תוכן ממומן    

הסכם ממון על דירה – למה זה כדאי?

קרדיט pixabay

כשהתחתנתם עוד לא היה בידיכם כל רכוש. אך, עם השנים התחלתם לצבור חסכונות ונכסים וכעת אתם רוכשים דירה. עצרו רגע. לפני קבלת המפתחות חשוב לזכור דבר אחד. אם תיפרדו, יתכן ובן הזוג ידרוש את חלקו בדירה הזו. אך מה אם הדירה כולה משולמת מההכנסה של בן זוג אחד בלבד, או מיועדת להיות דירה להשקעה שאינה בבעלות שני בני הזוג? במקרה זה חשוב מאד לחתום על הסכם ממון, שיבטיח את זכויותיכם במקרה של פרידה בעתיד.

כיצד תחולק הדירה ללא הסכם ממון?

אם התחתנתם לאחר שנת 1974, דרך חלוקת הרכוש ביניכם תהיה על בסיס עקרון "איזון המשאבים" הקבוע בחוק יחסי ממון. עיקרון זה מבוסס על השינוי בתא המשפחתי, כאשר אחוז גדול יותר מהנשים החל לעבוד, וכמות המשפחות שבהן האישה היא עקרת בית, והבעל מפרנס את המשפחה ירדה משמעותית. לכן, כאשר זוג שהתחתן 'מפרק את החבילה' החלוקה של הרכוש ביניהם היא שוויונית, למעט נכסים שהתקבלו בירושה. 

במקרה זה, דירה שאתם רוכשים יחדיו, תשוקלל כחלק מהרכוש הכולל של בני הזוג. בתום הקשר יחושבו כל החסכונות, הפנסיות, הדירות הנוספות, הרכב, התכשיטים ורכוש נוסף וערכם יחולק שווה בשווה. זאת, אם לא נחתם הסכם ממון מראש הקובע איזה מהרכוש לא ישוקלל בחישוב הרכוש של בני הזוג ויוצא מהמשוואה.

 

חלוקת הדירה עם הסכם ממון

כאשר יש הסכם ממון על דירה ובית המשפט אכן מאשר כי הוא תקף, החלוקה תתבצע בהתאם לכתוב בו. אך, מה קורה אם עולה ספק כי הסכם הממון נחתם מתוך לחץ או בעקבות תכנון מוקדם להיפרד. האם יתכן ובית המשפט יחלק את הדירה בכל זאת? במקרים מסוימים התשובה חיובית. בפסק הדין בדיון שנערך על הסכם ממון הדגישה השופטת כי ההסכם חייב להיחתם מתוך הבנה ברורה של השלכותיו וללא לחץ. לדבריה: "ישנן מספר הוראות בחוק זה אשר עניינן בהגבלת חופש הצורה וההתקשרות ומטרתן היא להוות ערובה לכך שבן הזוג שזכויותיו קופחו עמד על משמעותו, טיבו והשלכותיו של ההסכם ועשה אותו מתוך רצון חופשי והבנה מלאה להוראותיו ולמשתמע מהן".

קיימת דרך פשוטה למנוע את ההסתייגות של בית המשפט ממתן תוקף משפטי להסכם הממון. ככל שהוא נחתם קרוב יותר למועד הנישואין, ובני הזוג היו נשואים שנים רבות יותר לאחר חתימת ההסכם, כך בית המשפט עשוי לקבל את תוקפו. לכן, למרות התחושה שמדובר בפרדוקס, דווקא בעת שהקשר יציב מאד או לפני הגירושין, רצוי לחתום על הסכם ממון שתוקפו יוכר בבית המשפט. לעומת זאת, הסכם ממון שנחתם קרוב מאד לסוף הקשר, עשוי להיות מוטל בספק על ידי בית המשפט, משום שבן הזוג המתכונן לגירושין, עשוי לנסות לדאוג במסגרת הסכם הממון לזכויותיו שלו בלבד תוך קיפוח בן הזוג השני.

 

מה כותבים בהסכם הממון אם עוד לא יודעים מה יהיה הרכוש בעתיד?

אחת השאלות הנפוצות העולה שוב ושוב על ידי זוגות שעומדים להינשא היא: כיצד יוכלו לנסח הסכם ממון אם אינם יודעים מראש מה יהיה רכושם בעתיד? ניתן לבחור במספר דרכים: האחת – להחליט כי רק הרכוש שנרכש במשותף יחולק בין שני בני הזוג. אם אחד מבני הזוג השתמש בכספי ירושה ורכש דירה, יתכן והוא יוכל לקבוע כי שוויה יהיה שייך לו. במקרה אחר, ניתן להמשיך ולעדכן את הסכם הממון, כאשר יש שינוי משמעותי במצבם הכלכלי של בני הזוג בעת רכישת דירה, ילד חדש במשפחה או אפילו זכייה בלוטו. כל אלה יכולים להשפיע על דרך חלוקת הרכוש בעתיד, ולהטות את הכף לכיוון שונה במהלך דיון גירושין.

לניסוח הסכם ממון על דירה פנו למשרד עו"ד חגית הלוי ושות' המתמחה בתחום זה באתר –  https://www.hhlaw.org.il