חדשות    

הסיבות המובילות לעבור בנק: תנאי הלוואה טובים יותר וריבית על הפיקדונות

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock

 285 אלף לקוחות עוברים בשנה בנק, המערכת המקוונת של בנק ישראל מיועדת להקל על התהליך אך עלותה מיליוני שקלים

בסך הכול 285 אלף לקוחות עוברים בישראל מבנק לבנק בממוצע בשנה. בהתייחסות לשנים  2018-2016 הם היוו כ-2.5% מסך חשבונות העו"ש במערכת הבנקאית. את הנתונים פרסם הפיקוח על הבנקים, בראשות המפקחת חדוה בר, במסגרת "קטע מתוך הסקירה השנתית של מערכת הבנקאות ל-2018" בנושא "מעבר מבנק לבנק ופיצול המוצרים הבנקאיים".

מהנתונים שפרסם הפיקוח עולה, בין היתר, כי שיעור המעבר בין הבנקים בישראל "דומה לשיעור הנאמד בעולם, ובפרט בבריטניה (כ-2%-3%)", ו"גם בארה"ב (שם הוא נאמד בכ-4%)".

על פי הפיקוח בכ-70% מהמעברים בין הבנקים "נצרך בתקופת המעבר לפחות מוצר אחד נוסף על העו"ש", כשהם מעריכים כי אפשר ו"אותו מוצר פיננסי שמספק המתחרה הוא אשר גורם ללקוח לעבור".

עוד עולה מהנתונים שאסף בנק ישראל כי כ-9% מהעברות חשבון העו"ש בשנים 2018-2016 התלוו לנטילת משכנתה. בנוסף, הם מצאו כי "לקוחות שעברו מבנק לבנק היו כ-37% מסך נוטלי ההלוואות החדשות לדיור בתקופה האמורה". כ-30% ממעבירי חשבון העו"ש דווקא נטלו הלוואה שאינה לדיור או הלוואה בדרך של ניצול מסגרת עו"ש, כך שלמעשה חלק ניכר מאלה שעברו בין הבנקים עשו זאת אגב לקיחת הלוואה מהבנק המקבל. לצד לקוחות אלה, ולעתים במקביל, כ-28% מהעוברים בין הבנקים גם פתחו חשבון פיקדון וכ-10% פתחו תיק ניירות ערך – בשני המקרים מדובר בשיעור גבוה בהרבה מזה שבכלל המערכת הבנקאית.

הסיבות המובילות  למעבר הן כדי לקבל משכנתה או הלוואה אחרת בתנאים נוחים יותר מהבנק שאליו עוברים, או כדי  לקבל ריבית טובה יותר עבור הפיקדונות שלהם. להרחבה: איך עוברים בנק?

עוד מצאו בפיקוח על הבנקים כי רוב העוברים בין הבנקים צעירים יחסית, כשהם מציינים כי בגילאי 30-40 בקרבם גבוה במקצת מהממוצע".

המערכת המקוונת נועדה להקל עם לקוחות לעבור בין בנקים באופן מקוון, מאובטח ונוח, במהירות וללא עלות ללקוח,ככלי להגברת התחרות  בין הבנקים.

בנובמבר 2018 פרסם בנק ישראל את סוגי חשבונות שהבנקים חייבים לאפשר את ניודם באמצעות המערכת המקוונת, "בלחיצת כפתור": חשבונות של משקי בית ושל עסקים קטנים הרשומים תחת תעודת זהות של בעליהם – שאין מניעה משפטית להזזתם. בבנק ישראל מציינים שמדובר בכ-80% מהחשבונות בשוק, כשחשבונות עסקיים עדיין לא כלולים בפרויקט.

עתה מציינים בפיקוח על הבנקים כי במהלך 2019 הם יפרסמו הוראות ש"יפרטו את סוגי החשבונות, המוצרים והשירותים השונים בבנקים שהם חייבים לאפשר את ניודם, ויציגו את תהליך הניוד לשלביו השונים ומול הממשקים הנדרשים".

צד נוסף שהפיקוח מקדם בהקשר זה הוא "פיצול סל השירותים הבנקאי". כך, מהנתונים שמפרסם הפיקוח עולה כי כיום "רבים מן הלקוחות מנהלים חשבון עו"ש בבנק אחד ונוטלים הלוואה לדיור בבנק אחר", כאשר "נכון ליוני 2018, קרוב ל-40% מלקוחות הבנקים צורכים לפחות מוצר אחד שלא דרך החשבון הראשי שלהם בבנק האם, כ-28% מלקוחות הבנק צורכים שירותים שונים משני בנקים, וכ-8.5% אף משלושה בנקים".

 

מעבר בין בנקים – למה כל כך קשה?

רפורמה במעבר בין בנקים – יותר פשוט, יותר מהר, יותר זול

מעבר בין בנקים בלחיצת כפתור

איך עוברים בנק?