מדריכי דירה ומשכנתא    

המשכנתא הכי זולה!

house

מעודכן ל-1/2017

הפחתת ריבית בנק ישראל יצרה תופעה מעניינת בשוק האג"ח, תופעה שיש לה גם משמעות לכל אחד ואחת  שמעוניינים לקחת משכנתא ולרכוש דירה – הדרך הטריוויאלית לקחת משכנתא היא לפנות לבנק למשכנתאות, לשעבד את הנכס/ דירה ולשלם החזרים חודשיים. אבל, יש דרך נוספת, לכאורה מסובכת יותר, אבל האמת די פשוטה.

מחשבון משכנתא

עליות השערים בשוק האג"ח במקביל לירידת הריבית, הביאו את אגרות החוב הממשלתיות (שנחשבות הבטוחות ביותר) להיסחר בתשואות אפקטיביות של 0.3% עד 0.7% לטווח של 3 שנים עד עשר שנים ויותר. אם אתם עושים שורט על אגרות החוב האלו, כלומר מוכרים את אגרות החוב האלו בבורסה, אזי אתם בעצם מקבלים הלוואה בריבית של 0.3% עד 0.7% לתקופה האמורה. כדי לעשות שורט כזה (מכירה בחסר) אתם צריכים שיהיה מישהו שישאיל לכם, ופרקטית אין בעיה – יש כמות אדירה של קרנות ותעודות וגופים מוסדיים בכלל שמחזיקים באגרות החוב האלו ויכולים להשאיל לכם; ואז (אחרי שתשאילו) תוכלו למכור את האגרות חוב, ולקבל את התמורה לחשבון (תמורה שתשמש אתכם כהלוואת משכנתא)

אבל הם (הגופים שישאילו לכם את אגרות החוב) ירצו ממכם עמלה – עמלת השאלה  שנובעת מכך שהם מספקים לכם אגרות חוב שאתם רשאים לעשות בהן מה שאתם רוצים. עמלת ההשאלה הזו עשויה להיות בסדר גודל של 1%, אבל זה תלוי כמובן בבנק שבו מתנהל החשבון, בפרטים הספציפיים שלכם, וכמה שזה יישמע מוזר – במטרה / ייעוד של כספי ההשאלה.

בשורה התחתונה סביר שהעלות הכוללת (ריבית ודמי השאלה) תהיה סביב 1.5% בשנה (אולי מעט יותר אם מדובר בטווח ממושך יותר), אך כאמור זה יכול גם להיות גבוה יותר או נמוך יותר (תלוי בכמה פרמטרים), ואם תצליחו לעשות זאת במקביל לרכישת דירה ולשעבד את הדירה, שיחקתם אותה – כי מדובר בהלוואה משמעותית זולה יותר  מהמשכנתא הסטנדרטית (שגם היא אגב בריבית נמוכה מאוד!). אלא שיש כמה חסרונות – אין כאן החזר חודשי קבוע, יש החזר בסוף התקופה, כשבדרך אתם בעצם משלמים את הריבית (ההיפך ממחזיק אג"ח שמקבל את הריבית).

והמשמעות שאם אתם עושים זאת, אתם צריכים להיות עם משמעת עצמית גדולה מאוד ולהקטין בעצמכם  אחת לתקופה את גובה ההלוואה (להקטין את גובה השורט), אחרת אתם בסוף התקופה תצטרכו להחזיר את כולה, מה שבדרך כלל לא ישים.

למחשבון משכנתא

למדריך משכנתא

שלא יעבדו עליכם – מה עדיף ריבית קבועה או ריבית משתנה?