חדשות    

העוקץ האמריקאי – הונאת ביטוח לאומי – איך זה עובד?

pixabay
מעודכן ל-10/2019

יותר ויותר אמריקאים מקבלים שיחות טלפון ובהן הצעה מוקלטת משונה: המצהירה כי "זו שיחה ממינהל הביטוח הלאומי", ומספר הביטוח הלאומי הוקפא. ההודעה לא מסתכמת בכך ומצוין שהחשבון הוקפא עקב פשעים חמורים

ההונאה עובדת ככה: לאחר ההודעה המוקלטת יש פנייה אישית של נציג המזדהה בשם ביטוח לאומי האמריקאי. תחילה הם שואלים שלות על פרטים אישיים כמו מיקוד, מה שכמובן מופרך כי לביטוח לאומי יש פרטי האזרחים. עם זאת, ברגע שיש הפחדה מנציג רשמי כל כך, אנשים ממהרים לתת פרטים אישיים.

אז הם מאשימים בעבירות שונות ומשונות, בהן הלבנת הון, זיוף, מרמה ועוד. הם גם נוקבים בסכומים שערורייתיים כמו מיליון דולר ומעלה. עוד הם מפחידים כי המספר שימש לפתיחת מספר חשבונות בנק. אז הם פונים באיום  בפנייה למשטרה, אך כמובן שאפשר לפתור את זה באמצעות תשלום  מיידי. ההונאה, שהיא גרסה משוכללת של העוקץ הניגרי, כוללת גם פנייה מהמשטרה. המשטרה מורה לקורבנות להפקיד את הכסף ולהישמע להוראות ביטוח לאומי לכאורה.

כמובן שגוגל מהיר היה מראה לקורבנות,  לצד הדרישה המוזרה והלא מסודרת, שמדובר בהונאה פר אקסלנס, אלא שבשעת לחץ רבים מהקורבנות לא חושבים.

מספר הביטוח הלאומי אינו מקרה, הוא משמש בארצות הברית כמספר זהות לכל דבר, ומשמש לפתיחת חשבון בנק, כרטיס אשראי ואף לקבלת שירותים. בניגוד למספר תעודת זהות. אם נגנב או אבד, אפשר להוציא מספר חדש, אבל זה הליך שלוקח חודשים.

הנוכלים פנו למאות אלפי אמריקאים.  במאי־יוניבלבד  קיבל הביטוח הלאומי האמיתי 36 אלף תלונות על ניסיונות הונאה, שיא של כל הזמנים. ורק במאי־יוני  שילמו בסך הכל 6.7 מיליון דולר לרמאים שפעלו בשיטות דומות. כמו תמיד עיקר הקורבנות הם קשישים ואף צעירים מאוד או זרים.

עם זאת, הרשות הפדרלית שאחראית למס הכנסה וביטוח לאומי מנסה בשנה האחרונה לעורר את מודעות הציבור להונאות כאלה, ומסבירה, בפרסומים באינטרנט ובטלוויזיה, שסוכנים של ביטוח לאומי אף פעם לא מתקשרים וּודאי לא מבקשים בטלפון את מספר הביטוח או את מספר חשבון הבנק. הרשות מעודדת אזרחים לדווח על כל ניסיון הונאה ומזהירה לא לסמוך אוטומטית על מספר הטלפון המזוהה, כי עבריינים משתמשים בטכנולוגיה שגורמת לשיחה להגיע כביכול ממספר ממשלתי. לפעמים המספר שממנו מתקשרים המתחזים הוא אפילו המספר של הקו החם הפדרלי לדיווח על הונאות. קל מאוד להאמין לתרגיל כזה.

קשה לתפוס את הנוכלים  כי מדובר בהרבה מאוד אנשים שפועלים בשיטות דומות ומבצעים אלפי ניסיונות הונאה ביום. מדובר בעשרות אלפי ניסיוניות הונאה טלפוניות שונות ומשונות להביא כסף או פרטי אשראי. כמובן שאף גוף רשמי לא יפעל בצורה כזו. כאן נזכיר את כלל הברזל שלנו, לא מוסרים פרטים. גם בישראל נוסתה הונאה של התחזות לביטוח לאומי בתואנה שחייב לכם כסף כדי לדלות פרטים אישיים.

משקיעים פרטיים מאשימים את חברת הנדל";ן ברוקלנד אפריל – אפריל לשעבר – בהונאה

אפליקציית עדכונים לסמסונג היא הונאה

אלגוטריידינג – מהם הסיכונים והאם היתה הונאה ביוטרייד?

עקיצה בארנק: איך מתמודדים עם הונאות כלכליות בדור הסייבר?