאים לבקר אותו כי הוא נחסם על ידי מפולות שלג למשך כמה חודשים בכל שנה. המקום מוכרז גם כאתר מורשת של אונסק"ו, הכולל כנסייה מרהיבה מהמאה ה-12. ביישוב מתגוררים 200 איש.

במקום השני, רגע לפני הזוכה –  חינאליג אזרבייג'אן.  היישוב גם כן בהרי קווקז בגובה 2,350 מטרים מעל פני הים. היישוב מונה 2,000 תושבים שמתמודדים והטמפרטורות  מינוס 20 מעלות צלזיוס בחורף. מדובר באחד הישובים הוותיקם, שכן היישוב קיים כבר למעלה מ-5,000 שנים.

ובמקום הראשון, לא הרחק, שימשאל בפקיסטן. בגובה 3,109 מטרים. היישוב נמצא בגבול שלה עם סין, בגובה של 3,109 מטרים. מתגוררים בו 400 תושבים בלבד ועד 2003 הוא אפילו לא היה נגיש למכוניות. בכל זאת לא מומלץ לנסוע לשם כי מדובר באחד הכבישים המסוכנים בעולם. חוץ מזה, מה יש לכם לחפש בגובה כזה – אין אוויר, אין חמצן, לרובנו קיים קושי להסתדר במקומות כאלו. ואם אתם בכל זאת בעניין, אז קצת על…מחלת גבהים

מהי מחלת גבהים

נקודת אזהרה למי שרוצה לבקר ביישובים אלו. מחלת גבהים היא שם כולל לתופעות בריאותיות.  בגובה 2500 מטר ומעלה. לחץ האוויר יורד עם העלייה בגובה, וכתוצאה מהירידה בלחץ האוויר יורד גם לחץ החמצן ולכן יורדת גם כמות החמצן המוכנסת לריאות בכל שאיפה. בנוסף לכך, בגובה רב הטמפרטורות ואחוזי הלחות באוויר יורדים, ולעומתם עולה רמת הקרינה.

ההתאמה למצב החדש מכונה "התאקלמות" והיא מתרחשת במספר צורות ובמשכי זמן שונים. לדוגמה האצה של קצב הנשימה היא תגובה מיידית ו"אוטומטית" של הגוף. ייצור מוגבר של כדוריות דם אדומות נוספות, העוזרות בהולכת החמצן לאברי הגוף, מתחיל בתוך כשבועיים. ואילו שינוי בהרכב הגוף (היחס בין שומן לשריר), מתחיל לאחר תקופות ממושכות יותר.

רצוי מאוד להגיע לאזורי הגובה לאט, ורק לאחר שהייה בגובהי-ביניים. במקרים שבהם אין ברירה, ניתן להיעזר בתרופות, אך רק במידה מוגבלת.