מדריכי בנקאות    

מעבר בין בנקים – למה כל כך קשה?

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-06/2019

בעוד שחובות ופיקדונות לא פרועים  מטופלים יפה במעבר בין בנקים, העברה של הוראות קבע או עסקות באשראי עדיין מסובכת

תחרות בין הבנקים לא באמת מתחזקת, פשוט כי קשה לעבור מבנק לבנק. המעבר לבנק אחר יוצר אינסוף טרטורים שלא נגמרים מהר.  רק 3%-4% מהלקוחות מתניידים. גם העברת  כרטיסי האשראי הבנקאיים אינה משימה פשוטה כפי שאמורה להיות.

מעבר בין כרטיסים בנקאיים – סיוט

:אומנם העברת חיוב כרטיס חוץ בנקאי לבנק החדש לא אמורה להיות בעייתית – אבל העברת כרטיס בנקאי יכולה להיות סיוט. שני סוגי חיובים בכרטיס אשראי: הרשאות (עסקה מתמשכת – בדומה להוראת קבע), כגון הרשאה לחיוב חשבון של חברת חשמל, סלולר וכדומה; ועסקאות עבור רכישת מוצר או שירות, כאשר חלקן נעשה בתשלומים.

הקושי הוא להעביר את העסקאות בתשלומים בין כרטיס לכרטיס. מה שצריך הוא לבקש מחברת האשראי לפרוע את כל התשלומים שנותרו (אבל תשלמו עמלה). אבל גם כאן, לא תמיד ההרשאות בכרטיס האשראי עוברות לכרטיס החדש – ולכן הלקוח צריך לבדוק למשך זמן רב מאוד, שמגיע אפילו לכמה חודשים, כדי לראות שאכן עברו. לא רק כרטיסי אשראי, אלא גם העברת הוראות הקבע היורדות מחשבון הבנקשה מאוד

בקרוב: מעבר בין בנקים תוך שבעה ימים

אומנם  בנק ישראל פועל בשנים האחרונות על הקלה במעבר בין בנקים, אבל ההוראות אינן ברורות דיין. דגומה לכך היא חוסר הגבלת  הזמן שבו נדרש הבנק להעביר את הפעילות של הוראות הקבע או כרטיסי האשראי לבנק החדש.

מה שכן מטופל טוב במעבר בין הבנקים הוא חובות או פיקדונות שלא נפרעו,.בבנק ישראל טוענים שהבעיה היא אצל מקבלי התשלום: בתי עסק, חברות ונותני שירותים שמחייבים את כרטיס האשראי ולא מעדכנים את הפרטים החדשים.

בשנים הקרובות צפויה לקום מערכת חדשה שתאפשר, על פי הצהרות בנק ישראל, מעבר מהיר ופשוט בין בנק לבנק בתוך שבעה ימים. ישראל, אז ייכנס לתוקף חוק אמצעי תשלום, שלפיו  ניתן לגבות תשלום ממקבלי תשלום  שקיבלו הודעה על שינוי אמצעי התשלום -אבל שלחו דרישת תשלום לחשבון או הכרטיס הישן. עם זאת, לא בטוח שהמערכת החדשה תצליח לפעול בתום התקופה שנקבעה לה.

 

איך בכל זאת עוברים בנק בינתיים?

הפעולות שצריך לעשות כדי לעבור בנק פעולות כוללות מסירת הודעה לגופים שמחייבים את החשבון על פי הרשאה לחיוב חשבון (תשלומים שונים, כגון: תשלומי משכנתא, תשלומים לחברת החשמל וכו') על פרטי החשבון החדש.

אם הבנק החדש הוא שמנפיק כרטיס אשראי, עליו להחתים אתכם על טופס בקשה להעברת פעילות בעסקאות מתמשכות, המתבצעות באמצעות הרשאה לחיוב חשבון, מהכרטיס הישן לכרטיס החדש. הבנק יעביר את המידע על הכרטיס החדש לבנק שבו נסגר החשבון והבנק הישן יודיע לכל הספקים על ביטול הכרטיס הישן ועל פרטי הכרטיס החדש עבור החיוב. אפשר גם לעבור עצמאית.

 

הבנק שאליו אתם מעבירים את החשבון רשאי לבצע את כל הפעולות הכרוכות בהעברת הפעילות בחשבון,גם  קבלת מידע מפורט על חשבונכם מאת הבנק הישן והוראות על נכסים והתחייבויות המצויים בחשבון הישן, אם יימסר לבנק ייפוי כוח, .

 

בכרטיס אשראי מנפיק כרטיס האשראי החדש, עליו להעביר את המידע על הכרטיס החדש למנפיק כרטיס האשראי הישן, והוא יפנה לספקים להעברת העסקאות המתמשכות בכרטיס ( לכרטיס החיוב החדש.

אם המנפיק הישן פעל מול הספקים והעביר את העסקאות המתמשכות בכרטיס האשראי לכרטיסכם החדש, הוא צריך להודיע אם יש ספקים שלא פעלו בהתאם להנחייתו והמשיכו להעביר חיובים לכרטיס האשראי הישן שהיה ברשותכם.

 

מה לעשות כדי לסגור את  החשבון הישן

כדי לסגור את החשבון הישן צריך להורות לבנק הישן לפעול ביחס לכל הנכסים או ההתחייבויות הקיימים בבנק זה.

תצטרכו  להעביר את  אמצעי התשלום לבנק המעביר (כרטיסי האשראי, צ'קים שנותרו וכדומה).לבטל הוראות התשלום שבחשבון (הוראות קבע וחיובים), ולדאוג לכיסוי כל ההתחייבויות הקיימות כלפי הבנק ושהבנק קיבל על עצמו עבורכם כלפי צדדים שלישים, אז תחתמו על טופס סגירת חשבון בבנק. לאחר סגירת החשבון אתם אמורים לקבל הודעה מהבנק כי חשבונכם נסגר.

 

במקרה של חסכונות ופיקדונות לא פרועים, אפשר להורות לבנק הישן להעביר את הפיקדונות שייפרעו, במועד פירעונם, ישירות לחשבון הבנק החדש שלכם. אם כל פעילות החשבון נסגרה, כדאי לדעת שהבנק לא יוכל לגבות על עצם הפיקדון דמי ניהול חשבון.

תקרה של 40 שקל עמלה

סך העמלות הכרוכות בהעברת הפעילות לבנק אחר, בשל סגירת חשבון, מוגבל לתקרה של 40 שקל (לא כולל עמלת פירעון מוקדם והוצאות החלות על הבנק, כגון תשלום לצד שלישי). סך העמלות הכרוכות בהעברת הפעילות בכרטיס האשראי, מוגבל לתקרה של 40 שקל נוספים.

איך עוברים בנק?

המטרות של בנק ישראל; ולמה הבנק צריך תקציב של 1.2 מיליארד שקל?